گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

یازدهمین روز جنگ اوکراین – این خبر بروز میشود 

تنظیم و ارسالي: حسین تلاش

منبع: نشریه ی هفته

یکشنبه٬ ششم مارچ 2022


خوانندگان محترم اخبار و گزارش ها با سرعت تهیه و ترجمه میشود و احتمال دارد نقص و کمبودی در ترجمه آنها وجود داشته باشد، به این ترتیب از خوانندگان محترم عذرخواهی می‌ کنیم.


ادعای رئیس جمهوری خلق دونتسک: قرار بود ۸ مارس به جمهوری های خلق و کریمه حمله شود!

حمله ارتش روسیه و نیروهای دفاعی جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک از حمله قریب الوقوع ارتش اوکراین جلوگیری کرد. این را رئیس جمهوری خلق دونتسک روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.
دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک، در یک کنفرانس مطبوعاتی که با عجله در روز یکشنبه برگزار شد، به مردم اطلاع داد که اطلاعات سازمان امنیت و اطلاعات نشان از حمله قریب‌الوقوع گسترده ارتش اوکراین به دونباس و کریمه داشته است. اکنون مشخص شده است که شروع حمله اوکراین برای ۸ مارس ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود.
اسناد برنامه ریزی، نقشه ها و شواهد دیگری به دست آمد که برنامه ریزی اوکراینی مربوطه را ثابت می کرد. به گفته رئیس جمهوری خلق، اکنون شهادت افسران به اسارت گرفته شده اوکراینی نیز این برنامه را اثبات میکند. 
این حمله قرار بود به طور همزمان علیه جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک و علیه شبه جزیره کریمه انجام شود. دومی قرار بود هم از طریق زمین و هم از طریق دریا مورد حمله قرار گیرد. پوشیلین نقشه ای را ارائه کرد که طبق اظهارات وی در چند روز گذشته آن را بدست آورده‌اند.
پوشیلین برخی از شواهد را به خبرنگاران گردآورده ارائه کرد. پرچم آلمان نیز در زیر آن دیده می شد که نشان دهنده حضور داوطلبان آلمانی در منطقه درگیری است.
پس از بررسی و ارزیابی شواهد ارائه شده، راشا تودی به گزارش این موضوع ادامه خواهد داد.

اروپا: جنگده بی جنگنده!

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفتگو با یک روزنامه فرانسوی گفت اتحادیه اروپا ۵۰۰ میلیون یورو به کیف پول داده است که ۴۵۰ میلیون یورو آن برای سلاح های مرگبار است. با این حال، اتحادیه اروپا «در حال جنگ با روسیه نیست»:
ما با روسیه در جنگ نیستیم. روسیه جنگ با اوکراین را آغاز کرده است. و اوکراین شریک و دوست نزدیک اتحادیه اروپا است. به همین دلیل است که ما به طرق مختلف به او کمک می کنیم.
به گفته وی، از این پول اتحادیه اروپا نمی توان برای تامین مالی هواپیماهای جنگنده استفاده کرد، بر اساس اطلاعات کی یف برای دفاع در برابر روسیه به آنها نیاز فوری دارد.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قبلاً از ناتو خواسته بود تا منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد کند یا حداقل برای کیف هواپیماهای جنگنده تامین کند. با این حال، یک منطقه پرواز ممنوع می تواند منجر به سرنگونی هواپیماهای روسیه توسط ناتو در اوکراین شود که احتمالاً منجر به رویارویی مستقیم ناتو با روسیه می شود.

                                وزارت دفاع بلاروس:
استعفای رییس ستاد مشترک ارتش بلاروس خبری جعلی است
به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع بلاروس امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که اخبار منتشره از سوی رسانه های اوکراینی مبنی بر استعفای رییس ستاد مشترک ارتش این کشور جعلی بوده و صحت ندارد.
در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع بلاروس در این خصوص آمده است: این خبر صحت ندارد، جعلی است و توسط اوکراینی ها منتشر شده است. بر اساس قوانین بلاروس، اگر رییس ستاد مشترک ارتش بخواهد استعفا دهد، باید از فرماندهی کل یعنی رییس جمهور کشور درخواست کند.
این در حالیست که برخی رسانه ها پیشتر ادعا کرده بودند که رییس ستاد مشترک ارتش بلاروس استعفای خود را در ارتباط با تحولات اوکراین به وزارت دفاع این کشور تحویل داده است.

