کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

درگیری غزه و آشکار شدن شکاف‌های موجود در جامعه اسرائیل

نویسنده: سید علیرضا موسوی

مترجم: سایت «۱۰ مهر»

برگرفته از : راشا تودی (آلمانی)، ۱۵ ماه مه ۲۰۲۱

حماس اکنون در موقعیتی است که می‌تواند از اختلافات عمیق در جامعه اسرائیل، همانطور که در جریان درگیری‌های جدید با اسرائیل نشان داده شده است، به‌عنوان ابزار تازه فشار علیه دولت اسرائیل استفاده کند.
 

در درگیری‌های رو به افزایش با اسرائیل، حماس به‌عنوان حافظ اعراب عمل می‌کند. سئوال اینجاست که آیا اسرائیل بیشتر از آنکه در رویارویی با دشمن خارجی در نوار غزه در خطر باشد، در معرض خطر داخلی نیست!؟

در روزهای اخیر، در واکنش به اخراج فلسطینیان در بیت‌المقدس شرقی، در شهر لود اسرائیل نزدیک تل آویو، جایی که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با هم زندگی می‌کنند، شورش‌های جدی رخ داده است.

چند روزی است که جنگ خونینی بین حماس و ارتش اسرائیل در جریان است. اسرائیل در واکنش به شلیک موشکی گسترده حماس به اهدافی در شهرهای اسرائیل، با گسترده‌ترین حملات هوایی که از زمان جنگ در تابستان ۲۰۱۴ تا‌کنون بی‌سابقه است، نوار غزه را بمباران می‌کند. با این حال، وضعیت پس از افزایش تنش‌ها بین اسرائیلی‌های یهود و عرب در شهرهای اسرائیل، چهره تازه‌ای به خود گرفته و وارد فاز جدیدی شده است.

در چند روز گذشته در چندین مکان مختلط در اسرائیل درگیری‌های شدیدی بین اعراب و یهودیان رخ داده است. دولت اسرائیل اساساً انتظار صحنه‌های وحشتناک «لینچ» (حمله غیر‌قانونی و خودسرانه جماعتی به شخص و یا اشخاص دیگر و کتک زدن آنان به قصد کُشت) در سرزمین خود را نداشت. جبهه جدیدی در این کشور گشوده شده و حوادثی جریان یافته که اساساً خطرناک‌تر از اختلاف با حماس است. اکنون، مسئله تنها درگیری اسرائیل و فلسطین در مورد حملات موشکی غزه به شهرهای اسرائیلی نیست، بلکه درگیری‌های خیابانی بین یهودیان و اعراب در داخل اسرائیل است.

سال‌هاست که اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌ایران تبلیغ می‌کند و به «جامعه جهانی» نسبت به تهدید فزاینده ایران و متحدینش علیه اسرائیل، هشدار می‌دهد. از مدت‌ها قبل در یک کارزار رسانه‌ای گسترده غربی، اعتراض اسرائیل علیه ایران مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته، طوریکه این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران می‌تواند ظرف چند هفته بمب اتمی‌ تولید کند.

ناگهان، در میانه نبرد اخیر در نوار غزه، چهره جدیدی از جامعه اسرائیل آشکار شده است که بسیاری از رسانه‌های غربی آن را نادیده گرفته‌اند: در این روزها، کارشناسان خاورمیانه می‌پرسند نسبت به رویارویی با دشمن خارجی، آیا اسرائیل از نظر داخلی در خطر بسیار بزرگ‌تری قرار ندارد؟ زیرا این جبهه تازه آشکار شده از وسط اسرائیل عبور می‌کند، جایی که دولت اسرائیل نمی‌تواند برای عبور از بحران به‌راحتی آنرا بمباران کند. رووین ریولین (Reuven Rivlin) رئیس‌جمهور اسرائیل اخیراً هشدار داد: «ما باید قبل از اینکه کار به جنگ داخلی بکشد، جنگی که می‌تواند موجودیت ما را به خطر بیندازد، ابتدا و بیش از هرگونه تهدید خارجی، اول مشکلات خود را حل کنیم». ظاهراً «موجودیت اسرائیل» بیش از آنکه توسط «بمب اتم ایران» که چنین ادعا می‌شود، تهدید گردد، توسط مشکلات داخلی آن در خطر است.

