دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

چرانميشود؟

گرمُلك ديگران شده آباد،ازماچرانميشود
زيست دارنددرعدل وداد،ازماچرانميشود
فكنده اندحلقه ى اسارت وبنده گى بدور
رهاازدست ظالم وشياد، ازماچرانميشود
دولتمدارپاك وباسواددرتلاش رفاه ملت اند
دورزحاكم وقاضى بيسواد،ازماچرانميشود
زيست با همى درآرامش وامن وآسايش
برحذرزهرگونه شروفساد،ازماچرانميشود
نه تيكه داردين ،نه سياست باز،حقه باز
داراى طرح وپلان واتحاد،ازماچرانميشود
شهروندودوراز تبعيض ،متساوى الحقوق
دورازتفاوت قوم وهم نژاد،ازماچرانميشود
دولت دلسوزملت وملت حامى دولت است
فكروشعورى چنين ايجاد،ازماچرانميشود
زنده گى درفضاى صلح،دوستى وبرادرى
دورازكشتاروقتل وانتحار،ازماچرانميشود
رشوه واختلاس ،سوءاستفاده ها ازمقام
رفته ازميان زآباءواجداد،ازماچرانميشود
دبير، نميشود،نميشودوتاكى وچندنميشود
گرمُلك ديگران شده آباد، ازماچرانميشود؟
مپرس
ازرشوه وفسادوزراندوزى دولت افغان مپرس
ازخوردوكلان همه اندغرق تابه دندان مپرس
هرسوبنگرى بوديكسرقانون شكنى واخاذى
ازرئيس ووزيرووكيل هيچ نبودپرسان مپرس
مال واموال بيت المال پندارى كه رفته به غارت
ازناپرسانى دولت ملك گشته چوزندان مپرس
اينهمه ظلم آباد وبلندمنزل اراكين بلند پايه
هويدا زجوروبيداداين گروه زورمندان مپرس
فرهنگ چوروچپاول گشته رواج زكرسى ومقام
دست بدست در سرقفلى برملا وعيان مپرس
پوست اين ملت كندندزيرعناوين جهاد وتكبير
گرگ صفتان ميكنندبازى نقش شبان مپرس
واى براين دولت ، پيشواورهبران اسلامى ما
كه خوداندبانى اينهمه شروفسادزمان مپرس
دبير، ازكى وكى ها تاكى وچند شكوه كنيم
عمرمادرگله گذشت، كس نخوردتكان مپرس
دبيرهرات باستان ١٣٩٣