آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

امیدهایی که در سانفرانسیسکو دود می‌شود

سال گذشته (دسامبر 2016) ، باراک اوباما رئیس جمهور دمکرات آمریکا در آخرین روزهای کاری خود به بهانه آنچه مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در نتیجه شکست هیلاری کیلینتون عنوان شد، دستور تعطیلی دو ملک روسیه در واشنگتن و نیویورک و اخراج 35 دیپلمات روسی از خاک آمریکا را داد.

دیمیتری پسکوف‌ سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، در آن زمان این اقدام آمریکا را غیرقانونی خواند و گفت که دولت اوباما برای خراب کردن روابط روسیه و آمریکا و ضربه زدن به سیاست خارجی دولت آینده (دولت ترامپ) این کار را کرده است. پوتین هم در واکنش به این اقدام آمریکا، گفت که مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند وبراساس مصالح ملی وخردمندی عمل خواهد کرد.

سرانجام پس از شش ماه مذاکره برای تغییر رویکرد آمریکا در دولت جدید، ترامپ و پوتین روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ، با یکدیگر دیدار کردند، دیداری که گفته می شد فصل جدیدی در روابط روسیه و آمریکا خواهد بود و روابط دو کشور را بهتر از گذشته خواهد کرد چرا که دو طرف به دنبال بهبود روابط هستند.

کمتر از یک ماه پس از این نشست، اوایل مرداد ماه کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم های روسیه را تصویب کرد، مسکو نیز در واکنش به دومین اقدام آمریکا، دستور اخراج دیپلمات های آمریکایی از خاک خود را داد.

روسیه درمقابله با تحریم های جدید آمریکا که چند روز بعد به امضاء ترامپ هم رسید، دستور کاهش تعداد دیپلمات های آمریکایی در مسکو را صادر و املاک دیپلماتیک این کشور شامل مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) را توقیف کرد.

براساس تصمیم روسیه، شمار کارکنان سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در روسیه باید به 455 تن به اندازه کارکنان این کشور درآمریکا می رسید به عبارت دیگر 755 کارمند مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه تا اول ماه سپتامبر(جمعه) فرصت داشتند خاک روسیه را ترک کنند.

دور دوم جنگ دیپلمات ها

اما یک روز پیش از پایان یافتن فرصتی که روسیه به دیپلمات های آمریکایی برای خروج از این کشور داده بود، آمریکا به بهانه آنچه اقدام تلافی جویانه اعلام شده، به روسیه اعلام کرد که تنها دو روز فرصت دارد کنسولگری خود را در سانفرانسیسکو و دو ساختمان مرتبط با آن در واشنگتن (ساختمان تجاری)و نیویورک را تعطیل کند.
روسیه چهار کنسولگری در سان فرانسیسکو، نیویورک، سیاتل و هیوستون آمریکا دارد که با تعطیل شدن یکی از آنها تعداد این مراکز دیپلماتیک به سه کنسولگری می رسد.

یک روز پیش از پایان فرصت دو روزه آمریکا به روسیه، از دودکش ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو، دود بلند شد تا پس از سالها، بار دیگر دوران جنگ سرد تداعی شود.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تعطیل کردن ساختمان تجاری متعلق به این کنسولگری در واشنگتن، آنتونی گودفری رئیس بخش سیاسی سفارت آمریکا یکی از بلند پایه ترین دیپلمات های آمریکا در این کشور را احضار و اعتراض خود را به این تصمیم آمریکا، ابلاغ کرد.
وزارت خارجه روسیه هم این اقدام آمریکا را بی سابقه و خصومت جویانه توصیف و خاطرنشان کرد: بازرسی غیرقانونی اموال دولتی روسیه که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، بدون حضور مقام های روسی می تواند با قرار دادن اشیاء با هدف جاسوسی صورت گرفته باشد.


امیدهایی که در سانفرانسیسکو دود شد

به نظر می رسد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر تعطیلی قدیمی ترین کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو اقدامی جدی و تاثیر گذار در روابط دو کشور باشد، آتشی که دود آن نیز از کنسولگری روسیه در سانفرانسیکو به آسمان بلند شده است.

روسیه هم انتخاب های مختلفی دارد از جمله بستن برخی ساختمان ها و مراکز دیپلماتیک آمریکا در این کشور و اخراج تعداد دیگری از دیپلمات های آمریکایی؛ البته اقدامات سخت تر می تواند با تعطیل کردن یکی از سه کنسولگری فعلی آمریکا در روسیه نشان داده شود. با این وجود نباید فراموش کرد که اگرچه مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند اما براساس مصالح ملی و خردمندی عمل خواهد کرد.

اگرچه واکنش جدی و عملی روسیه به این اقدام آمریکا در روزها یا ماه های آینده نمایان خواهد شد، اما دودی که از ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو بلند شد، شاید خاکستر امیدهایی است که با به قدرت رسیدن ترامپ و ابراز تمایل او به بهبود روابط مسکو و واشنگتن ایجاد شده بود.