نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

هنر ظریف !

تمدید مذاکرات بین غرب وحکومت اسلامی تا نیمه های سال 2015 فضای خاکستری زمین سیاست را تیره تر کرد . علیرغم این فضای مایوس در نرسیدن به توافق جامع تا این لحظه ، شخصا و با توجل به زنجیره تحولات سیاسی تا کنون ، من این تمدید را شکست نمیبینم . به نظر من و با توجه به مجموعه ای از فاکتهای موجود تا الان ،  توافق انجام شده است ، اعلام رسمی آن و روند اجرایی شدنش هم بالاخره اعلام خواهد شد ! در حالی که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، عملیات جنگنده‌های ایرانی علیه مواضع پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در عراق را تایید کردند ، جان کری حمله ایران به داعش تحولی ‘مثبت’ ارزیابی کرد ! سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت ایران روز چهارشنبه، خبر عملیات هوایی ایران علیه داعش را نه تایید و نه تکذیب کرد….وزیر خارجه حکومت اسلامی ایران هم انجام اعلام توافق جامع را زودتر از 7 ماه تمدید شده پیش بینی کرد ! بلافاصله بعد از تمدید مذاکرات عده ای دیگر از زندانیان مجاهدین از عراق توسط آمریکا به آلبانی منتقل شدند….این مانورها بین طرفین جزئیاتی از همان توافق جامع محسوب میشود ! اما و در این فاصله عده ای از سیاسیون چه باید بکنند ؟ آنها هم ناچارا وارد جزئیاتی میشوند که مثل پوسته پیاز قابل آنالیز است !


جناب مجاهدخلق غایب و حاضر و جناب فرهادی….من هم یکی از زندانی های سابق تیف هستم که 5 سال تمام زیر چرخ دنده های سیاست خط موازی مثل آدامس جویده شدیم . مبتکر یا خالق سیاست خط موازی با دولت آمریکا هم آقای مسعود رجوی است . خیلی از همان زندانی های تیفی فراموش کردند و یا ذهنشان را تعطیل کردند ! ولی من فراموش نمکینم . سالهاست سوالات مشخص سیاسی از زوایای متفاوتی کرده ام و هنوز سوال دارم . مطمئن باشید اگر سوال امنیتی داشته باشم حتما از CIA یا دولت آمریکا میپرسم . اینکه سوالات و حرفهای دیگران نقطه آغازش چیست ، و اینکه به چه دلیل تعدادی از آن تف شده ها ی تیفی به غرب ، دوباره به دامان مریم مهرتابان خزیدند و یا اینکه مجاهد خلق درمجموع با “سوال” رابطه اش چیست و چرا کلا جواب نمیدهد یا توان جواب دادن ندارد….مخاطب یا تشخیص میدهد و یا میسابد به الک !


سوالات من هم مثل خودتان از ابتدا جنبه فردی و شخصی نداشت و ندارد . ولی از نظر سیاسی ، اگر زندان تیف هنوز اعتبار چراگاه وزارت اطلاعات را برای مجاهد خلق دارد ، پس سیاست خط موازی هم باید قابل تشریح باشد . بیش از یک دهه ماندگاری ، نزدیک به 3000 زندانی در باتلاق عراق را کدام حقانیتی بعد از امام حسین و دست بریده عباس میتواند لجستیک کند !؟ ولی طرفین به شکلی هماهنگ به این مورد اساسا نزدیک نمیشوند ! این رعایت کردنهای دنیای سیاست به شکل معذوریت برای من قابل فهم است ، ولی شما هم از این شلوغی بازار و فضای خاکستری سعی نکنید به جای ماهی کوسه خودتان را صید کنید . من تا زنده هستم سوالات مشخص سیاسی و غیره دارم ! سوالاتی از استراتژی و تشکیلاتی استالنیستی که طی 2 دهه آجرهای سیاستی “انقلابی” را روی هم چید و نهایتا به سرنگونی خودمان رسیدیم !؟ خداوند مسعود رجوی شما را هم تا ظهور امام زمان زنده و سالم نگه دارد ، نه فقط برای توجیه قتلهای مختصر در سال 1372 ، که جهت جواب به امروز و دیروز و تبیین جهان فردا….! البته اگر برای فردا حرفی داشت !

دیریست که کهگاهی پیامهایی و ایمیلهایی میرسد ، با ادبیاتی مشابه ! این آخری جالبتر بود . نوشته بود : همه چیز دست آمریکا نیست و تو کاری نداشته باش و فقط طنز بنویس….!

من هم شک ندارم که همه چیز دست آمریکا نیست . نقش بقیه هم در این پازل مستتر است . منتها ندیدن عمدی نقش اصلی سیاستهای دولت آمریکا نوبرانه روشنفکری نیست ومن فراموش نمیکنم . بعد از سقوط صدام تاکنون هژمونی اصلی با دولت آمریکا بوده و هنوز هم هست ! به قول خودشان جغرافیای عراق بخشی از خاک آمریکاست ! تمرکز روی بخشهای فرعی این پازل بار منفی ندارد ولی مشکلی هم حل نمیکند . تاثیرات منفی سیاستهای اصلی ( غرب ) را باید درست دید با یک نگاه فرهنگی معیوب ! روشنفکری که با حساب و کتاب وارد شد که چه بگوید یا نگوید و چه وقت ؟ و همزمان مخالف سانسورهم هست…همان مارمولک زیر حصیر است ! اینکه درچه مقام و با چه مدرکی فقط ماله میکشد….دکتر نوری زاده در رشته دست خر ، دکتر مسعود بهنود در رشته لنگ بُز ، دکتر ادیب برومند در رشته فروشنده ، ایرج مصداقی در رشته چرخنده ، خانم چرخنده در رشته مالنده….حیطه حسابگری ربطی به روشنفکری در مقام مسئولییت ندارد . چنین نسلی از روشنفکران ، باز پروری این فرهنگ بیمار را در خودش و جامعه آموزش میدهند ! نوشتن طنز هم فراموش نشده است .

