لوکاچ؛ فیلسوف مجار، مورخ و تئوریسین ادبیات

georg lukacs (1885-1971) آرام بختیاری گئورگ لوکاچ، و دمکراسی سوسیالیستی شورایی. جرج لوکاچ(1971-1885…

په حکومت کولو کې بد، په خبرو کې بد او…

نور محمد غفوري جان کیری د امریکا د خارجه چارو پخواني وزیر هغه…

سروش واژگان 

رسول پویان  خـدا تا در نمـاد بنده یـی مصلـوب آدم شد  محـیط…

قلم آزادیخواه همچون باد وزان 

آقای "علی پاکی" (به کُردی: عەلی پاکی)، شاعر کُرد، زاده‌ی…

د نړیوال نظم سازماني بنسټونه

نور محمد غفوری (لومړۍ برخه) د لیکنو ددې سلسلې په پیل کې…

مارکسیسم دگم نیست، بلکه راهنمای عمل است

ترجمه – رحیم کاکایی میخاییل کارداسویچ کل جهان بینی مارکس اما دکترین…

د نړیوال نظم نورمونه

نور محمد غفوري په مخکنیو دریو لیکنو (نړیوال نظم او افغانستان،…

بازی طالبان با کارت قومی و سکوت مرگبار نخبه گان…

نویسنده: مهرالدین مشید هرگونه اعتماد به یک گروۀ تروریستی بزرگترین خیانت…

د نړیوال نظم اصول

نور محمد غفوري (د تیرو لیکنو په تسلسل) د (نړیوال نظم او…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

اگر ماه و خورشید را هم از آسمان پایین بیاورند هرگز دل به…

نړیوال نظم په کومو قاعدو ولاړ دی؟

نور محمد غفوري (د پخوا نۍ لیکنې په سلسله) څو ورځې مخکې…

جایگاه ی طالبان در معادلات سیاسی و استخباراتی در حال…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا معادلات سیاسی و استخباراتی در منطقه در…

قساوت و جنایات بی‌پایان حکومت جمهوری اسلامی سرمایه علیۀ مهاجران…

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان  در اثر تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری…

خاکِ وطنم!

امین الله مفکر امینی       2024-20-10! هـرجایی که نظر کـــردم وطنـــم جــلوه گــــــرآمـــد آن…

سیرت نیکو 

رسول پویان  وفـا و عـشق و محـبت کـرده بنیادم  بـه کـنج غمکـدۀ…

جرگه ی عدالت خواهانه ی پشتون ها و چغرافیای سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید جرگه ی ریگی للمه هشداری به باشنده گان…

هانا آرنت را، چپ ها و آلمانی ها، فیلسوف نمی…

Hannah Arendt (1906-1975) آرام بختیاری  هانا آرنت،- محاکمه شر و شیطان، بزودی…

نړیوال نظم او افغانستان

نور محمد غفوری ما پخپله هغه بیانیه کې چې د سپتمبر…

کُد مدنی داد خواهی می کند 

نگارشی از سخی صمیم.  قانون مدنی لسان خاص دارد و زبان…

دربارهٔ نوعیت رهبری و فعالیت های حزب و ائتلاف

نور محمد غفوری در دههٔ دوم قرن ۲۱ میلادی موضوع وحدت…

«
»

خشم طبیعت

نگارشی ازسخی صمیم.

افکارونظریات این قلم انفرادی ومنحصر بفرد بوده ـ اجابتش اختیاریست: 

***  

یارب مبادآنکه خشم طبیعت زمینه ساز استفادهٔ سؤ وبیرحمی انسان گردد: 

خشم بیرحمانهٔ طبیعت رابطورعینی ومستند دیدیم: منظورم درعصرکنونی همین زلزلهٔ اخیردرترکیه وسوریه ودر این أواخر به أفغانستان وممالک همجوار که بگونهٔ هولناک، بیرحمانه و ظالمانه بوقوع پیوست وسبب قتل ده ها هزارانسان وضررمالی وجانی بلند ترازتصورگردید این همان خشم وبیرحمی طبیعت است که از آن تذکر رفت ولی؛   

این وضع هولناک غیبی ترحم انسان را بر انگیخت و وجدان افراد روشن ضمیر را بیدار ساخت و همین انسانهای با ایمان و نیک سیرت بطورانفرادی ویاجمعی با امکانات و وسایل خُرد وبزرگ  بدست داشته به محل شتافتند وبا دیده اشکباران به کمک مادی، معنوی و فزیکی شتافتند هوای سرد طاقت فرسا و فضای نامناسب برایشان اثر نگذاشت و در ارادهٔ آنها تغییری نیامد:  

