بشدار سامی

آقای "بشدار سامی" (به کُردی: بەشدار سامی)، شاعر و فتوگرافیست…

کابل آبستن یک تحول در موجی از اختلاف های درونی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرنوشت ملاهبت الله در گرو عصیان همرزمان و…

هم پیوندی

جهان با حفظ،نا همگونی ها یک کل به هم پیوند…

آن لوله های آب پا های ما نه؛ بلکه آرزو…

نویسنده: مهرالدین مشید روایتی از به زنجیر کشاندن آفتابه ناوقت های شب…

هنر عشق ورزیدن....! (1)

" زیبایی عشق در این است که نه به چیزی…

آب در هاون کوبیدن یا سراغاز یک بازی جدید

نویسنده: مهرالدین مشید حکم بازداشت ملاهبت الله یک بازی استخباراتی و…

فتوای خرد 

رسول پویان  برون کردم به قتوای خرد تا حلقه از گوشم  بـرای…

خوشروی بؤلسه خاتینینگ

خوشروی بؤلسه خاتینینگ ، کیفیتینگ بوزیلمس چیور بؤلسه خاتینینگ، توگمنگ اصلا…

"سوسیالیسم سلطنتی"،- فیلسوف سرنوشت و زوال

Oswald Spengler(1880- 1936) آرام بختیاری اسوالد اسپنگلر،- فیلسوف راستگرا، نیهلیست فرهنگی. اسپنگلر(1936-1880م)، فیلسوف…

قلم "نی" ایکه "ناسر" ماند

نویسنده: مهرالدین مشید قلم "نی" و نشانه های بی نشانی آن آن…

در مورد ادب شفاهی  اوزبیکان افغانستان

برنامه  اوزبیکی رادیو تاشکند جمهوری اوزبیکستان در باره  کار کرد های…

پاینده باد افغانستان

میر عنایت الله سادات                                                   مدتی است که بعضی حلقات معين از…

هر وسیله‌ برای رسیدن به هدف مجاز نیست!

نور محمد غفوری در تویتر محترم امرالله صالح یک جمله را…

افغانستان و درهم تنیده گی و مد و جزر حوادث…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی کوهستانی و محاط به خشکه است که…

فتنه خوابیده

 قدم هلال شد و مایلم به ابرویش  فتاده مرغ دل من…

شیفته ی ترانه های مردم

 برنامه ی رادیو تلویزیون شهر تاشکند جمهوری اوزبیکستان در مورد کار…

گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

قهرمان تنهایی؛ قهرمانی از تبار قهرمانان دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید قهرمان دخت روز های تنهایی در یکی از صبحگاهان…

نوای پدران!

امین الله مفکرامینی       2025-14-01 ما شـــــما را ای فرزندان دلبنــد، پروریــــــدیم این تخـــــــم…

حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

«
»

محمّد مسلمان وسمیرمسیحی

اﯾﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 1889 ﺩﺭ ﺷﺎﻡ ( ﺩﻣﺸﻖ )
ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﺎﻣﺶ
ﻣﺤﻤﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﮐﻮﺭ ﺍﺳﺖ . ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ
ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﺎﻣﺶ ﺳﻤﯿﺮ،
ﻣﺴﯿﺤﯽ ﻭ ﺍﻓﻠﯿﺠﯽ ﮐﻮﺗﻮﻟﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺳﻤﯿﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﮐﻮﭼﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻠﻮﻍ ﺷﺎﻡ ﺑﻪ
ﭘﺎﻫﺎﯼ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺭﺍﻫﺶ ﺩﺭ
ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻮﭼﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻫﺎ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺳﻤﯿﺮ
ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺷﺖ.
ﻓﻘﻂ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺩﯾﺪﻥ ﻭ ﻓﻘﻂ ﯾﮑﯽ
ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻮﺩ . ﻫﺮ ﺩﻭ ﯾﺘﯿﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ،
ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﯼ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ
ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﮒ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺯﯾﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ
ﺳﻤﯿﺮ ﻓﻮﺕ ﮐﺮﺩ، ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻕ اﺷﺎﻥ
ﮔﺮﯾﺴﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺩﻕ ﻣﺮﮒ ﺷﺪ.
 
ﻓﻘﺮﺍ ﻭ ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﮔﺎﻥ ﺩﯾﻦ ﯾﺎ ﻧﮋﺍﺩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ
ﺑﻪ ﺩﯾﻦ، ﻭﻃﻦ، ﭘﺮﭼﻢ ﻭ ﻧﮋﺍﺩﭘﺮﺳﺘﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ،
ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﺣﮑﻤﺮﺍﻧﯽ
ﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻃﺒﻘﮥ ﺯﯾﺮﭘﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ
ﯾﮑﯽ ﺷﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﻼﺡ اشان ﺩﯾﻦ، ﺯﺑﺎﻥ، ﻧﮋﺍﺩ،
ﻭﻃﻦ ﻭ ﭘﺮﭼﻢ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺷﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ
ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻪ ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ ﺍﺳﺖ.
آرش حسینی