نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

چرا ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین را به آشوب می کشد

s34921

نیل نیکاندروف

(Nil Nikandrov)

http://www.fondsk.ru/news/2015/08/24/zachem-ssha-haotizirujut-latinskuju-ameriku-34921.html

ا. م. شیری

۱۹ شهریور ۱۳۹۴

سیندروم سلطه گری جزء جدایی ناپذیر سیاست آمریکا در رابطه با آمریکای لاتین (حتی در رابطه با همه کشورهای جهان. م.) است. پیدایش هر گونه مظاهر استقلال طلبی در این یا آن کشور آمریکای لاتین را کاخ سفید بمثابه یک خطر در صحنه جهانی تعریف می کند. دولت اوباما برای به آشوب کشیدن هر حاکمیت و کشور نیمکره که بنحوی از واشینگتن پیروی نکند، به هر کاری دست می زند. از مجموعه اتهامات کلیشه ای مانند تمامیتخواهی، دیکتاتوری، تعقیب مخالفان، حذف رسانه های مستقل، عدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر و فساد گسترده بر علیه ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه استفاده می کند. در موارد مختلف ادعاهای مشابهی علیه مقامات آرژانتین، برزیل و برخی کشورهای حوزه دریای کارائیب ارائه می دهد. همه اینها بمنظور خدشه دار کردن اعتبار و اشتهار سیاسی رهبران نامطلوب از نگاه واشینگتن انجام می شود. اتهام زنی، ارائه شواهد جعلی، استفاده از فراریان برای بی آبرو کردن سیاستمداران پایانی ندارد.

رافائیل کوره آ، رئیس جمهور اکوادور از چند ماه پیش در مقابل اپوزیسیون افراطی که موفق شد با شعار «مبارزه برای عدالت و بر علیه بوروکراسی» اتحادیه کارگری فرنته آنیتاریو دِ تراباجادورس (Frente Unitario de Trabajadores) و کنفدراسیون خلقهای هندو (Conaie) را به کارزار خود ملحق سازد، مقاومت می کند. اکثریت اکوادوریها از کوره آ و انقلاب مسالمت آمیز او جانبداری می کنند. طبقه متوسط، ارتش و پلیس از رئیس جمهور حمایت می کند. با این حال، توطئه گران با سازماندهی و تأمین مالی سازمان سیا از هر فرصتی برای ایجاد تنش، همانطور که کوره آ می گوید، برای «دادن قربانی» در جریان رویارویی و تبدیل آن به سمبل مقاوت علیه رژیم استفاده می کنند (چه شباهت عجیبی! بار دیگر چشم «انقلابیون سبز» بخاطر صحنه سازی «قتل ندا آقاسلطان» روشن! م.). چقدر این رویارویی ادامه خواهد یافت، معلوم نیست، اما نیروهای انتظامی فعلا تلفات می دهند. در اثر تیراندازیهای فعالان «مخالفت مسالمت آمیز» دهها پلیس آسیب دیده اند.

در ونزوئلا تلاشهایی برای راه اندازی شورش باصطلاح گرسنگی بعمل آمد. در شهر ایالتی سان فلیکس ازدحام  چند فروشگاه مواد غذایی را مورد هجوم قرار داد. پلیس بسرعت جلو شورش را گرفت. رئیس جمهور، نیکولاس مادورو ضمن سخنرانی در تلویزیون، عکسها و ویدئو فیلمهای دال بر اقدامات آشکارا تحریک آمیز را نشان داد. بگفته رئیس جمهور، «شورش» بواسطه اعضای حزب پریمرو یوستیسیا، حزب مخالف که توطئه گران پس از آن به کلمبیا فرار کردند، و اتباع آمریکا که روند حوادث را زیر نظر داشتند و هم اکنون تحت تعقیب هستند، سازماندهی شده بود. مادرورو تأکید خاصی روی این مسئله کرد، که اعزام جاسوسان به ونزوئلا بمنظور تحریک انفجار اجتماعی توسط فرماندهی جنوب ایالات متحده آمریکا صورت گرفت.

نیکولاس مادورو همچنین اظهار داشت، که فعالیت نزدیک به سی گروه شبه نظامی آموزش دیده در کلمبیا در کشور ثبت شده است. چند تن از این شبه نظامیان دستگیر شده و در جریان بازجوییها ارتباط آنها با اپوزیسیون راست افراطی ثابت شده است. اکنون در ونزوئلا تنور جنجال مرتبط با قتل وحشیانه زن جوانی بنام لیانا هر گوئتا گر گرفته است. کیسه نایلونی محتوی جسد قطعه- قطعه شده او در محل پر رفت و آمد پیدا شد، و این بمثابه طرح اعلان جنگ به همه حامیان رژیم بولیواری تعبیر می شود. واقعیت این است که محافظان شبه نظامی رهبران اپوزیسیون مرتکب این قتل شده اند. پس از آن رسانه های جمعی ونزوئلا شایعاتی مبنی بر قتل دسته جمعی نوزادان در یکی از بیمارستانهای زنان و زایمان استانی پخش کردند.