 بلی ما درک کردیم که این حوادث هولناکِ کُشنده باسابقه ویابی سابقه چه پی آمدی با خود آورد و چه عبرت وتجاربی قابل توجهی به سایر انسانهای در حال حیات اجتماعی و زندگی بشریت گوشزد وبه نمایش گذاشت انسانها عملن طور زنده با نصب العین مستند مشاهده کردند که متصل بوقوع این مصیبت احساسات  چگونه تحریک و درمقابل چشمان شان چه گذشت وافراد بشر در مقابل  آن چه عکس العمل  وچی واکنشی داشتند. ـ       

 انسانهاو بشریت در إعصار مختلف شاید تجارب چنین حوادث را که از نگاه ماهیت با وقایع این مصیبت طبیعت همسان وهمردیف گردد دیده باشند، مگر نکتهٔ أساس و حساس این است که در این حالت دوزخی و وضع جهنمی و دنیای پرآشوب وظیفهٔ بشر وانسان چیست وتاهنوز این نسل انترنیت وکمپیوتر در مقابل این حوادث هولناک چی عکس العملی داشته وچی کرده اند؟ چی احساسی برای شان دست داده است؟ 

 آیا جامعهٔ جهانی وانسانهای بااحساس هم در برابر این حوادث وخشم طبیعت بی تفاوت بوده وعکس العملی نداشته اند؟ 

 نه بلکه برخلاف تصور آنهآ تا توانستند متناسب به قدرت مالی و فزیکی خود برای کمک شتافتند وآنچه وجوب قدرت شان بود دریغ نکردند که نصبُ العین همگان شد  

جان سخن اینجاست که: در میهن نیمه جان ومجامع داخلی وبین المللی وضع و حال افغانهای آوارهٔ ماباشرایط ناگوار کُشندهٔ کنونی کمتراز این حوادث طبیعی نبوده بلکه همسان با آن میتواند در یک لست قرار گیرد ــ یاد آوری باید کرد که اگر طبیعت با این بیرحمی بدون تشخیص به انسان و حیوان رحمی نکرد همه را با مال ومنال آن نابود ساخت ــ بحر ودریاهم با انسانهای استفاده جو وجنایتکار دست بهم دادند مرد و زن و طفل و پیرو جوانِ آوارهٔ سیاه روز افغان را بیرحمانه بلعیدند و طعمه وغذای نهنگ و حیوانات بحری ساختند 

  اشتباه نباید کرد که ما در یک لستِ سیاه وآماروارقام انتقاد آمیز همه را یکسان گنهکارنمی پنداریم زیرا در حوادثیکه  تذکر یافت و وطن ما با آن حال فلاکتبار به اسکلیت و رمق بیخون تبدیل شده است که انسانهای با وجدان وبا رحم اگر  شامل جوامع بیرونی بودند و یا ممالک خارجی بر علاوهٔ نهاد ها واشخاص مستقل خیراندیش ودلسوز در برابر این مُلک بحال نزع بی تفاوت نماندند و کمکهای فراوانی را ارزانی داشتند و بمردم بیجان رمق زندگی بخشیدند       

ولی اندیشهٔ بسیار خطر ناک ومُخوفی هم وجود داشته و دارد که مبادا کسانی پیدا شوند که همه واجبات دینی، اخلاقی وشرف بشری خویشرا پامال نموده ودرچنین حالت برزخی دنیا دست به کفن کشی زده لقمه های نان کُمکی را از دهن اطفال نیمه جان وزنده های شبیه مردگان ربوده و دست به جنایت وخیانت نا بخشودنی بزنند و شدید تراز ظلم زمستان که منفی سی و شش درجه را نشان می داد در زمان این واقعات بی سابقه وحوادث طبیعت برآنهاظلم نا روا روا دارند و یا به این سان عمل نمایند، اگر با صراحت بگوییم که کمک های بشر دوستانهٔ رسمی و غیر رسمی را از طُرق ممکن بابی رحمی وظالمانه ببلعند ودرآن دستبرد زنند واین حالت دوزخ گونهٔ روی زمین را که مردم درآتش درد جسم و بدن از سردی و گرمی می سوزند به نفع ومنفعت شخصی و یا گروهی و یا نوع دیگری بکار برند 

علاج واقعه را قبل از وقوع نماییم و وقایع انجام یافته را قابل بازخواست بدانیم  

با حرمت سخی صمیم