گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

«
»

فریب جامعه توسط مطبوعات غربی

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/styles/news_full/public/images/news/2023/07/05/photo_5274081537702350511_x.jpg?itok=-9lCwZDC

ا. م. شیری

گلوبال تایمز: مطبوعات غربی جامعه را چگونه فریب می‌دهند

«خبر که نه ، بلکه تبلیغات است» -از افراد عادی می‌خوانند به منابع «بی‌نام» اعتماد کنند.

اخیراً چندین «مقام عالیرتبۀ دولتی» ناشناس در انگلیس به نقل از رسانه‌های جمعی  از ملت این کشور خواسته‌اند برای «فروپاشی ناگهانی روسیه» آماده باشند.

روزنامۀ چینی گلوبال تایمز می‌نویسد: «این افسانه که گویا ابتدا در روزنامۀ تایمز منتشر شد، به سرعت توسط سایر رسانه‌های چاپی به نقل از همان مقامات دولتی ناشناس منتشر شد. این فرض کاملاً منطقی است که این اطلاعات با دعای خیر، اما حاشای دولت لندن به عرصۀ اجتماعی راه یافته است. خبرگزاری‌ها به گونه‌ای‌ آن را ارائه دادند که به طور ضمنی می‌توان به این اطلاعات اعتماد کرد. و این بدان معناست که نه اخبار، بلکه تبلیغات را می‌توان از این طریق ارائه داد. این، همچنین می‌تواند افکار واهی در ذهن «خیابان داونینگ» را نیز آشکار کند.

همانطور که توبیاس الوود، افسر سابق ارتش انگلیس و رئیس منتخب کمیتۀ دفاعی مجلس عوام در فوریه گفت: «ما اکنون در اروپا در حال جنگ هستیم. ما باید به سمت جنگ حرکت کنیم. ما باید مستقیماً به چشم روسیه نگاه کنیم».

مارک بلکلاک، نویسنده توضیح می‌دهد: «چرا دولت انگلیس باید مایل باشد که تصور عمومی از جنگ در اوکراین را به این شکل ارائه دهد؟ ایجاد این تصور تنها یک نمونه از ترفند مورد استفاده برای کسب رضایت بود. در این مورد، کسب رضایت برای تمدید جنگ، که انگلیس، ایالات متحده و کشورهای اتحادیۀ اروپا با وجود مشکلات مالی بزرگ در داخل خود، میلیاردها پوند، دلار و یورو تحت عنوان حمایت نظامی و بشردوستانه از اوکراین هزینه کردند، لازم بود».

برای دولت‌های غربی، حمایت از مردم (اگر آنچه را که به آن‌ها گفته می‌شود، باور داشته باشند)، راه انداختن یک جنگ کاملاً نیابتی، نه تنها حمایت از اوکراین، بلکه مهم‌تر از همه، تضعیف روسیه را تسهیل می‌کند. آن‌ها این کار را نه به دلایل بشردوستانه، بلکه برای پیشبرد جاه طلبی‌های ژئوپلیتیک خود انجام می‌دهند. برای برخی از دولت‌های غربیِ عضو ناتو، جنگ، نه یک فاجعه، بلکه یک فرصت است. متأسفانه، شلیک یک تیر به دو نشان، هرگز ارزش قربانی کردن این همه انسان را نداشته است.

در مقاله آمده است: «بزرگترین اتحاد نظامی جهان در یک گرداب باطل که شانس کمی برای خروج از آن دارد، گرفتار شده و این گرفتاری، بحران را طولانی و تشدید می‌کند. از قرار معلوم همین ناتو به صحبت در مورد صلح علاقۀ چندانی ندارد. علاوه بر این، هیچ یک از دولت‌های غربی پیشنهاد واقع‌بینانه خود را برای توقف درگیری‌ها ارائه نداده‌اند».

ناتو در ماه گذشته، بزرگترین رزمایش دفاع هوایی تاریخ- دفاع هوایی ۲۳ را برگزار کرد. ۲۵ کشور، از جمله، سوئد و ژاپنِ هنوز بی‌طرف، در این رزمایش شرکت داشتند. اگر روسیه به نحوی به این موضوع واکنش نشان می‌داد، به تجاوز «بی‌دلیل» متهم می‌شد. واشینگتن به ایجاد امکانات گسترده‌تر برای پیمان ناتو در شمال دور و به محاصرۀ بیشتر روسیه در روند آن امیدوار است.

آمریکا تحت پوشش حمایت از اوکراین حضور نظامی خود را در اروپا تقویت می‌کند و گسترش می‌دهد. این کار تا زمانی که هیچ راه خروج دیگری جز تداوم درگیری وجود نداشته باشد، یک گرداب پرشتاب مملو از عمل و اقدام متقابل است.

گلوبال تایمز نتیجه می‌گیرد: «جذابیت یک افسانۀ با دقت طراحی شده که فروپاشی قریب الوقوع ادعایی روسیه را پیش‌بینی می‌کند، به راحتی قابل مشاهده است. هیچ کس خواهان جنگ نیست و اگر پایان آن پیش‌بینی شود، توجیه هر گونه فداکاری آسان‌تر است. آمریکا و انگلیس سابقۀ خوبی در جنگ‌های اخیر ندارند. جنگ در افغانستان ۲۰ سال ادامه داشت. در این مدت غیرنظامیان و نظامیان دو طرف کشته شدند. تلاش‌های متفقین برای تغییر رژیم در عراق بین ۴۰۰۰۰۰ تا یک میلیون نفر قربانی گرفت. در اروپا هیچ کس افغانستان یا عراق را نمی‌خواست، اما اقدامات غرب جنگ را طولانی کرد».

به عبارت دیگر، آن‌ها برای مردم عادی غرب یک افسانه‌ مبنی بر اینکه «منتظر فروپاشی عنقریب روسیه پاشید» و جنگ به خودی خود پایان خواهد یافت، ساختند. بویژه وقتی که چنین داستانی در تایمز منتشر می‌شود، گوش‌های خواننده تیز می‌شود و قطعاً به این نشریۀ تأثیرگذار برغم استناد به «مقامات دولتی ناشناس»، باور می‌کند. آن‌ها یعنی این مقامات، ممکن است اصلاً وجود خارجی نداشته باشند و اگر وجود دارند، چرا یک نشریۀ تأثیرگذار از آن‌ها نام نمی‌برد؟ اما خواننده از آنجاییکه این داستان در روزنامۀ تایمز منتشره شده، باید باور کند. و تا زمانی که خواننده باور می‌کند، دولت انگلیس و همچنین دولت‌های کشورهایی که رسانه‌هایشان «پیش‌بینی» را از «منابع» تایمز منتشر کردند، می‌توانند با خیال راحت به اوکراین سلاح ارسال کنند و جنگ را به ضرر جمعیت آن جمهوری ادامه دهند.

مطبوعات «مستقل»- یک تصویر بسیار واضح در خدمت منافع دولت‌های غربی، افکار عمومی را فریب می‌دهند.

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/07/07/

۱۶ تیر-سرطان ۱۴۰۲