حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

آغاز یک توطیه ی جنایت بار و کوچ اجباری پنجشیریان

ویسنده: مهرالدین مشید امروز روستای دشتک پنجشیر و فردا هم دشتک…

آغوش مادر وطن!

امین الله مفکر امینی       2024-08-12! مــرا مادر وطن ومردمش بس گرامیســـت هرکه مادروطن…

نور کهن 

رسول پویان  نـور کهن ز روزن دل جلوه گر شدست  هـور از…

بمناسبت  ۷۶ و مین  سالروز  تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر  

نوشته از بصیر دهزاد  اوضاع وخیم کنونی بین المللی، حلقه تنگ…

دادخواهی برای مهاجرین افغان که از تاجیکستان اخراج اجباری می…

من محمدآصف فقیری نویسنده و پژوهشگر و مدرس حقوق و…

عرفان در سیاست

– دکتر بیژن باران ایران از سده 19 با نپذیرفتن…

دعوت صالح به آمریکا و" هفت خوان رستم "اختلاف های…

نویسنده : مهرالدین مشید  چرخش در سیاست آمریکا یا ابزاری برای…

پردۍ ناولې پروژې ودروئ

عبدالصمد ازهر                 …

حقوق بشر 

تدقیق و نگارشی از سخی صمیم.   حقوق بشرچه نوع حقوق راگویند…

ترجمه‌ی شعرهایی از آقای "آسو ملا"

(به کُردی: ئاسۆی مەلا) شاعر کُرد زبان توسط #زانا_کوردستانی  (۱) مفت مفت‌اند، شلوار،…

فرهاد پیربال

استاد "فرهاد پیربال" (به کُردی: فەرهاد پیرباڵ) نویسنده، شاعر، مترجم،…

«
»

طالبان میگویند


لست هئیت مذاکره کننده ارجانب دولت همه شمول نیست ما با انها مذاکره نمیکنیم.
همه شمول یعنی چه ؟ باکدام ترکیب لست میتواند همه شمول باشد؟
۱– ازلحاظ ترکیب ملیتی وقومی.
۲- ازلحاظ ترکیب سمتی وزبانی .
۳– ازلحاظ ترکیب مذهبی.
۴– ازلحاظ ترکیب جنسیتی.
۵- ازلحاط ترکیب سنی.
۶- ازلحاظ ترکیب احزاب سیاسی.
۷– ازلحاظ ترکیب جامعه مدنی.
۸– ازلحاظ ترکیب موقف اجتماعی ( اقشار وطبقات)
۹– ازلحاظ ترکیب دولتی.

