ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

                   من وتو 

چرا صدا ی ما را  جها ن  نمی  شنود برای  آنکه …

شناخت با 30 نوع سوگیری در عرفان

دکتر بیژن باران اگر ما بتوانیم خود را تغییر دهیم؛…

خواب  و  رویا

فرزانه ساحل  حسینی دوش  دیدم  که در آغوش  تو ام با…

سارتر،- مبارزی عملگرا، روشنفکری التقاطی؟

Sartre, jean paul(1905-1980) آرام بختیاری سارتر و انقلاب؛ روشنفکران جایگزین پرولتاریا. سارتر(1980-1905.م)، نویسنده…

هجران

شعر تورکی اوزبیکی داکتر فیض الله ایماق با ترجمه ی دری…

قامت با شکوه ی آسمایی و شیر دروازه بار دیگر…

نویسنده: مهرالدین مشید به راستی که جهان بی وطنی دنیای سرد و…

«
»

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى

در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را به كافه مسلمين تسليت عرض ميدارم

ثانيا از همه خواهشمندم تا به اعتقادات مردم احترام داشته باشند و باور هاى مردم را كه خود به آن باور مند نيستند، مورد استهزا و تو هين قرار ندهند .

در ظرف ١٤٠٠ صد سال هزاران حاكم و شاه امير ، با امر و حكم و ظلم و زور خواستند جلو گيرى از مراسم عاشوراى حسينى كنند اما ناكام ماندند، انها به گور ها رفتند و مراسم عاشورا تا كنون ادامه دارد ، طالبان كه مزدوران بيش نيستند بايد بدانند كه هيچگاه نميتوانند مراسم عاشورا را لغو كنند چون تا كنون خود شانرا هيچ كشور اسلامى منحيث مسلمان برسميت نه شناخته است، بنا آزين بيشتر خود را منفور نسازند.

فاجعه كربلا در سال ٦١ هجرى كه با شهادت حضرت امام حسين نواسه خاتم أنبيا و ٧٢ تن از ياران با وفاى ان انجاميد داراى أبعاد گسترده است كه نميتوان در چند سطور انرا بيان نمود  فقط ميتوان گفت عا شورا ميزان بود كه حق را از باطل قياس كرد و عشقى بود كه با همه از خود گذرى و متانت و وفا معشوق را بمعرفى گرفت و نداى بر حق بود كه ظالم و ظلمت را ريشه كن ساخت و ان عاشقان در ظاهر جان هاى شانرا باختند و مغلوب انروز شدند و امروز پيروزى شانرا شاهد استيم و ميبينيم كه همه لعن بر يزيد و يزيديان مى فرستند و علم پيروزى عاشورا را بدوش ميكشند قابل تذكر است كه سيد الشهدا حسين عليه السلام تنها مربوط به تشيع نيست و تنها از مسلمين نيست بل از همه بشر است و براى استناد اين مطلب بايد به صحبت رهبر هند گاندى بزرگ مراجعه كرد كه در باره امام حسين و عاشورا چه بجا فرموده است 

(ملات گاندی در مورد امام حسین

  • تحسین من از فداکاری نجیب امام حسین (ع) به عنوان یک شهید فراوان است زیرا او مرگ و شکنجه رانش را برای خودش، پسران و کل خانواده اش پذیرفت، اما تسلیم مقامات ناعادلانه نشد.
  • اگر هند بخواهد یک کشور موفق باشد باید در مسیر امام حسین (ع) گام بردارد.
  • اگر من یک ارتش مانند 72 سرباز حسین یعنی با همان میزان اخلاص و رشادت داشتم ، در 24 ساعت آزادی هند را کسب می کردم.)

و بايد خاطر نشان نمود كه حضور عليا مكرمه زينب خواهر مدبر حسين ابن على عليه السلام بعد از شهادت انحضرت و خطبه هاى ارزشمند شان در مسير كوفه و شام و مجلس يزيد باعث زنده نگهداشتن اين قيام گرديده است كه  مبين قيام و نهضت با نوان است

و لعنت الله على القوم  الظالمين

شناخت کربلا

کربلا را از بنا باید شناخت

مظهر عشق خدا باید شناخت

گر بخواهی معرفت با شاه دین

از بیان مصطفی باید شناخت

در جهان بسیار باشد کشتگان

سرورش؛ از نینوا باید شناخت

حکمت خون حسین و قتل او

در رگی عدل و وفا باید شناخت

تا شود کشتی جنبش رهنورد

رزم را تا انتها باید شناخت

روبرو گفتار حق اظهار کن

مفسدین را در قفا باید شناخت

در گذرگاه پر از تشویش جان

عشق جانان را صفا باید شناخت

گر بود چشمی مریض معرفت

بر علاجش توتیا باید شناخت

مکتب حریت و توحید و حق

از دل آل عبا باید شناخت

نذیر ظفر