(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

جنگ علیه یمن، چرم  دباغی‌‌‌‌شدۀ آمریکا

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/styles/news_full/public/images/news/2024/01/13/GDPpLNIXIAEcTtP.jpg?itok=at0_XmmC

یوری باریسوف (YURI BORISOV)

ا. م. شیری

خلاصه تحلیلی در مورد تحولات اوضاع در خاورمیانه

به راستی که مشکل به تنهایی پیش نمی‌آید. و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش سی‌ان‌ان، لوید آستین، رئیس پنتاگون که به شدت بیمار شده بود، با استفاده از ارتباطات امن، از بیمارستان به حوثی‌های یمن حمله کرد.

واکنش آمریکا پس از قطعنامه دو روز پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد که به واشینگتن هیچ حقی برای تجاوز نظامی به یمن نداده است، با چنین وضعیت نامناسب و مفتضحانه‌ای از سوی وزیر دفاع آمریکا مواجه شد.

با این حال، با توجه به نارسایی کلی سیاست فعلی آمریکا، روز قبل دقیقاً این سناریو را پیش‌بینی کرده بودیم و آن را برای خود آمریکا به شدت بی‌ملاحظه می‌دانستیم:

«خوب، اگر واشینگتن، همانطور که انتظار می‌رود، این سند را به عنوان یک کارت سفید برای ماجراجویی نظامی بعدی خود تعبیر کند، آنگاه عواقب آن برای آمریکا می‌تواند به قدری وخیم تمام شود، که نه مسکو و نه پکن قطعاً به پشیمانی از رأی ممتنع مجبور نخواهند شد

اولاً، به این دلیل که در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این ماجراجویی می‌تواند برای دولت فعلی آمریکا مرگبار باشد. ثانیاً، آمریکا برای دست زدن به یک عملیات جدی در منطقه قدرت کافی ندارد. بخصوص اینکه نمی‌تواند با یک ناو هواپیمابر که خودش مورد حمله قرار می‌گیرد، زیاد بجنگند. آمریکا برای تقویت جدی گروه‌بندی خاورمیانه‌ای حود، زمان کافی ندارد. زیرا، انتخابات نزدیک است»

در همین حال، فرماندهی پنتاگون با خوشحالی در بارۀ «موفقیت‌های نظامی» حاصله گزارش می‌دهد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به «USNI News» گفت، که طبق گزارش‌های رسمی، این حملات توسط نیروهای هوایی، سطحی و زیردریایی انجام شده است. در این حمله جنگنده‌های تهاجمی نیروی هوایی از پایگاهی در خاورمیانه و سوپر هورنتز از ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور (CVN-69) شرکت کردند. آمریکا همچنین، موشک‌های تاماهاوک را از کشتی‌ها در دریای سرخ و حداقل از یک زیردریایی شلیک کرد. اگرچه نام آن اعلام نشده، اما زیردریایی حامل موشک هدایت‌شوندۀ نوع اوهایو یواس‌اس فلوریدا (اس‌اس‌جی‌ام- ۷۲۸) در ماه نوامبر وارد دریای سرخ شد. فلوریدا می‌تواند ۱۵۴ موشک «تاماهاوک» حمل کند.

فرماندهی مرکزی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، که این حمله تقریباً در ساعت ۲ و نیم بامداد به وقت محلی در ۱۲ ژانویه، حدود نیم ساعت پس از شلیک موشک بالستیک ضدکشتی توسط حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در خلیج عدن انجام شد. مرکز نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در ۱۶ مکان حوثی‌ها ۶۰ هدف، از جمله، انبارهای مهمات، پست‌های فرماندهی، تأسیسات تولیدی، سامانه‌های رادار دفاع هوایی و سایت‌های پرتاب را هدف قرار داد. در بیانیه آمده است: «این حملۀ چندملیتی تعهد جامعۀ بین‌المللی به آزادی ناوبری و دفع حملات مکرر حوثی‌ها با موشک‌های بالستیک ضد کشتی، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز به کشتی‌های تجاری و نظامی آمریکا و ائتلاف در دریای سرخ را تقویت می‌کند» [معلوم نیست کدام قوانین قوانین بین‌المللی این به اصطلاح تعهد بین‌المللی را به عهدۀ امپریالیست‌های آنگلوساکسونی گذاشته که آتش هیچ جنگی در هیچ کجای پهنۀ گیتی بدون کارگردانی، مشارکت و دخالت آن‌ها برافروخته نمی‌شود. آیا وقت آن نیست که جامعۀ جهانی به گردن کلفتی آنگلوساکسون‌ها نقطۀ پایان بگذارد؟ ا. ش.]. 

اما این شور و شوق مداخله‌جویان را طرف مقابل کاملاً غیرموجه می‌داند.

بنا به گزارش حوثی‌ها در مجموع، ۷۳ حمله به یمن صورت گرفته، تلفات جنبش انصارالله ۵ کشته و ۶ زخمی بوده است. تجاوزات آمریکا و انگلیس به هیچوجه بر تصمیم یمن برای حمله به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند، تأثیری نخواهد داشت. یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها وعده داد به حملۀ شبانه به کشورش پاسخ خواهند داد. در طول روز، این گروه موشک‌هایی را به سمت یک کشتی تجاری در خلیج عدن شلیک کرد، اما مهمات در فاصله تقریباً ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری کشتی به دریا افتاد و آسیبی به آن وارد نشد.

اگرچه در جنگ طرفین تلاش می‌کنند تلفات خود را کم اهمیت جلوه دهند و در مورد خسارات دشمن اغراق نمایند، ارزیابی‌های حوثی‌ها منطقی‌تر به نظر می‌رسد. تجربۀ تاریخی این واقعیت را تأئید می‌کند که کارآیی حملات آمریکا-آنگلیس به هیچوجه بالا نیست.