استعمال واژه ها وبه کاربرد جملات بدون توجیه مفهوم دقیق انها یکی از عوامل سردرگمی درعملیه های سیاسی شده مشکل تعبیر متفاوت میان حلقات ومهره های مصروف درین عرصه را بار میاورد.
قبلآ درمورد ترکیب لست ارائه شده نظرم را بیان کرده بودم ، امادرمورد اینکه طالبان ان لست را نسبت همه شمول نبودن رد کرده اند باید کمی درنگ کرد.
وقتی گروهی برای جانب مقابل طرحی میدهد یا طرح اورارد میکند باید همطراز بودن خودرا درنظر داشته باشد.
درلست ارائه شده ازجانب دولت تقریبا ترکیب ها در نظر گرفته شده است اما در برخی مواردازموازنه لازم برخوردار نیست ، مثلآ از لحاظ ترکیب احزاب سیاسی تنها از جمعیت اسلامی پنج تن هریک ( کلیم الله نقیبی ، غلام فاروق مجروح، حفیط منصور ، ضرار احمد مقبل ، وخالد نور) ویک خانم هوادار ومدافع ان ( خانم کوفی) که شش تن میشود شامل است. ازدیگر احزاب یک یک نفر وازبعضی هیچکس جا ندارد ،
یک خانم حقوقدان از جامعه مدنی وجمعآ چهار خانم ، ازمیان جوانان فعال ومستعد درحیات سیاسی جامعه کسی نیست ترکیب جوانان با عضویت خالد نور وباتور دوستم تمثیل شده است.
دو نماینده پارلمان از ترکیب جمعیت در لست جادارد.
ترکیب قومی وسمتی وزبانی دروجود همین لست درنظر گرفته شده است.
بصورت نسبی وبنابر ضیقی انواع ترکیبها میتوان گفت لست قسما مشمول ترکیبهای موجود در جامعه است .
اما ایا جانب طالبان هم میتوانند درلست مذاکره کنندگان شان همین ترکیب را رعایت نمایند که لست دولت را رد میکنند؟
درجانب دولت چیزهای وجوددارد که طالبان ازان عاری هستند ونمیتوانند یک لست همه شمول مذاکره کننده را معرفی دارند . احزاب سیاسی ندارند ، جامعه مدنی ندارند ، در موردزنان به اصطلاح ( جن وبسم الله) هستند، موقف اجتماعی معین ندارند صرف جنگنده ها هستند . ایا حاضر خواهند شد که خلاف تفکر مسلط مذهبی تسنن در ترکیب هئیت شان کدام پیرو مذهب شیعه را جا دهند ، اگر حاضر شوند این عمل شان تصنعی بوده خلاف مشی اتخاذ شده شان مبنی برتطبیق شریعت اسلامی بر بنیاد مذهب حنفی میباشد.
درجانب دولت چیزی بنام افکار عامه برخاسته از محافل اجتماعی ، سیاسی ، مطبوعات، مجامع مختلف دینی ومذهبی ، جامعه مدنی ، رادیو ، تلویزیون ودر کلیت ان یک‌نظام سیاسی دارای هیرارشی اداری بر بنیاد قوای ثلاثه در وجود یک قانون اساسی میباشد وجوددارد( اینکه فاسد است وناقص است یا صاحب اختیار کامل نیست ودچار اختلافات شدید است یکطرف گذاشته شود ) اما مهم انست که تقریبا یک جامعه سازمان یافته با ذهنیت عامه متمایل به دموکراسی وازادی های مدنی موجود است .
ایا در جانب طالبان‌چنین ارزشها وجود داردکه بر مبنای ان خودرا برتر دانسته برلست ارائه شده دولت تنقید همه شمول نبودن را گیرند؟ ( کس نگوید که دوغ من ترش است) .
تشکیل وساختار ترکیبی طالبان ازچندین نقطه نظر با جانب دولت قابل مقایسه نیست ، انهاصرفآ یک گروه جنگی سیار هستند که بنابر فشار جنگی دولت دریکجا نمیتوانند مستقر باشند پس ساحه معین ونفوس تحت حاکمیت همیشگی ندارند .
اگر دولت تحت هدایات وسلطه امریکا عمل میکند عین حالت را طالبان هم دارند واین راز دیگر قابل پرده پوشی نیست ازدوحه تا کابل وپاکستان همه چیز برملا شده وقابل بحث نمیباشد.
مذاکره کنندگان طالب ازچند حزب ، کدام جامعه مدنی یا افکار عامه برخاسته از یک نظام‌بنیاد یافته برقانون ومطبوعات ازاد نمایندگی میتوانند ؟
چنین حالت برانها قابلیت وجودی وتطبیقی ندارد ونمیتوانند یک هئیت همه شمول مذاکره کننده را تشکیل دهند که با اجندای واحد قابل قبول همه‌این اجزاء باجانب دولت به مذاکره بنشینند.
روی این حقایق بابلند پروازی بی جادوعدم فهم ازاصطلاح همه شمول نباید بخود صلاحیت تعین لست مذاکره کنندگان دولت را بدهند .بهتر است پای شانرا به اندازه گلیم شان دراز نمایند.