جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

  قانون  څه ته وایی

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 انجنیر سید عبد القادر                                                                                                         ۳۱- ۳  – ۲۰۱۵                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ویل کیږی چه په لومړیو وختونو کی انسا نانو نسوای کولای  چه  په ټو لنه کی خپل ژوند په جلا جلا توګه مخ ته بو زی۰نو دیوځای کیدو په صورت کی بیا  دوی ته لازمه اوضروری وه ، چه خپل ترمنځ دښه نظم اواړیکو له پا ره  ځینو پریکړو ته  ځا نونه  تسلیم کړی ،او دا پریکړو ته بیا  دوی دقا نون په توګه و کتل ۰نوویلای سو ،چه ټوله هغه قاعدی اومقررات چه په یوه ټو لنه کی دانسا نانو تر منځ اړیکی تنظیموی، دقانون په نا مه یا دیږی ۰او اسا سی قانو ن دیوی ټولنی هغه سترحقو قی سند ته ویل کیږی ،چه دهغه په چوکاټ اولار ښونی سره دټولنی نور قوا نین تنظیمیږی ۰ اوهیڅ  بل قانون نسی کیدلای چه داساسی قانون  سره په تقابل کی قرار ولری ۰  یو شمیر کار پوهان قانون دلاتینی کلمی  (کانون یعنی مقیا س   ) څخه مشتق کوی،ځنی بیا دد ی کلمی اخیستنه دعربی کلیمی (قن  یعنی کوښښ)   څخه  بولی ۰ دلته زما مقصد یوازی دقا نون دریښتینی  اوعملی تعریف  څخه نه دی ،بلکه غواړم ووایم چه دقا نون څخه ارتجاعی وا کمنا ن  په  څونه مها رت اوبیله فریکی زور څخه، خپله ناروا ګټه پو رته کوی ، اوولس څنګه  په ډیر ه اسانۍ سره تر پښو لاندی کوی ۰دبیلګی په توګه: په ۱۹سمه پیړی کی دا لمان وتلی اقتصاد پوه په خپله یوه لیکنه کی داسی لیکی :   د۱۷۶۸  څخه بیا تر ۱۸۶۸  کال پوری په انګلیستا ن اودارپا په نوره وچه کی سرما یه دا رانو دقوا نینو په زور پرکا رګرانو با ندی دورځنی کار ساعتونه داسی ډیرکړل ،چه د ډیر کا ر په نتیجه کی کارګرانو ته دجسمی وضعی دخرا بی تر څنګ یی دمعنوی تکا مل  فرصت هم دلاسه ورکړ » ۰ استعماری نړی ترخپل لاس لاندی هیوادونوکی  هر وخت دخپل لاسپو څی رژیم په وصیله غواړی دنوو قوا نینو د جوړولو اوتصویب تر څنګ داسی فیصلی هم وکړی چه خپل اشغال ته قا نونی بڼه ورکړی ، څو وکړایسی چه په ډیره اسا نی باندی هر څه دهغه هیوا د څخه وبا سی ۰چه ښه اونژدی مثال یی اوسنی افغا نستان دی۰  با ید ووایو چه په عمل کی دقانون  تعریف بیا  دځینو کار پوهانو په نظر په داسی تو ګه دی:  قانون دیوی ټولنی دقواوو دتعا دل مستقیم انعکاس دی ۰ دغه تعریف دنړی دهیوادونو په هر ګوټ کی په عملی بڼه لیدل کیږی ۰زه به دلته د دې قواوو اودهغوی  دګټو په  ا ړوند   یوه لنډه بیلګه دخپل هیواد اوبهرنیوهیوادو نو رانقل کړم: زموږ دوطن د اوسنی  اسا سی قا نون دوړاند یز اوتصویب قواوی عبارت دبهرنی ځواک غیری مستقیم استازی( واردسوی غربی تکنوکراتان ) اوکورنی جهادی جنایت کاران وه  ،چه دااوسنۍ اساسی قانون دپورتنیو  قواوو د  