مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

آری، ما کُشتیم، خُب که چه؟

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ 

نویسنده:  ولادیمیر مالیشف

مترجم:  سایت “۱۰ مهر” 

فرستنده: حسین تلاش

جو بایدن: “بمباران بلگراد را من پیشنهاد کردم. بمباران همۀ پل‌ های روی رود درین * را پیشنهاد کردم.” … همانطور که جان شیپتون، دبیر ویکی‌لیکس در استرالیا می ‌گوید، “از سال ١٩۴۵ ایالات متحدۀ آمریکا ٧٣ کشور را ویران کرده و ٢۶ میلیون نفر را به قتل رسانده است. این، یک فیلم وحشت است.”
=========================================== ====

“ناتو در لیبی غیرنظامیان را کشت. وقت آن است اعتراف کند”. این عنوان مقالۀ جو دایک، بازرس ارشد سازمان بین‌المللی حقوق بشر ایروارس، مسئول بررسی شرایط مرگ غیرنظامیان در مناقشات نظامی بود، که مجلۀ فارن پالیسی در ماه مارس منتشر کرد. نویسنده با استناد به اظهارات شاهدان عینی تأئید می‌کند، که نیروهای ناتو با مداخله در درگیری‌های داخلی لیبی در سال ٢٠١١، غیرنظامیان لیبیایی را قتل عام کردند. با این حال، فرماندهی ناتو این واقعیت‌ ها را انکار می ‌کند و از پرداخت غرامت به بستگان کشته ‌شدگان امتناع می ‌ورزد.

ایروارس، یک سازمان غیردولتی غیرتجاری است (مستقر در لندن)، که کشتار غیر نظامیان در درگیری ‌‌های نظامی عراق، سوریه و لیبی را بررسی می ‌کند؛ (لیک افغانستان بی صاحب٬ فراموشش شده – فرستنده). این سازمان رغبتی به روسیه نشان نمی ‌دهد. کارشناس سازمان غیرنظامی می‌گوید: 

“در نتیجۀ حملات هوایی ناتو ده‌ ها و صدها غیرنظامی در لیبی کشته شدند. در تحقیقات تازه ایروارس که من باز پرس ارشد آن هستم، برای نخستین بار تعداد تقریبی غیر نظامیان کشته شده توسط همۀ طرف‌ های جنگ در سال ٢٠١١ را نشان می ‌دهد … عملاً هیچیک از خانواده ‌های کشته ‌شدگان نه غرامتی دریافت کرده‌ است و نه عذر خواهی … ؛ ناتو هیچگونه غرامت پرداخت نمی ‌کند و اصرار دارد که هر کشور عضو اتحادیه به ‌طور جداگانه باید پاسخگو باشد. با این حال، پس از گذشت ده سال، این کشورها، به ‌ویژه ایالات متحدۀ آمریکا، بریتانیا و فرانسه از پذیرفتن مسئولیت صدماتی که به آن‌ ها وارد کرده‌اند، خودداری می‌ کنند.

فارن پالیسی به شواهد مشخصی که توسط متخصصان ایروارس جمع‌آوری شده، اشاره می‌کند. خانوادۀ جوایلی و چند نفر دیگر هفته‌ ها قبل از ضربه مهلک فرار کردند و برای رهایی از خطرات جنگ بین نیروهای قذافی و شورشیان مورد حمایت ناتو به روستای مایر در شمال لیبی پناه  بردند. “ماه رمضان بود. به همین سبب، نماز تا دیر وقت شب طول کشید. پس از این، زنان و کودکان به داخل خانه رفتند، اما مردان در گرمای ماه اگست بیرون نشستند و صحبت می‌ کردند. سپس، ناگهان همه جا سیاه شد، چیزی دیده نمی‌ شد. پس از آن که دود فرونشست، ما دیدیم که طبقۀ دوم به ‌طور کامل ویران شده است. مردان به ‌سوی خرابی شتافتند و برای یافتن افراد زنده در زیر آوار تلاش می ‌کردند، اما پس از پانزده دقیقه، بسیاری از خود آن‌ ها در اثر ضربۀ بعدی جان خود را از دست دادند. جوایلی در کمال نا امیدی به‌ دنبال دختر دو ساله‌اش آروا می‌ گشت و سرانجام وی را در زیر آوار مرده یافت. “خدا را شکر، که جسد او تکه تکه نشده بود” این بود تمام آنچه پدر دختربچه توانست بگوید.”‌

