کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

افغانها نیازمند همکاری متقابل اند

 پوهاند داکتر محمد اسلام رحیمی          

                                    مارچ 2021                                           

                                

چرا این عنوان را برګزیدم ؟ بخاطری که بیش از هروقت دیګر، مردم ما در داخل و خارج کشور، جهت حل مشکل شان به همبستګی وهمکاری با یکدیګرنیازدارند . درین راستا ، یک مثال عملی و آشنا به هموطنان ما درکشورالمان را متذکر میشوم . تا مصداق سخن اینجانب باشد : 

من پس ازفروپاشی نظام و راه افتادن جنګهای داخلی (۱۹۹۲) ، مانند سایرهمکاران وهم سلک های من درعرصه ای علم ودانش ، زمینۀ زندګی مصئون را درکشورخویش ناممکن دیده وبا فامیل خود ، رهسپاردیارغربت گردیدیم . تا اینکه بسال ۱۹۹۵ در کشورالمان پناهنده شدیم . 

شروع زندګی درینجا هم آسان نبود. باید برمشکلات فایق میشدیم .بخاطر نیل به این هدف ، درصدد پیدا کردن راه حل برآمدم . به ادامه ای این جستجوها در یافتم که در سال ۱۹۹۳به اشتراک تعداد زیادی افغانها دریکی از صالون های پوهنتون شهرکلن ، ” شورای مهاجران افغان ” تأسیس ګردیده است. هدف ازایجاد آن ، هم بسته ساختن مهاجران بخاطر حل مشکلات خود شان بود.

پس ازآګاهی ازشیوۀ کار و مرامنامۀ شورا ، دریافتم که این یک تشکیل مستقل بوده ، به کدام حزب ، ګروه و یا شخصی مربوط نمی باشد . طبعا در رهبری هرسازمان (سیاسی ، اجتماعی ، فرهنګی) ودربین اعضای آن کمبودی ها و نواقص وجود میداشته باشد. اما مهم این است که باید خوبی ها و نواقص میزان شده و سپس در معرض ارزیابی قرار ګیرد.

بیانیه اساسی که در آن ضرورت و انګیزۀ تأسیس همچو یک شورا بازتاب یافته بود ، از جانب میرعنایت الله سادات درجلسۀ مؤسس شورا قرائت گردید. پس از تائید مرام واساسنامۀ شورا ، اعضای هیأت مدیره نیز از جانب شرکت کنندگان جلسه ، انتخاب شده ومحترم سادات در رأس ” شورای مهاجران افغان ” برگزیده شد. سپس فعالیت شورا آغاز شده و همه ساله اعضای هیاٌت مدیره ورئیس شورا درجلسۀ سرتاسری شورا با رأی مستقیم وسری ، مجدداٌ انتخاب میشدند.

 این طرزالعمل ، زمینه را مساعد ساخت تا اینجانب ( پوهاند داکتررحیمی) مطابق به منشور شورا ، منحیث عضوهیاٌت مدیرۀ شورا انتخاب شده ودرکاررهبری شورا همکاری مستقیم داشته باشم . من از نزدیک می دیدم که چګونه محترم سادات تلاش میورزید که پالیسی شورا را مطابق به مندرجات منشور آن ، مورد اجرا‌ء قراربدهد. تا زمینه های تماس فشرده و تفاهم میان مهاجران افغان فراهم شود. درمدت پنجسال که موصوف رئیس شورا بود ، به رهنمایی ایشان کارهای بزرګی صورت گرفت . شمار اعضای شورا افزایش بی سابقه یافت . بخاطرجلب توجه مقامات کشورپناه دهنده و بخاطررسیدګی به معضلات مهاجران افغان ، ګردهماهی ها و میتنګ ها ، سازماندهی میشد. همچنان پخش اعلامیه ها ، ارسال نامه ها و پیام ها به موسسات بین المللی مدافع حقوق بشرصورت میګرفت . تا متقاضیان پناهندګی پذیرفته شوند. قابل ذکراست که طبق اطلاع مراجع خبر رسانی المان دریکی ازتظاهرات مربوط به شورا ، بیش از پنج هزار افغان شرکت نموده بود.همچنان درسیمینارکه روی معضلۀ مهاجران افغان در شهر بن به ریاست محترم سادات تدویریافت ، چندین وکیل پارلمان المان (مربوط احزاب مختلف ) با حضورداشت جمع غفیری از افغانها ورسانه های معتبرالمانی به ګفتګو پرداختند ، که انعکاس وسیع داشت. 

بخاطرآګاهی ازوظایف انجام شدۀ شورا و رساندن رهنمود ها به مهاجران افغان ، همچنان به خاطراطلاع رسانی ازاوضاع جاری درافغانستان جریده ای وزین “تصویر” منحیث اورګان نشراتی شورا طبع ومنتشر میشد. همینطورارتباط شورا از طریق انترنت برقراربوده ومصاحبه های رادیوئی وتلویزیونی ، پیوسته سازماندهی میشد. 

یک مروربه کارهای انجام شده ونقش میرعنایت الله سادات در آنها میرساند که موصوف شخص مبتکر، دیموکرات و دارای افکار ملی بوده ، وازتجارب خوب در اموراجتماعی برخوردار است. اوتاریخ و اوضاع کنونی وطن مارا درکتاب اش زیر عنوان ( افغانستان سرزمین حماسه و فاجعه) انعکاس روشن و دقیق داده است . همینطوردرسائرآثار وی که از منابع معتبرجمع آوری ، ترتیب و تنظیم ګردیده است ، برای خواننده ، یک بخشی ازافق فردای کشورما را ترسیم مینماید.

نګارندۀ این نوشته ، با یاد آوری ازتاسیس شورای مهاجران و نقش مبتکرانه ای میرعنایت الله سادات در آن ، خواستم تا منحیث یک مثال ، بار دیګر روی ضرورت ونقش ” همکاری متقابل افغانها ” بخاطر حل مشکلات خودشان تاکید نمایم . پایان