نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

پرخاش جدی روحانیون شیعه و سنی در برابر طالبان 

    نوشته ی : اسماعیل فروغی

     اعتراضات جدی دو روحانی شیعه و سنی علیه طالبان درهفته ی اخیر ، جامعه ی ما را بصورت کل و جامعه ی شیعه وهزاره را بطوراخص به تفکر وتحرک جدی درمقابل عملکردهای خشن ، ضد اسلامی و ضد انسانی طالبان واداشته است .

      بازداشت های اجباری دختران جوان هزاره و تاجیک در شهرها و زورگیری و تعرض به عفت زنان توسط طالبان درهفته های اخیر ؛ بالاخره صبروتحمل مردم را به پایان رسانده و مردم را به دفاع جمعی از ناموس و شرافت شان وادار خواهد کرد.

      مردم آرام آرام به این باور می رسند که ملا های تولید شده در فابریکه ی آی اس آی پاکستان باید ازجامعه دور ریخته شوند . از جامعه دور ریخته شوند ـ آنهم با روایت اسلامی و به پیشگامی روحانیون وطنپرست و با وجدانی چون آقایان واعظ زاده ی بهسودی و مولوی عبدالشکور.

      شاید اظهارات تند ، صریح و شجاعانه ی دو روحانی ارجمند شیعه و سنی – آقایان واعظ زاده ی بهسودی در کابل و مولوی عبدالشکور درکندز، آغازموج عظیم یک پرخاش عمومی دربرابر تروریزم اسلامی طالبی درافغانستان باشد .

     آقای بهسودی درسخنرانی اخیرخود درکابل ، قتل نا مردانه ی عبدالعلی مزاری ، حذف فقه جعفری و بازداشتهای اجباری دختران جوان هزاره را اقدامات خشن و غیر اسلامی طالبان دانسته و اینگونه اقدامات را دلایل عمده ی ایجاد تنفرو بی اعتمادی مردم نسبت به این گروه اعلام نمودند.

     ارچند آقای بهسودی با انتقاد بسیار تند و بی سابقه ازطالبان و حتا انتقاد ازشخص هیبت الله مفقود ( که رهبران شیعه را با وجود پنج روز انتظار برای ملاقات در قندهار نپذیرفت و ملای پاکستانی را فوراً پذیرفت ) ، آنان را از پیآمد های خطرناک تمام اقدامات غیراسلامی وغیرانسانی شان هشدارداده اند ؛ اما متاسفانه هنوزهم جناب ایشان دروازه ی تعامل با طالبان را باز گذاشته و به قدرت خلاق مردم که می تواند تنها تامین کننده ی عدالت ، صلح و امنیت باشد ، زیاد باور ندارند.

     محترم واعظ زاده ی بهسودی ، با آنکه بخوبی می داند که هم اکنون آتش خشم مردم زبانه کشیده و مردم بیش ازین تحمل بی عفتی ، بی عزتی و بی ناموسی را ندارند ؛ اما باوجود آن درِ تعامل را بازگذاشته از طالبان طلب رحم و مدارا دارند .

     جناب محترم واعظ زاده ی بهسودی باید بدانند که :

  ـ وقتی طالبان دهها دختر جوان را با زور از روی جاده ها دستگیر نموده ، درجا های نامعلوم انتقال می دهند ؛
  ـ وقتی طالبان فقه جعفری را ممنوع اعلان کرده ، می خواهند به دستور آی اس آی پاکستان ، فرهنگ ، هنر، حیثیت و تاریخ مردم افغانستان را نابود کنند ؛ برای مردم فقط یک راه باقی مانده است و آن مبارزه و قیام دربرابر وحشت ، زورگویی و تروریزم دینی طالبانیست و بس .

 ‌    و نکته ی آخر اینکه ، آقایون واعظ زاده ی بهسودی و مولوی عبدالشکور که اینگونه با شجاعت از طالب نقد کرده ، به آنان هشدار می دهند ، بدون شک به حمایت مردمی نیازمند اند . بی تردید طالبان زورگو ، که اینچنین روحانیون آزاده سرشت و حقیقت‌ گو را دوست ندارند ، در پی خاموش کردن و نابودی آنان خواهند شد . برمردم است تا پشت این روحانیون عزیزشان را خالی نکرده ، آنان را هرگز و هیچگاه  تنها نگذارند .

     مردم باید بدانند که مبارزه و ایستاده گی جمعی در برابر ویران کننده گان عزت و ناموس مردم افغانستان ، تنها راه زنده ماندن است و بس …                    فروغی