با این وجود احزاب عربی نیز در اسرائیل حضور دارند. اعراب اسرائیلی در اولین کنست دارای نمایندگانی بودند. در آستانه انتخابات کنست ۲۰۲۱، احزاب یهودی نیز به طور فعال برای آرای اعراب اسرائیلی فعالیت تبلیغاتی می‌کردند. در گذشته و همچنین امروز، تحقیقات پلیس علیه نمایندگان کنست عرب به‌دلیل سفر آنها به کشورهایی که اسرائیل با آنها در جنگ است یا قوانین اسرائیل آنها را در لیست «کشورهای متخاصم» طبقه‌بندی کرده و می‌کند، ادامه داشته و دارد.

حماس از زمان آغاز خشونت در اورشلیم و آغاز دور جدیدی در درگیری با نیروهای مسلح اسرائیل، به‌عنوان محافظ اعراب عمل کرده است. این جنبش در حال ایجاد ارتباط نزدیک بین غزه و بیت‌المقدس است. این نه‌تنها روابط فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و حماس، بلکه بین اسرائیلیان عرب و «خواهر و برادران» عرب آنها در غزه را نیز تقویت می‌کند.

به عبارت دیگر: حماس اکنون در موقعیتی است که می‌تواند از اختلافات عمیق در جامعه اسرائیل، همانطور که در جریان درگیری‌های جدید با اسرائیل نشان داده شده است، به‌عنوان ابزار تازه فشار علیه دولت اسرائیل استفاده کند. دیوید گروسمن، نویسنده اسرائیلی، بحران داخلی اسرائیل را در مصاحبه با روزنامه «زود دویچه تسایتونگ»، حتی تند‌تر از این فرمول‌بندی می‌کند:

«سال‌ها فکر می‌کردم فقط در سرزمین‌های اشغالی نوعی آپارتاید وجود دارد. وضعیت زندگی فلسطینی‌ها در آنجا بسیار بدتر از زندگی هر شهروند در اسرائیل است. اکنون فکر می‌کنم این ضعف و مشکل، در مرزهای اسرائیل متوقف نخواهد شد. برای چرخش چرخ‌های ماشین آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی، می‌بایستی فعالانه از داخل اسرائیل از آن پشتیبانی به‌عمل آید. به‌تدریج، و شاید بدون آگاهی عمومی‌ از این موضوع، چیزی مانند آغاز مفاهیم آپارتاید در داخل اسرائیل در حال توسعه است، اصرار بر اینکه بخشی از مردم از همه حقوق برخوردار باشند و بخشی دیگر، یعنی جمعیت عرب در اسرائیل، در شرایط زندگی خود بیشتر و بیشتر محدود.»

در حالی که در حال حاضر اخباری مبنی بر احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه منتشر شده است، دولت اسرائیل توجه دارد که بزرگ‌ترین تهدید برای این کشور، هرج و مرج در خیابان‌های شهرهای مختلط یهودی و عربی است.

فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و اسرائیل عربی که اغلب از آنان با عنوان «عرب‌های ۱۹۴۸» یاد می‌شود، از خود با فلسطینیان غزه همبستگی نشان داده‌اند. در آستانه این درگیری تازه شعله‌ور شده، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، به‌تنهایی انتخابات پارلمان را لغو کرد تا حماس را از این طریق از کسب مشروعیت بیشتر محروم سازد. به‌نظر می‌رسد حماس برای بسیاری از فلسطینی‌ها تنها نیروی جدی از صفوف آنها است که می‌تواند در برابر سیاست حل و فصل غیرقانونی اسرائیل ایستادگی کند.