دائی مرحوم ما همیشه یک جملاتی میگفت که اون موقعها ما نفهم بودیم . ولی نقل به مضمونش را با کلماتی از اکسیر حالا میفهمم . امیرکبیر را اول شستند ، بعد کشتند…کسروی را اوّل کشتند ، بعد شستند….حسنک را آویختند تا خشک شود….سیاست برای اغلب روشنفکران امروزی ، هنر ظریف کثیف شدن و کثیف کردن است…

نسل امروز روشنفکران ما در فاز جاکشی خیلی سرخوش است . فاز جاکشی چیست ؟ مسیح علینژاد به عنوان نماد روشنفکر امروز در فاز جاکشی ، با انواع امامان جمعه حشرو نشر دارد و هر روز مصاحبه میکند . یکی دیگر با پسر رفسنجانی مصاحبه میکند ، گونه های دیگر با هم مصاحبه میکنند یا میشوند ! در فاز جاکشی هیچ مرزی برای مطرح شدن وجود ندارد ! فاز جاکشی یعنی مصاحبه کننده و مصاحبه شونده مشغول کوک یک ساز هستند و در یک ارکستر مینوازند و یا در یک گروه مشترک هرکسی نقشی بازی میکند ! اینها روشنفکرانی هستند که بلدند چه زمان و چگونه مصاحبه کنند یا مصاحبه شوند ! فاز جاکشی ابتدا بار فرهنگی دارد !

بار فرهنگی یعنی چه ؟ یعنی مسیح علی نژاد خبرنگار «مستقل» شبکه من و تو در «گفتگويى اختصاصى» با دسته بیلی از تهران یک سور به بقیه جاکشها میزند ! یعنی اینکه تمام این مجموعه روشنفکری به ظاهر متضاد ، ازجایی و درجایی به هم متصل هستند و با هم ربط دارند ! الیاف فرهنگی این نخ وصل ، یک درد مشترک است ! اینها همه با هم ، هم وزن هستند…فقط هم رنگ نیستند . در فاز روشنفکری قرن جدید جاکشها میدان دار هستند . امام جمعه تهران در نقش انقلابی میدرخشد و مسیح علینژاد نقش ضد انقلاب را دارد . آزادیهای یواشکی باید نوبل بگیرد تا مصاحبه های علنی با انواع امامان جمعه جا برود ! مسیح علینژاد و سقراط یا بقراط و یا پسر رفسنجانی و این امتداد شب و باقی ماجراها …فاز جاکشی در داخل و خارج ایران یعنی همین !


در کنار نبوی و چرخنده ، ایرج مصداقی هم از حلقات همین زنجیره فرهنگی است ! یک نماد یا شاخص سیاست امروز…. الهام چرخنده یا بهاره رهنما یا گنجی یا برومند و بهنود….اینها نمادهای شایسته‌ عصر ابتذال هستند و نه اعتدال ! مصداقی حتی نیازی به الهام نداشت تا چرخنده شود . در محتوا یکی هستند ! در بستری فرهنگی روشن است که مصداقی به کدام قشر تعلق خاطر دارد ؟ همان قشری که خیز ، ره صد ساله را یک شبه پیمودن ، برمیدارند.


چرخهایی که با الهام میچرخند ، خیزهایی برای گاندی شدن ، معلم اخلاق در میدان سالم سیاسی…کاری کارستان…درخششی آشکار… این خواسته ها عجیب نیست ، فقط حجاج لذیذ آدرس را عوضی رفتند ، به همین دلیل عوضی شدند ! مدتها در جنگی درونی بودم تا از این مقایسه پرهیز کنم ، ولی نتیجه یکسان برای اعمال و رفتار اینها ، مستمر برایم هشدار میداد . این گونه از جانوران خزنده ، عمدتا و یا قانونمند به دیوار یخ میخورند و اینها هم خوردند ! دخیل بستن به پروستات عظما برای چرخنده در تهران توان معجزه نداشت مثل آویزان شدن به پشم نظم نوین که برای ایرج مصداقی در اروپا معجزه ای نکرد ! دیدید که فرهنگ آویزان شدن ، کلا توان معجزه ندارد ؟

تعیین مشتی رابطهای مجازی در اتاق فکر وزارت اطلاعات ، برای افراد و جریانات واقعی ، صحنه سیاسی را عوض نمیکند . در ورای چنین دود و دمی غلیظ و غیر واقعی ، زمان به عقب برنمیگردد و روحی به کالبد آن استراتژی مرده نمیدمد !

اسماعیل هوشیار