بانک ‌های روسی آماده استفاده از کارت‌ های بانکی چینی می‌ شوند

با توقف ارائه خدمات از سوی سامانه‌های پرداختی ویزا و مستر کارت به شهروندان روسیه، بانک‌های این کشور از تلاش برای استفاده از سیستم‌ های پرداختی چینی خبر می‌ دهند.
به گزارش خبرگزاری خبرگزاری آناتولی، با توقف ارائه خدمات از سوی سامانه‌ های پرداختی ویزا و مستر کارت به شهروندان روسیه، بانک‌ های این کشور از تلاش برای استفاده از سیستم‌های پرداختی چینی خبر می‌ دهند.
اسبر بانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه با انتشار بیانیه ای از تلاش این بانک برای ایجاد کارت‌های پرداخت مشترک توسط سیستم «Mir» این کشور و سیستم پرداخت «UnionPay» چین خبر داد.
اسبر بانک این تصمیم را در پی توقف خدمات سیستم‌های بین المللی پرداخت مسترکارت و ویزا گرفته است.
همچنین آلفا بانک دیگر بانک مطرح روسی نیز اعلام کرده که این بانک نیز تلاش دارد از سیستم‌ پرداختی UnionPay برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده کند.
بانک تینک‌آف نیز دیگر بانک روسی است که از تمایل خود برای استفاده از سیستم پرداختی UnionPay خبر داده است.
گفتنی است پیشتر شرکت‌های مستر کارت و ویزا به بهانه تحولات اوکراین اعلام کردند که ارائه خدمات به مشتریان روسی خود را متوقف خواهند کرد.

پوتین در تماس تلفنی با اردوغان: تعلیق عملیات ویژه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کی‌یف نبرد را متوقف کند.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود صحبت کرد.  پوتین بر آمادگی روسیه برای گفتگو با مقامات اوکراین تاکید کرد.  توقف عملیات ویژه تنها در صورتی امکان پذیر است که کیف دست از خصومت ها بردارد و خواسته های روسیه را برآورده کند. 

همانطور که کرملین اعلام کرد، پوتین اردوغان را در جریان عملیات ویژه نظامی قرار داد و اهداف آن را تشریح کرد و تاکید کرد که عملیات طبق برنامه پیش می رود.  او همچنین گفت که تلاش های اوکراین برای طولانی کردن روند مذاکرات بیهوده است.  

پوتین ابراز امیدواری کرد که نمایندگان اوکراین در جریان مذاکرات برنامه ریزی شده رویکرد سازنده تری از خود نشان دهند.  وی همچنین تمایل طرف روسی برای ارائه کمک برای تخلیه امن شهروندان ترکیه از مناطق جنگی را تایید کرد.

کرملین گزارش داد که اردوغان از کمپین غرب برای تبعیض علیه فرهنگ روسیه انتقاد کرده است که در تعدادی از کشورهای غربی در حال افزایش است.

وزیر خارجه ترکیه روز جمعه از باز نگه داشتن حریم هوایی ملی به روی هواپیماهای روسیه دفاع کرد.  مولود چاووش اوغلو گفت: فضای باز ترکیه از اهمیت راهبردی و انسانی برخوردار است.  از جمله، او این تصمیم را با این واقعیت توجیه کرد که مردم روسیه همچنان می توانند به کشورهای اروپایی و بالعکس بروند.

تاکید چین بر مذاکرات منصفانه بین آمریکا، ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه برای مقابله با درگیری ها است.

به گزارش گلوبال تایمز، ژانگ مینگ به این مساله در پاسخ به اظهارات مقام های اتحادیه اروپا در مورد نقش چین به عنوان میانجیگر بین روسیه و اوکراین اشاره داشت.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که چین باید در مذاکرات آتی صلح بین روسیه و اوکراین نقش میانجی را برعهده گیرد، زیرا قدرت های غربی از توان عهده داری این نقش برخوردار نیستند.

در واکنش به سخنان بورل، دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی در مورد تحولات اوکراین ابراز امیدواری کرد که درگیری ها هرچه زودتر متوقف و شرایط در اوکراین برای تضمین امنیت جان و مال غیرنظامیان به منظور جلوگیری از وقوع بحران انسانی در ابعاد بزرگ تسهیل شود.

