خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

   فلسفه، وظیفه انقلابی روشنفکر است

Hans Georg – Gadamer 1900-2002

علیشاه سلطانی

 

                              گادامر؛ فیلسوف بی کتاب

زحمات وتحقیقات گادامر،فیلسوف آلمانی،موجب فلسفی نمودن مقوله هرمنوتیک شد.مفهوم هرمنوتیک را به اشکال تفسیر،تاویل،تبیین،فهمیدن وفهماندن در دیالوگ ودر متن ترجمه ومعنی کرده اند.گادامر مدعی است که فلسفه هرمنوتیک او دشمن بنیادگرایی،ناسیونالیسم،وجنگهای مذهبی است،چون اختلافات مذهبی ودینی براساس اختلاف هرمنوتیک وتفسیرات گوناگون ارکتابهای آسمانی بوجود آمده اند.

در فلسفه هرمنوتیک مشکل زبان و زبان فهم عناصر مهمی هستند. طبق نظر گادامر فلسفه یعنی فهماندن و فهمیدن ، چون انسان در پروسه ای قرار دارد که مدام در حال بحث ودیالوگ با زمان وتاریخ و هم نوعان خود است.

هانس گئورگ- گادامر میان سالهای 2002-1900 میلادی زندگی نمود. اودر دانشگاه دررشته های تاریخ و زبانهای کهن و فلسفه و علوم ادبی وتاریخ هنرو اسلام شناسی وزبانهای سانسکریت تحصیل کرده بود و در سال 1968 میلادی دردانشگاه به عنوان جانشین یاسپر انتخاب گردید.

در روایتی آمده که هایدگر به گادامر گفته بود فیلسوف باید حداقل یک کتاب نوشته باشد چون اوسالها فاقد هرگونه اثربود. در روایت دیگری پدر گادامر در بستر مرگ از پسرش می پرسد آیا رشته و تحصیل فلسفه وظیفه ای کافی برای زندگی یک روشنفکر است؟

بخشی ازفعالیت روشنگری گادامر بعدها درباره مبارزه با” تاریخ گرایی” شد.درتئوری هرمنوتیک اوزیر تاثیرنظرات هوسرل وهایدگر و شلایرماخر و دیلتای بود.نمایندگان تئوری انتقادی درمکتب فرانکفورت بارها به انتقاد از هایدگر گرایی گادامر پرداختند،چون اومیگفت که آشنایی باهایدگر برایش مانند یک برق گرفتگی، تکاندهنده بود.

هرمنوتیک گادامر غیر از فلسفه روی رشته های دین شناسی و ادبیات و فرهنگ شناسی وحقوق نیز بی تاثیر نبود.اوزیربحث مقوله زبان، مفاهیم غیرزبانی مانند حالات و اشارات وحرکات وسکوت و زبان هنر را نیز مد نظرداشت.

گادامر خلاف نمایندگان روشنگری درقرن 18، پیشداوری برای قضاوت رامفید میدانست گرچه پیش داوری ممکن است حالتی ناخودآگاه باشد. او میگفت هر فهمی نیازبه یک پیش فهم دارد وپیشداوری انسان متکی به دانش و فرهنگ جمعی و عمومی اوهستند و به هر متن و پرسشی باید شک نمود ونباید به هیچ نوشته ویا نقل قولی بدون سئوال اهمیت داد.

گادامر در رابطه با تفسیر اشعار پاول سلان ، شاعر یهودی تبار اتریشی گفته بود که فهم زبان در آنجا مهم است برای اینکه دردهای تاریخی دوباره بیاد خواننده وشنونده می افتند چون هر اثر ادبی و هنری بخشی جدانشدنی از تجربه زندگی است و هرکس اجازه دارد هر شعری را به گونه ای دیگر بخواند و بفهمد.

پایان نامه های تحصیلی گادامر دو کتاب “اخلاق دیالکتیکی افلاتون” و “ماهیت لذت براساس دیالوگ های افلاتون” هستند. از جمله دیگرآثار او- دیالکتیگ هگل-امروزه بودن زیبایی ها- سالهای آموزشی فلسفی- ارثیه هگل- مجموعه آثار 10 جلدی- متد و حقیقت- عقل در عصرعلم- درباره اتوبیوگرافی سال های آموزسی ادبیات- و من که هستم،تو که هستی؟- می باشند.

کتاب “متد و حقیقت” گادامر حاوی یک بحث هرمنوتیک فلسفی است که در دهه 80 قرن بیست روی علوم ادبی تاثیر بزرگی داشت و به علوم انسانی چنان اعتماد به نفسی داد که آنان توانستند در مقابل جامعه شناسی گرایی و تجربه گرایی علوم طبیعی ایستادگی کنند.