لازم به یادآوری است که در ۷ آوریل ۲۰۱۷ به دستور ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، پایگاه هوایی شعیرات سوریه با ۶۰ موشک کروز تاماهاوک مورد حمله قرار گرفت. یک موشک به دریا افتاد. بعد از آن، نمایندۀ رسمی وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: نیروی دریایی آمریکا از ساعت ۳ و ۴۲ دقیقه تا ساعت ۳ و ۵۶ دقیقه  به وقت مسکو، ۵۹ موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن‌های «Ross» و «Porter» مستقر دریای مدیترانه در نزدیکی جزیرۀ کرت به پایگاه هوایی شعیرات شلیک کرد. بر اساس داده‌های عینی روسیه، تنها ۲۴ موشک به پایگاه هوایی سوریه اصابت کرد. محل سقوط ۳۶ موشک کروز دیگر مشخص نیست. بنابراین، اثرات حملۀ آمریکا بسیار ناچیز است.

منابع غربی گزارش دادند که روز بعد از حمله، پایگاه هوایی فعالیت خود را از سر گرفت و اولین هواپیماها از آنجا به پرواز درآمدند. به گزارش مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه، هواپیماهای نیروی هوایی  جمهوری عربی سوریه شامگاه ۷ آوریل از فرودگاه پرواز کردند.

این را هم محض خاطر کسانی که فراموش کرده‌اند، اضافه کنیم، که این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها یمن را بمباران می‌کنند، اما امپریالیست‌ها در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۷ فقط بر غیرنظامیان پیروز شده‌اند و دیگر هیچ!

و بیشتر. حتی بر اساس قوانین راهبردی آمریکا، برای تحمیل شکست تضمینی نظامی به کشوری مانند عراق در زمان صدام حسین، باید تا شش گروه ناو هواپیمابر متمرکز می‌کرد. اکنون آمریکا آن را حتی خواب هم نمی‌تواند ببیند. و یک یمن مسلح با بیش از ۳۰ میلیون نفر (با ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی خاص خود!) و حتی با حمایت غیرمستقیم «محور مقاومت» در خاورمیانه، ضعیف‌تر از عراق در دورۀ صدام حسین نیست

با این وضع، هر آنچه از آنگلوساکسون‌ها می‌بینیم و می‌شنویم، بیشتر شبیه این نمایش آشنا در سبک دیگری است که «مرا محکم بگیر، و گر نه، من مسئول خودم نیستم»!

و به طور کلی، در آستانۀ رویدادهای واقعاً جدی، یکی از دو ناو هواپیمابر موجود در صحنۀ نمایش به خانه اعزام نمی‌شود. ولی این فرستاده شد. و سپس لوید آستین، همانطور که در بالا ذکرش رفت، خیلی زود بیمار شد، به طوری که به جای برنامه‌ریزی مناسب برای جنگ، تمام جهان سه روز به دنبال او بود.

پشت به جنگ. بروس ویلیامز، دستیار دوم فرمانده و یکی از خدمۀ بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکایی «یو اس‌اس جرالد فورد (سی‌وی‌ان- ۷۸)» با کشتی خود به خانه باز می‌گردد.

نقشۀ استقرار ناوهای هواپیمابر ضربتی و گروه‌های آبی خاکی تا ۱۱ ژانویۀ سال جاری تنها حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خاورمیانه را که برای انجام تجاوز در مقیاس بزرگ بطور کلی کافی نیست، تأئید می‌کند. 

بر این باورم که تنها ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور باقی‌مانده در میدان در حال حاضر، از بیم حملات انصارالله، به صحنۀ جنگ وارد نمی‌شود و به عملیات اضطراری دست نمی‌زند. بنظر می‌رسد، این رفتار ناو هواپیمابر احتمالاً ناشی از این واقعیت است که اخیراً هیولای سطحی در تیررس پهپادهای غیردوست قرار گرفت.

بنابراین، با وجود حملات بی‌معنا و تشنج‌‌آفرین به دره‌های کوهستانی و شمال یمن، وضعیت نظامی-سیاسی غرب بیش از پیش نامساعد می‌شود. هژمون سابق جهان به دلیل مواجه با افزایش روزافزون چالش‌ها، مجبور است منابع مادی و نظامی محدود خود را که دیگر حتی برای حمایت از رژیم کی‌یف کفایت نمی‌کند، در لایۀ نازک در سراسر کرۀ زمین پخش کند. در اینجا، اوکراین شوروی سابق، تایوان شورشی، بالکان (صربستان و جمهوری صربسکا) و البته، خاورمیانه (فلسطین، یمن، لبنان، سوریه، عراق، ایران…)، ونزوئلا، آفریقای مرکزی و همه و همه، چالش‌هایی هستند که هژمون سابق جهان با آن‌ها مواجه است…

و با ظهور هر نقطۀ داغ جدید بر روی نقشۀ کرۀ زمین، شانس غرب برای حفظ هژمونی نامشروع خود، بدون کوچکترین احتمال برای بازسازی آن، مانند چرم دباغی‌شده کاهش می‌یابد.

پی‌نوشت: قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد دریای سرخ که از حوثی‌ها می‌خواهد حملات به کشتی‌ها را فوراً متوقف کنند، دقیقاً با حملات آمریکا و متحدانش به یمن نقض شد. واسیلی نیبنزیا، نمایندۀ دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «این قطعنامه را نمی‌توان بعنوان سند مشروعیت‌ اقدامات ائتلاف متشکل از آمریکا و اقمار آن در دریای سرخ تلقی کرد».

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/01/15

۲۵ دی- جدی ۱۴۰۲