سخنگوی دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا گفت که اوضاع در اوکراین تا حدی پیش رفته است که ما آرزو می کنیم شاهد آن نباشیم. وی افزود: این شرایط شامل موضوعات پیچیده است و چین همواره تصمیمات و سیاست های خود را براساس ارزشمندی موضوع اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم برای حل بحران اوکراین، همه طرف های درگیر باید از اهداف و اصول منشور ملل متحد حمایت کنند، به حق حاکمیت و تمامیت ارضی هر کشوری احترام گذارند و از آن پاسداری کنند و مناقشات را از راه های مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

چین اعلام کرد که از همه تمهیدات برای کمک به دستیابی به یک راه حل سیاسی و تسهیل اوضاع در اوکراین حمایت می کند، اما مخالف هر گونه اقدامی است که برای پیشبرد راه حل دیپلماتیک مفید نباشد بلکه بر آتش درگیری ها دامن زند.

سخنگوی دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا همچنین یادآور شد که طرف های مربوطه باید در جهت ایجاد یک ساز و کار امنیتی متوازن، موثر و پایدار اروپایی که مطابق با اصل امنیت غیرقابل تقسیم باشد، تلاش کنند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز شنبه گفت که بحران اوکراین تنها از طریق گفت و گو قابل حل است. وی بر حمایت چین از همه تلاش های موثر در جهت کاهش تنش و دستیابی به یک راه حل سیاسی تاکید کرد.

وانگ در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که چین مخالف هر گونه اقداماتی است که در ارتباط با راهکار دیپلماتیک غیرسودمند باشد و تنها آتش درگیری ها را شعله ورتر کند.

                         تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل آغاز شده است

خروج غیرنظامیان از شهر درگیری‌شده ماریوپول در شرق اوکراین ظاهراً صبح امروز آغاز شد.  فیلم نشان می دهد که کاروانی از اتوبوس ها از شهر زاپوروژیه به سمت ماریوپل خارج می شوند تا غیرنظامیان را برای تخلیه خارج کنند.
آغاز تخلیه در ابتدا برای دیروز شنبه برنامه ریزی شده بود، اما ابتدا به دلایل نامعلومی لغو شد.
بر اساس اطلاعات رسمی اداره شهر ماریوپول، تخلیه باید بین ساعت 12:00 به وقت محلی (11:00 صبح به وقت CET) تا 18:00 بعد از ظهر به وقت محلی انجام شود.  آتش بس از ساعت 10 صبح تا 9 بعد از ظهر به وقت محلی (9:00 صبح تا 8:00 بعد از ظهر CET) برنامه ریزی شده است.  به گفته مقامات، حدود 440000 نفر در این شهر زندگی می کنند.  پس از مذاکرات، ارتش اوکراین و روسیه در مورد کریدور بشردوستانه به توافق رسیدند.

ورود هزاران پناهجوی اوکراینی و روس تبار به روسیه

با ورود ۱۸ هزار پناهجوی اوکراینی به روسیه، شمار پناهجویانی که از دونباس وارد این کشور شده اند به ۱۷۴ هزار نفر افزایش یافته است.
در ۲۴ ساعت گذشته با ورود ۱۸ هزار آواره اوکراینی از دونباس به روسیه، شمار آوارگانی که وارد این کشور شده اند به ۱۷۴ هزار نفر رسیده  است.
به گفته این منابع‏، حدود ۱۵۶ هزار نفر از این پناهجویان، از اهالی جمهوری ‌های دونتسک و لوگانسک و بقیه شهروندان روس و اوکراین هستند. به گفته این مقامات‏، از آوارگان در ۲۷۰ مرکز پناهندگی در ۲۵ منطقه در روسیه اسکان داده می‌ شود.
به گزارش «فادی صالح» گزارشگر روسیا الیوم‏، ورود هزاران آواره از دونباس به ایالت مرزی روستوف در روسیه همچنان ادامه دارد. اکثر آوارگان از اهالی جمهوری ‌های دونتسک و لوگانسک هستند که از بیم حملات هوایی اوکراین به روسیه فرار کرده اند.
ایالت روستوف با داشتن ۹۶ مرکز، دارای بیشترین مراکز پناهندگی، در‌های خود را به روی پناهجویان باز کرده است.