ارادو اوغوښتنو  مستقیم انعکاس دی۰ چه خپلوځانونو ته یی  داساسی قا نون دیو شمیر نورو موادو تر څنګ په (۱۰ ) او (۱۱ ) ماده کی دخصوصی سکتور د ودی ،پراختیا  ،ازاد بازار ۰او وارداتو  ترنا مه لاندی دچور اوچپا ول  لاره داسی  خلاصه کړیده، چه په تیرو نیژدی ۱۳ کلنو کی دولتی اوجهادی جنایت کارو ډلو دبهرنیو شرکتونو سره یوځای داففان ولس دشتمنۍ ډیره برخه دځان کړی ،اوپه دی ناروا لاره کی مخته ځی ۰ باید ووایو چه  د شهید داکتر نجیب الله  دحا کمیت د(  ۱۳۶۶) کال داساسی قانون دوړانیز اوتصویب قواوی بیا دحاکمیت ترڅنګ ،دولس د اکثریت استازوطاقت اوقوه وه ، چه په حقیقت اوعمل کی حاکمیت هم داکثریت ولس استازی توب کاو ه ۰ځکه نو د اساسی قانون ټوله محتواداسلام دسپیڅیلی دین پر اساس  اوافغان ملی ګټوپه نظر کی نیولو سره داسی جوړه سوی وه ،چه ا شخاصو او  ګوند ونو نسوای کولای چه دولس دغوښتنو څخه لیری دهغه څخه نا وړه ګټه پورته کړی ۰ځکه نو په جرآت ویلای سو چه  دافغانستا ن په تا ریخ کی تر اوسه پوری دپورتنی  اساسی قانون  په څیربل داسی قا نون میدان ته نه دی راوتلی ۰داوسنی اساسی قانون دپورتنۍ ذکرسوی لسمی اویو لسمی  مادو  ترڅنګ په ډیروبرخو کی دافغان ملی ګټو ضد ډیر داسی څه سته، چه هغه یی دغربی استعما ری نړۍ داساسی قوا نینوڅخه کافی کړی او اخستی  دی ۰حتا داسی څه هم پکښی ځا ی سوی دی ، چه په هیڅ بشری ټولنه کی  مشروعیت نسی پیدا کولای  ۰دبیلګی په توګه ، داساسی قانون  په (۶۱  ) ماد ه کی  لیکل سوی د ی : ولس مشر درایه ورکونکو دازادو ،عمومی ، پټو ،اومستقیمو رایو له لاری په سلو کی تر پنځو سو ډیرو رایو تر لا سه کولو  با ند ی ټا کل  کیږی ۰ ددې معنا داده،که دمستحقو رایه ور کونودجملی څخه یوا زی( ۲۰٪) هم په ټولټا کنو کی ګډون وکړی ، دوی یی مشروع بولی،اودهم دی لږ شمیر خلګو دجملی څخه (  ۵۱٪  ) وړونکی نوماند ، دوی مشروع ګټونکی بولی۰ چه دا په امریکا اونوری غربی نړي کی هم پر ولس با ندی یوټپل سوی قانون ګرځېدلی دی ۰داځکه چه ولسونه دخپلووا کمنانو دکړونو څخه ما یوسه سوی دی ،نورنه غواړی چه ددوی  دټولټا کنود تبلیغا تو تر تآ ثیر لا ندی ځانونه راولی ،نوځنی وختونه تر۵۰٪ لږ شمیرخلګ دټولټاکنو صندقونو ته ځی اورایه ورکوی۰ ځکه نواشغال ګرو دخپل وطن دتجریبی له مخی زموږ دوطن په اساسی قانون کی هم ۶۱تمه ماده دا خله کړیده۰ متآسفانه   په ۱۳۸۲ کال کی زموږ په وطن کی  یو شمیردولس ضد جهادی جنایتکارو او یوشمیر نادا نو کسانو د ملت دنما ینده ګانو ترنامه لاندی په لویه جرګه کی درایو په اکثریت اسا سی قا نون  د افغانی ملی ګټو څخه په لیری فا صله کی  تصویب کړ،اوولس یی دفقر اوبې امنیو ولمنی ته ورپو ری واهه ۰ دلیکنی په ورستنۍ بر خه کی باید ووایو چه دافغا نستان په اوسنیو تر اشغا ل لا ندی  شرا یطوکی دافغان ملی ګټو ضد هر قانون او هره کړنه دافغان ولس له لوری غیری مشروع بلل کیږی   ۰       تمت باالخیر              ۰