لیبی را در دورۀ باراک اوباما “به عصر حجر برگرداندند”. و جو بایدن، معاون رئیس ‌جمهور سابق در زمان ریاست‌ جمهوری اوباما بر ایالات متحدۀ آمریکا، در سال ١٩٩٩ خواستار بمباران یوگسلاوی شد. در آن هنگام (مانند بمباران وحشیانه ی افغانستان توسط آمریکا – فرستنده)، هزاران غیرنظامی زیر حملات موشکی و بمباران‌ های آمریکایی کشته شدند. جو بایدن اینطور به خود می‌بالید: “بمباران بلگراد را من پیشنهاد کردم. بمباران همۀ پل‌ های روی رود درین را پیشنهاد کردم”.

فارن پالیسی بمباران یوگسلاوی را به ‌یاد نمی‌آورد، اما به مشارکت ایالات متحدۀ آمریکا به کشتار در سایر کشور ها اعتراف می ‌کند. 

این مجله می ‌نویسد: “در سال‌ های اخیر اذعان به کشتار غیر نظامیان کشورهای مختلف، که برای نظامیان ناتو سابقاً تابو بود، عادی شده است. وزارت دفاع آمریکا با اعتراف به این که نیرو های مسلح آمریکایی در جریان کارزار ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه “داعش”، بیش از ١٣٠٠ نفر از غیرنظامیان را کشتند، هر چند ایروارس تعداد کشته شدگان را بیشتر تخمین می‌ زند…”.

قتل شهروندان غیرنظامی کشورهای دیگر توسط نظامیان آمریکایی از هیروشیما و ناکازاکی، از جنگ‌های کره و ویتنام شروع شد.

همانطور که جان شیپتون، دبیر ویکی ‌لیکس در استرالیا می‌گوید، “از سال ١٩۴۵ ایالات متحدۀ آمریکا ٧٣ کشور را ویران کرده و ٢۶ میلیون نفر را به قتل رسانده است. این، یک فیلم وحشت است”. (تکیه از فرستنده)

به هر حال، اعتراف کاملاً غیرمنتظره‌ای که توسط سازمان غیردولتی ایروارس انجام می ‌شود، با چه چیزی ارتباط دارد؟ با افزایش قدرت برخورد بین گروه‌های سلطه ‌گر متخاصم در ایالات متحده؟ با واکسیناسیون بی‌ اخلاقی بر اساس اصل “آری، ما کشتیم، خُب که چه؟”. برای رهایی از دست ظالمان می ‌کشیم: در لیبی برای رهایی از “ظلم قذافی” به کشتار دست زدند، در یوگسلاوی بمنظور نجات از “ستم میلوشوویچ”، در عراق برای خلاصی از “ظلم صدام حسین” کشتار کردند. و هنوز ستمگرانی هستند که از دست ‌شان نجات نیافته‌اند.

بسیار مشهور است که این اقدام به کشتار از زمانی آغاز شد، که اولین سفید پوستان آمریکایی قاره جدید کشف کردند. ولادیمیر پوتین می ‌گوید: “بنیان قارۀ آمریکا توسط اروپایی ‌ها با نابودی جمعیت بومی نهاده شد … با نسل ‌کشی بلا واسطۀ قبایل سرخپوست… همچنین … ایالات متحدۀ آمریکا تنها کشور در جهان است، که از سلاح اتمی در بمباران هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد … این نابود کردن بلاواسطۀ غیر نظامیان بود”.

———————–

* توضیح مترجم: رود درین در مرز بین بوسنی و هرزه ‌گوین با صربستان شاخۀ راست حوزه دریای سیاه.

پایان