دست رد چین به سینه آمریکا برای افزایش فشارها به روسیه


وانگ یی، وزیر خارجه چین روز شنبه گفتگویی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا داشت.
درحالیکه بلینکن گفت آمریکا خواستار آن است تا کشورهای بیشتری برای حمله نظامی روسیه به اوکراین تحریم های بیشتری علیه مسکو اعمال کند، وانگ، وزیر خارجه چین نسبت به هرگونه اقدام در راستای تشدید تنش و وخیم تر شدن شرایط هشدار داد.
وزیر خارجه چین گفت که کشورش مخالف هرگونه تلاش برای دامن زدن به آتش  تنشی است که اخیرا ایجاد شده است.
زارت خارجه چین در واکنش به تحریم های غرب علیه روسیه اعلام کرد: چین با تحریم های غیرقانونی یکجانبه  علیه روسیه مخالف است. وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور استفاده از تحریم ها به عنوان راه حل مشکلات را تایید نمی کند.
در همین رابطه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا گفته بود که چین روسیه شرکای راهبردی یکدیگر هستند، اما متحد هم به شمار نمی‌روند. از این رو پکن در مسائلی که به عنوان گروه ثالث به شمار خواهد رفت، دخالت نخواهد کرد.

مقام اوکراینی: سه هزار آمریکایی در جنگ اوکراین شرکت خواهند کرد

یک مقام اوکراینی گفت سه هزار داوطلب آمریکایی در گردان بین المللی  برابر روسیه وارد جنگ خواهند شد.

ادوسا در چند روز آینده میدان عملیات روسیه خواهد بود

بندر ادوسا در جنوب غرب اوکراین، احتمالا در چند روز آینده، میدان عملیات نظامی روسیه خواهد بود و عملیات تعیین کننده برای محاصره و در دست گرفتن کنترل این شهر به زودی آغاز خواهد شد.

حملات هوایی روسیه به پایتخت اوکراین

به گزارش الجزیره، صدای انفجارهای شنیده شده در کی‌یف ناشی از بمباران هوایی این شهر بوده است.
هنوز جزئیاتی از خسارات احتمالی این حمله گزارش نشده است.
در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته (۵ اسفند) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.
روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.
اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

جمهوری خلق دونتسک: قرار است کریدورهای بشردوستانه از ماریوپل و ولنوواخا صبح یکشنبه (امروز) بازگشایی شوند.

معاون شبه نظامی خلق جمهوری خلق دونتسک، ادوارد باسورین، صبح یکشنبه اعلام کرد که کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه ساکنان شهرهای ماریوپول و ولنوواخا بازگشایی خواهد شد.  وی ابراز امیدواری کرد که این بار نیروهای اوکراینی به غیرنظامیان اجازه فرار دهند.
وزارت دفاع روسیه شامگاه شنبه اعلام کرد که تخلیه غیرنظامیان شهرهای ماریوپل و ولنوواخا اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه که قبلا باز شده بود به دلیل اقدامات ملی گرایان اوکراینی شکست خورده است.  سرلشکر ایگور کوناشنکوف در نشست خبری در مسکو تاکید کرد که جمعیت این شهرها در اختیار ناسیونالیست ها قرار گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می شود.

طرح آمریکا برای انتقال جنگنده به اوکراین از طریق لهستان

آمریکا و لهستان درحال بررسی طرحی هستند که طبق آن هواپیمای جنگنده مورد نیاز اوکراین را تامین کنند.
چهار مقام آمریکایی به پولیتیکو گفتند که دو کشور درحال مذاکره هستند تا در نتیجه آن لهستان جنگنده‌ های میگ-29 خود را به اوکراین داده و در مقابل هواپیماهای آمریکایی دریافت کند.

          پوتین دستور داد تا فهرست کشورهای «غیر دوست» روسیه تهیه شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه به دولت دستور داد تا سریعاً فهرستی از کشورهایی که «اقدامات غیردوستانه‌ای» علیه شرکت‌ها و شهروندان روس انجام داده‌اند، تهیه کند.
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت فدراسیون روسیه موظف شده ظرف دو روز فهرستی از کشورهای خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه فدراسیون روسیه، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی روسیه انجام می‌دهند، تعیین کند».
طبق این دستور به ویژه کشورهایی که تحریم‌های علیه روسیه اعمال کرده‌اند، «کشور غیر دوست» درک می شوند. این فرمان همچنین خواستار اتخاذ اقدامات اقتصادی برای اطمینان از ثبات مالی فدراسیون روسیه شده است.
در حال حاضر، فهرست کشورهای غیردوست فدراسیون روسیه شامل جمهوری چک و ایالات متحده است.
                  اوکراین ممکن بود ظرف چند ماه کشوری هسته‌ای شود

