آیین وفا

رسول پویان ز لب های سکوت ساز دل آواز می خیزد زغوغای…

داستان «دوست‌ها»

نویسنده «لوسیا برلین» مترجم «آرزو کشاورزی» لورِتا روزی که جان سام…

جهان نو

میخواهم عصر دیگر و دَور زمان نو دَور نوی ز هستی…

باقیست

به گوشه گوشه ای وطنم نقش اهرمن باقیست زظلم کشته زیاد…

طالبان در پرتگاۀ سقوط

عبدالناصر نورزاد طالب همانند گذشته، نمی تواند در مسیر سیاست و…

جامعه سیاست زده ی ما و آشفتگی های سیاسی…

عبدالناصر نورزاد به فراخور مقاطع مختلف تاریخی و پیدایش و نضج…

طالبان ابزاری برای پاکستان برای بازی با امریکا و چین…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت فراگیر ترفند های تازۀ پاکستان برای مشروعیت…

زرتشت فیلسوف

– دکتر بیژن باران در ایران فلسفه در الهیات تنیده؛ نه…

معشوق تاريخي

- بیژن باران  مرا معشوقي است ابدی.  قرابت با او غدغن است. از…

حاکمیت قانون ضمانت برای حق حفظ ، تداوم و انکشاف…

بصیر دهزاد مقاله اینجانب که در کنفرانس علمی مورخ ۲۸ اکتوبر…

دو اجتماعِ سیاسی – اعتراضیِ متفاوت از هم [داخل و…

شباهنگ راد محرز است ما با دو اجتماعِ سیاسیِ متضاد از…

من

من، چه غریبانه،، میان این همه تنهایی،،،              --جا مانده‌ام!!! (۲) از تو چه پنهان! خودت به…

تک درخت آرزو های دختران مظلوم افغانستان چگونه ناشگفته…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان روزگار خیلی حساس و وحشتناک و آزمونی…

هیچ گفتمانی را نباید تابو پنداشت

                    بحث روی حکومت فدرالی گناه نیست      نوشته ی…

چهارمین دور مذاکرات «روند مسکو» درخصوص افغانستان

چهارمین دور مذاکرات موسوم به «روند مسکو» برای حل…

من اعلام جرم می‌نمایم

میر عبدالواحد سادات من به محکمه وجدان بشریت آگاه مراجعه مینمایم…

وراثت درقدرت و سیاست

مونارشی های موروثی با حفظ گذشت قرون هنوز در پیشرفته…

سوسیالیسم،- جانشینی برای حکومت شر و "آتش به اختیارها"

آرام بختیاری      یادی از آموزگاران انقلاب،- مارکس و انگلس. هرمبارزه طبقاتی یک…

انقلاب بزرگ خرد

رسول پویان بـشـر بـه حـلـقـۀ دام بـلا گرفتار است به چنگ آتش…

اطلاعیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

بنام خداوند حق و عدالت هم مسلکان عزیزو دوستان و علاقمندان…

«
»

بمناسبت ششم جدی روز رهایی وطن از چنگال «اهریمن دوران» بنام حفیظ‌الله امین

ممکن است تصویر ‏نوشتار‏ باشد

حفیظ‌الله امین تنها به خلقی‌ها و آنهم وابسته به باند خودش اعتماد داشت و تنها و تنها آن ها را “سزاوار اعمار سوسیالیسم” و “جهیدن از فیودالیسم” می‌دانست و متباقی همه مردم مخالف آرزوها و آرمان‌هایش تعریف می‌شد و بر اساس همین طرز تفکر برای آنها در سیستم حکمروایی خویش جایی و ارزشی قائل نبود.

نمونه کوچکی از این شیوه تفکر “قوماندان سپیده دم انقلاب” را می‌توان در صحبت وی با مدیران تعلیم و تربیه ولایات که بتاریخ 26 قوس 1358 صورت گرفته، مشاهده نمود.

حفیظ‌الله امین به صراحت برای مدیران تعلیم و تربیه هدایت داده بود: «اگر در تحت رهبری شما یکی از همکاران تان هم باشما توافق نظر نداشته باشد و با شما عملاً بصورت فعال در برآورده ساختن آرمان‌های انقلاب ثور و تطبيق مرا م حزب دموکراتیك خلق افغانستا ن سهم نمی‌گیرد … در نظام تعلیم و تربیه ما به همچو اشخاص هیچ جایی وجود ندارد .

انتظار دارم که همه شما بدقت باین مطلب ملتفت شوید شما صلاحیت دارید هر آنکه با مرام حزب دموکراتیك خلق افغانستان و با مرام انقلاب ثور با اینکه توافق داشته باشد ولی در برآورده شدن آن عملاً و بطور فعال سهم نمی‌گیرد از نظام تربیو ی اورا منفك بسازید. …»

(گرفته شده از شماره 224روزنامه انیس مورخ 26 قوس 1358 / 17 دسمبر 1979)البته این صحبت رسمی و نشر شده در وسایل ارتباط جمعی آن وقت است و همه ما می‌دانیم و عملاً شاهد بودیم که در ورای این گونه صحبت‌ها و دستورهای علنی، چه هدایات “انقلابی” دیگری برای “خلقی‌های سرخ” داده می‌شد. طور نمونه همین هدایت «منفک بسازید» چگونه پیامدهای مصیبت‌باری برای هموطنان داشت و بر اساس آن چه تعداد سرهای از استادان، معلمین، آموزگاران، کارمندان بخش تعلیم و تربیه، شاگردان و محصلین به باد فنا داده شده است؟نفرین بی‌پایان مردم بر دشمنان و قاتلان ملت و هم‌فکران سیاه اندیش آنها!