تبار گرایی یا تفوق خواهی تباری ؟

ساحه باقیمانده از آریانا ، خراسان و باختر که بنام…

لوکاچ؛ فیلسوف مجار، مورخ و تئوریسین ادبیات

georg lukacs (1885-1971) آرام بختیاری گئورگ لوکاچ، و دمکراسی سوسیالیستی شورایی. جرج لوکاچ(1971-1885…

په حکومت کولو کې بد، په خبرو کې بد او…

نور محمد غفوري جان کیری د امریکا د خارجه چارو پخواني وزیر هغه…

سروش واژگان 

رسول پویان  خـدا تا در نمـاد بنده یـی مصلـوب آدم شد  محـیط…

قلم آزادیخواه همچون باد وزان 

آقای "علی پاکی" (به کُردی: عەلی پاکی)، شاعر کُرد، زاده‌ی…

د نړیوال نظم سازماني بنسټونه

نور محمد غفوری (لومړۍ برخه) د لیکنو ددې سلسلې په پیل کې…

مارکسیسم دگم نیست، بلکه راهنمای عمل است

ترجمه – رحیم کاکایی میخاییل کارداسویچ کل جهان بینی مارکس اما دکترین…

د نړیوال نظم نورمونه

نور محمد غفوري په مخکنیو دریو لیکنو (نړیوال نظم او افغانستان،…

بازی طالبان با کارت قومی و سکوت مرگبار نخبه گان…

نویسنده: مهرالدین مشید هرگونه اعتماد به یک گروۀ تروریستی بزرگترین خیانت…

د نړیوال نظم اصول

نور محمد غفوري (د تیرو لیکنو په تسلسل) د (نړیوال نظم او…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

اگر ماه و خورشید را هم از آسمان پایین بیاورند هرگز دل به…

نړیوال نظم په کومو قاعدو ولاړ دی؟

نور محمد غفوري (د پخوا نۍ لیکنې په سلسله) څو ورځې مخکې…

جایگاه ی طالبان در معادلات سیاسی و استخباراتی در حال…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا معادلات سیاسی و استخباراتی در منطقه در…

قساوت و جنایات بی‌پایان حکومت جمهوری اسلامی سرمایه علیۀ مهاجران…

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان  در اثر تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری…

خاکِ وطنم!

امین الله مفکر امینی       2024-20-10! هـرجایی که نظر کـــردم وطنـــم جــلوه گــــــرآمـــد آن…

سیرت نیکو 

رسول پویان  وفـا و عـشق و محـبت کـرده بنیادم  بـه کـنج غمکـدۀ…

جرگه ی عدالت خواهانه ی پشتون ها و چغرافیای سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید جرگه ی ریگی للمه هشداری به باشنده گان…

هانا آرنت را، چپ ها و آلمانی ها، فیلسوف نمی…

Hannah Arendt (1906-1975) آرام بختیاری  هانا آرنت،- محاکمه شر و شیطان، بزودی…

نړیوال نظم او افغانستان

نور محمد غفوری ما پخپله هغه بیانیه کې چې د سپتمبر…

«
»

انسانیت را فرض دانیم !

امین الله مفکر امینی       2024-01-10

بـدنیــــــــایی مجــاز نبینــــــی جزدرد وغم وافسـرده گـــی

که پنـــــداری گلهــا به بٌستان رفتــه رخش به پژمرده گـی

نمیدانـــــــــم برچــه رنگ،رقم گشته  بنیـــا دی اینزمانـــه

که رنگِ مهر وهم صــدق ز انسانیت  گردیده بس بیگانــه

که نبــــــوده خمیــــــــری ز آدمیـــــت زخلقت بجزازمهـــر

به رجـــحانِ تعلقــــــــا ت شدیم دشمن ودشمنی با یکدیگر

من تجربـــه کـــــــرده ام به عمـرِم تا ایندم بس آگا هانــــه

کـه جز دٌری انســـا نیت نباشـــــــد زیــــب  به هیچکاشانه

مفکـــــربه هــرپیــــــوند آمیـــزش،بــاربـیارد جنگ وفساد

جزجوهری انسانـــــــــی دیگـری را بـاید محو از نهـــــــاد

پـس بیـایید جملگـــــــی انسانیت را فرض دانیم درعمـــــل

ماجـــــرای خوب و بد تعلقــــات را بیــخ ٌبـــریم درعمـــــل

که خودوغیر وجمـــله دشمنــان کردنــــد ما را بیسر پنــاه

به پایـــه ی مذاهــــب وادـیــــان  کردنـــد  ما رابیحد تبــاه