یک مقام آگاه دولتی در روسیه امروز فاش کرد که کی‌یف برای ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم به شرکت‌های خارجی روی آورده بود و طرح «اوکراین هسته‌ای» می توانست ظرف چند ماه به واقعیت تبدیل شود.
به گفته وی، اوکراین پلوتونیوم با کیفیت لازم برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود را از خارج دریافت کرده است و دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم این کار بدون مشارکت ایالات متحده امکان پذیر نبوده است.
این مقام افزود، کی‌یف تصمیم گرفت اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد یا آنها را به شهر لووف منتقل کند.‎

بازگشایی مجدد کریورهای بشردوستانه در ماریوپل و والنوواخ

مقامات نیروهای مردمی منطقه دونتسک اعلام کردند که کریدورهای بشردوستانه در دو شهر ماریوپل و والنوواخ از صبح امروز، یکشنبه دوباره بازگشایی شدند و تا این لحظه 8 تن از ساکنین از آنها خارج شدند.‎

         بلاروس گزارش مربوط به حضور چتربازان خود در اوکراین را تکذیب کرد

وزارت دفاع بلاروس اطلاعات مربوط به حضور نیروهای چترباز این کشور در خاک اوکراین را تکذیب کرده و یادآور شد که تمام نظامیان بلاروسی در داخل این کشور هستند.
طبق این اطلاعات، پیشتر اخباری در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه چتربازان بلاروس در نزدیکی شهرهای ژیتومیر، خارکوف، و در نزدیکی کی‌یف دیده شده‌اند.
وزارت دفاع بلاروس تاکید کرد که تمامی نیروهای مسلح در خاک بلاروس مستقر بوده و وظایف خود را مطابق با مأموریت تعیین شده توسط فرمانده کل نیروهای مسلح انجام می‌ دهند.

نابودی بیش از 90 هواپیمای ارتش اوکراین

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: از آغاز عملیات ویژه تاکنون، نیروهای مسلح روسیه 93 هواپیما را در زمین و هوا منهدم کردند.
به گفته کوناشینکوف، 69 هواپیمای مستقر در زمین و 24 هواپیما در هنگام پرواز منهدم شدند.
ارتش روسیه همچنین صبح روز یکشنبه حمله‌ای با استفاده از سلاح‌های دقیق دوربرد آغاز کرد و فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در شهر استاروکنستانتینوف را منهدم کرد.‎


شمار زیرساختارهای نظامی نابود شده در اوکراین به بیش از 2200 رسید

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه در مجموع 2 هزار و 203 تاسیسات زیرساختارهای نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند.
به گفته وی، در جریان این عملیات 76 پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین، 111 سامانه انواع موشک‌ها و پدافند ضدهوایی و 71 ایستگاه رادار مورد اصابت قرار گرفته و از کار افتاده‌اند.

هشدار وزارت خارجه روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک

به گفته ماریا زاخارووا، وزارت امور خارجه روسیه به جمهوری‌های لیتوانی، لتونی و استونی در خصوص مسئولیت راه اندازی «روان پریشی ضدروسی» هشدار داد. وی یادآور شد که روسیه از مقامات این کشورها خواسته تا اقدامات فوری را برای محافظت از نمایندگی‌های روسیه و کارکنان آنها در خارج از کشور انجام دهند.

روسیه: رسانه های غربی هشت سال حقایق غمبار منطقه دونباس را نادیده گرفتند

زاخارووا امروز (یکشنبه) در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت: خبرنگاران غربی درباره موضوع مناقشه دونباس بطور عمدی و هدفمندانه سکوت کردند و درباره کشتار ساکنان جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک توسط نیروهای اوکراینی هیچ مطلبی نگفتند.
وی افزود: رسانه های غربی در مورد منطقه دونباس فقط به اظهارنظرهای مقامهای اوکراینی و بیانیه های رسمی کی یف توجه کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: به همین دلیل در غرب به موضوع فاجعه انسانی در دونباس توجه نشد و مهم تر از همه این که واقعیت های این منطقه تحریف شد.
وی ادامه داد: در گزارش های رسانه های غربی چنین ادعا می شد که گویا رژیم اوکراین از طرف روسیه دچار مشکلات شده است و با ساکنان دونباس نمی جنگد بلکه با تعرض روسیه مقابله می کند.
زاخارووا گفت: در همین حال در رسانه های غربی در مورد شمار قربانیان مردم دونباس، اطلاعاتی داده نمی شد. به همین دلیل باتوجه به اینکه حقایق تلخ دونباس اعلام نشده، عملیات ویژه روسیه در اوکراین برای همه در جهان شوکه آور بود. آنها تاریخچه این ماجرا را نمی دانند که در اوکراین هشت سال جنگ بود و این واقعیت را که باید جنگ را به پایان رساند نمی فهمند.
بر اساس اطلاعات سازمان ملل ، در مناقشه در منطقه دونباس که از سال ۲۰۱۴ با حمله نیروهای اوکراینی به این منطقه روس نشین آغاز شد، بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شدند. 