سازماندهان کارزار در برزیل دیلما روسوف و ایناسیو لوئی دا سیلوا را به شرکت در فساد شرکت نفت پتروبرازا متهم می کنند. رسانه های غربی در ارائه تصویر خصمانه از این شخصیتهای برجسته حزب زحمتکشان نقش تحریک آمیز بازی می کنند. با انتشار منظم مطالب مبنی بر این که گویا محبوبیت دیلما روسوف بشدت کاهش یافته، اذهان عمومی را بسوی استعفای عنقریب او از مقام ریاست جمهوری معطوف می سازند، خبرهایی در این باره پخش می کنند، که ارگانهای تحقیق  اسناد کافی برای ارجاع به محاکم قضائی در اختیار دارند. البته دیلما نیز توانائی مقابله با این حملات را دارد. کارشناسان سیاسی بر این باورند که شمار شرکت کنندگان کارزار روز بروز کاهش می یابد. طرفداران روسوف خاطرنشان می سازند، که جنجال فساد در شرکت پتروبرازا مدتها پیش از بقدرت رسیدن او، و فقط با هدف باز کردن راه بقدرت رسیدن بازنده انتخابات در مقابل دیلما روسوف، آئسیو نه وس که از پشتیبانی واشینگتن برخوردار است، آغاز گردید.

فشار تبلیغاتی واشینگتن بر رفائیل کوره آ، نیکولاس مادورو، اوو مورالس، دانیل اورتگا، کریستینا فرناندس، دیلما روسوف در این اواخر شدت یافته است. هدف اصلی این اقدامات همآهنگ که وزارت خارجه، سازمان سیا، سازمان امنیت ملی، ضد اطلاعات نظامی در آنها شرکت دارند، تعویض مقامات دولتی نامبرده با افراد دارای «تمالات دمکراتیک، طرفدار انجام گفتگو» با واشینگتن می باشد. گزینه های خلاصی از دست سیاستمدارانی که در سر راه سلطه بلامنازع ایالات متحده آمریکا بر آمریکای لاتین مانع ایجاد می کنند، در ارتباط با «وضعیت عملیاتی» در هر یک از کشورهای نامبرده مورد بررسی قرار می گیرد. در درون دولت اوباما طرفداران گزینه های افراطی «بهبودی» اوضاع در آمریکای لاتین تا کاربست «مدل لیبی» وجود دارند.

تلاشها برای از میان برداشتن سیاستمداران خارجی نامطلوب بواسطه سازمان امنیت آمریکا نه یک بار و، بی تردید، ادامه خواهد یافت. خلقهای آمریکای لاتین را با سیل تنفر و خصومت می ترسانند، با فحاشی به رهبران آنها،  کشور خود را «الگوی دمکراسی» نشان می دهند. رهایی از دست آنهایی که دشمن امریکا اعلام شده اند، می تواند دست واشینگتن را در قطع روند همگرائی دولتها و خلقهای آمریکای لاتین، در وارد آوردن ضربه به تشکلهایی مانند آلبا، اوناسور، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب، در ختم همکاری در چهارچوب پتروکارائیب و انحلال شورای دفاع آمریکای جنوبی باز بگذارد.

نوکران آمریکا در آمریکای لاتین فراوانند، آنها در کار گروه بریکس کارشکنی خواهند کرد، به همکاری دو جانبه کشور خود با چین و روسیه پایان خواهند داد. بی تردید، که تلاشها برای در هم شکستن دولتهای «پوپولیستی» با سیاستهای آمریکا برای منزوی کردن روسیه، با کوشش برای جلب کشورهای آمریکای لاتین به جنگ تحریمها علیه روسیه پیوند ناگسستنی دارد.

سیاست واشینگتن در امریکای لاتین عبارت است از به آشوب کشیدن زندگی سیاسی در کشورهای نیمکره، حذف سیاستمداران مستقل، لغو استقلال کشورهای مختلف و همه اینها بنام پاکس آمریکا انجام می شود. با این حال، تبدیل کامل آمریکای لاتین به حیات خلوت نواستعماری آمریکا تا کنون ممکن نشده و بعد از این نیز ممکن نخواهد شد.