دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

حماسۀ زنان

رسول پویان

طالب چراسـت دشمن عز و وقار زن

مـادر نـدیـده تا که کـند جـان نـثاز زن

شاید به سینه دل نبُوَدسنگ بسته است

با خـشم وکینه بسکه کند سنگسار زن

شلاق و چوب و درّه زند بر تن زنان

خـونـین کـند چـشـم و دل اشـکبار زن

حمــاســۀ زنـان وطــن جـاودان بــود

هـرگـز نخــوانـده قـصۀ پرافتخار زن

رکـسانـه از سکـندر دوران دل ربود

رودابـــه زاد رســـتـم بـا اقـتـدار زن

رابعه داد جان گـرامی به راه عـشـق

با خون نبشت بیت وغزل ازنظارزن

در باغ دل قصۀ شـیرین نخوانـده اید

شـیریـن نگشـته لعل لبان از انار زن

زن شاه و دادگستر دوران بوده است

تـاریـــخ مـا تـمــدن مـا اعـتـبـار زن

زنها چو شیر در همه میدان بوده اند

پایـنـده اسـت تا بـه کـنون یادگار زن

زن را تـو از دریچـۀ طالب دیـده اید

داعـش کند بردۀ جنـسی؛ نه یار، زن

ما دخت نوزاد نکردیـم به گـور تنگ

بیت و غزل بخـوان ز لوح مزار زن

زلمی اگر ز طالب و داعش دهد نوید

همسـر زنــد نـیـش بـه قلـب فگار زن

آغاز خشم ووحشت افراط ازکجاست؟

با خدعه و دروغ چه گویی شعار زن

بنیاد خـشم طالب و داعـش در حجـاز

تـو داده یی به دسـت ستمگر مهارزن

چل سـال جنگ باطل افـراطیت چرا؟

ویـرانـه کـرد خـانۀ مـرد و دیـار زن

زن حـامی تجـاوز اشـغالگـران نشـد

آزادگـی شــــــعـار دل داغــــدار زن

از دل شعار حـق و مسـاوات ما بلـند

اینسـت لایـق زن و اینسـت جـار زن

4.3.2019