نگرانی اوکراین از تسلط روسیه بر نیروگاه برق کی‌یف

به گزارش  روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مقامات ارتش اوکراین روز یکشنبه صبح در گفت و گو با رسانه ها هشدار دادند که نیروهای روسی که از شمال این کشور به سمت کی یف حرکت می کنند دنبال تصرف اصلی ترین نیروگاه برق آبی تامین کننده برق کی یف هستند.
براساس گفته های مقامات اوکراینی، تسلط بر نیروگاه برق آبی کانف در ۱۰۰ مایلی جنوب کی یف که روی رودخانه دنیپر احداث شده، یکی از اهداف ارتش روسیه برای تسلط بر زیرساخت های ضروری اوکراین است.
از زمان شروع عملیات ویژه روسیه، ارتش این کشور بخش های زیادی از زیرساخت های برق اوکراین از جمله نیروگاه «زاپیروژیا» و نیروگاه قدیمی و ازکارافتاده چرنوبیل را تصرف کرده است.

اوکراین در حال تحقیق و توسعه سلاح هسته ای بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد که درگیری‌های اخیر در ساختمان‌های اداری در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» می‌تواند به این واقعیت مربوط شود که اسناد مربوط به کار در مورد ایجاد سلاح هسته‌ای توسط کی یف در آنجا ذخیره شده است.
منبع مذکور در این باره گفت: اسناد معینی نیز در نیروگاه هسته‌ای موجود بود. درگیری با گروه‌های خرابکار و شناسایی اوکراینی در اماکن اداری مجاور این نیروگاه ظاهراً به این موضوع مرتبط بود.
وی هچنین با اشاره به اظهارات رئیس جمهور اوکراین، افزود که کی یف این امکان را داشت تا در آینده‌ای نزدیک به یک کشور هته ای تبدیل شود.
منبع یاد شده در این باره توضیح داد: اظهارات زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه در مورد امکان دستیابی به وضعیت هسته‌ای برای اوکراین تصادفی نبود. اوکراین بلافاصله پس از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به عنوان یک کشور غیر هسته‌ای در سال ۱۹۹۴، تحقیق و توسعه را آغاز کرد تا زمینه فناوری جهت ایجاد احتمالی سلاح‌ های هسته‌ای خود ایجاد کند.
وی ادامه داد: به منظور تسریع در کار تحقیق و توسعه، پلوتونیوم با کیفیت مورد نیاز در مرحله اولیه از خارج به دست آمد. بر اساس اطلاعات موجود، ایالات متحده قبلاً این مواد را به شرکای خود منتقل کرده است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم در پرونده اوکراین نیز مشارکت واشنگتن قابل مشاهده است.
منبع مذکور همچنین با اشاره به اینکه باید از «چرنوبیل» به عنوان محل انجام کار تحقیق و توسعه، ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، اوکراین در چرنوبیل کار بر روی ساخت یک بمب و هم جداسازی پلوتونیوم را انجام داده است. افزایش تشعشعات که در منطقه چرنوبیل طبیعی محسوب می‌شود، پوششی برای انجام این فعالیت‌ها بوده است.
وی در پایان گفت که همزمان با افزایش تنش‌ها در روابط با روسیه، رهبری اوکراین تصمیم گرفت تمام اسناد ارزشمند ذخیره شده در مراکز علمی در کی یف و خارکیف را از بین ببرد یا آنها را به دانشگاه ملی پلی تکنیک لویو منتقل کند.
منبع یاد شده افزود: این اقدام به منظور اجتناب از اتهامات برضد رژیم کی یف در مورد وجود یک جزء تسلیحاتی در برنامه صلح آمیز هسته‌ای اوکراین انجام شد.
پیشتر اعلام شده بود که نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین را به تسلط خود درآورده‌اند.

پایان