خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

دستکاری شعور با فن آوری نوین تبلیغات

درپروسه مبارزه باید راه به دسیسه نیافتادن را آموخت و درعرصه تبلیغی با بهره گیری از فن آوری نوین تاثیر گذار ماند

فن آوری نوبن عصر ما با شگفیها و سرعت تصاعدی درتاریخ نه چندان دور تبدیل  به دستاوردی عظیم و حیرت انگیز گشت. کشف پدیده های “نو” در ساختارهای پیچیده , تبدبل جهان به دهکده  کوچک اطلاعاتی که سرعت آن در آینده دور ونزدیک قابل پیش بینی نیست نشانه فن آوری نوینی است که  شتابان , متغیر,  با نو زائی به پیش می رود.

صا حبان قدرت مالی دراین راستا با سوءاستفاده ابزاری نقش اصلی را  ایفاء نموده وبا تاثیر گذاری بر شعور انسانها  وارد کارزار تبلیغی گردیده اند .تبلیغات آنها چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا آنچه راکه بنام مردم  ارائه می دهند وپیگری می کنند واقعا پایه های انسانی حقوقی وقانونی دارد؟ چگونه اکثریت مردمی که زیر سلطه این تجاوز آشکارتبلیغی قرارمی گیرند شنونده وبینده خوبی هستند وواکنشی نشان نمی دهند ؟ این وضعیت را تحمل می کنند ویا از کنار آن بی تفاوت رد می شوند .

“آیا این مبلغین حقی دارند که چنین با ما رفتار کنند؟ چگونه این حق به آنها داده شده که تصاویری در مغز ما بچرخانند؟ اگر امواج هوایی عمومی است، پس چرا دائما پر از کسانی است که می‌خواهند بی آن‌که ما خواسته باشیم چیزهایی به ما بفروشند؟ در واقع، فرض می‌شود که این «امواج عمومی» دارایی عموم مردم است. ما مالک آنهاییم. در روزهای ابتدایی اختراع رادیو شما و تعدادی از دوستانتان می توانستید آنتنی در پشت خانه نصب کنید و با دنیا صحبت کنید. مانند روزهای ابتدایی اینترنت ـ یوتیوب که به همان سبک و سیاق رادیو است. “(نقل ازجری ماندر در مقاله خصوصی سازی شعور)

امروزبشریت نا خواسته تبدیل به آنتنی گردید که ازطرف  سرمایه سالاران حاکم  کشورها هدایت می شوند  .اکثر انسانهای شریف در محاصره شکارچیان قرار دارند و درهمسوئی تبلیغی با سرمایه سالاران بی خبرند.شاید اقلیتی در طیفی آگاه به  دفاع ازمنافع کوتاه مدت ودراز مدت طبقاتی خویش آگاهند و بدان سماجت می ورزند. وظیفه روشنفکران مردمی, روشنگری , کار توضحیی و افشا گرانه  دراین گذرگاه است .اماهستند روشنفکران عالم ودانا  که مدعی اند تبلیغات کارگزاران انحصارات اثری ندارد.” آنها  مستقل  هستند” وآنچه که می گویندومی نویسند وبه نمایش می گذارند ازجوهرفکری آنان است. از معاشرت در محیط  کارو زندگی , شنیده ها وخبرها , تصا ویر اطراف , رادیو , تلویزیون , مطالعات نوشتاری , کتاب ومطبوعات ,دیدن فیلم و ویدئو ,کندوکاو در انترنیت ,یوتیوپ  ,فیس بوک,گرفتن پیام ها ی کوتا ه بلند ازطرف شبکه های متنوع اطلاع رسانی که درذهن ما روان  شده  است تاثیر نپذیرفته اند ؟ جری اندر می گوید:.

“نکته این‌جاست: خرد شما نمیتواند نجات‌تان دهد. شما واقعاً آن تصویر را نمی‌خواهید اما به هر صورت آن را دریافت کرده‌اید. این تصاویر وارد مغز شما شده، حال چه تصویر تبلیغاتی باشد یا برنامه‌های عادی. همین که وارد شد پاک کردنش غیرممکن است. تبدیل می شود به بیلبوردی درونی که در مواقع مناسب چشمک می‌زند. ممکن است شما حرف های گلن بِک را باور نداشته باشید اما او درون شما به صحبتش ادامه می دهد. شما دیگر کنترلی ندارید”.

واقعیت عینی به ما نشان می دهد که تبلیغات به معنای واقعی کلمه همه جا هست و در همه مسیر زندگی ما همچون نوعی هدف متحرک و هدفمندی دنبال می شود . از زندگی شخصی تا زندگی اجتماعی از نوع پوشش لباس از رنگ وفرم , آرایش گرفته تا جشن و سوگواری ها ,ویا نبرد انتخابانی  در مسائل  سیاسی که با دروغ وتوطئه و زد و بند باعدم شرکت نمایندگان حقیقی مردم صورت می گیرد.

ما متاثر از تبلیغات  حا کمان سرمایه هستیم که درمرکز ستاد مشترک برنامه ریزی قرار دارند. رقابت طیف اصولگرایان و اصلاح طلبان دولتی درایران در انتخابات  ریئس جمهور ,مجلس خبرگان ومجلس شورای اسلامی , رقابت حزب دمکرات , وجمهوریخواهان در آمریکا ودیگر کشورها که نمایندگان طیف مردمی درآن حضور ندارند ولی برای آنها بی شرمانه چک بی محل می کشند .

باید اعتراف نمود کارزار تبلیغی بویژه با بهره گیری از تکنولوژی نوین  که با شکارانسانها صورت می گیرد با پیچبده ترین  روشها ی روانشناسی می تواند در ضمیر ما انعکا س یافته ومهر خود را برای پیشانی سجده کنندگان این ویا آن تفکرباقی بگذارد

.در حال حاضر بدقت به اطراف خود می نگریم که چگونه  در محاصره تبلیغی قرار گرفته ایم . چند ساعت با را دیوو تلویزیون سروکار داریم  ویا ساعتها وقت خود را درمکانهای مذهبی, انترنت و فیس بوک وشبکه های دیگر اطلاع رسانی می گذرانیم  و پیامهای دریافتی ما از کدامین شبکه های  دوستی واجتماعی ورسانه ای سرچشمه می گیرد ؟. باید یاد آور نمود همه  اطلاع رسانی ها ی,تجاری ,اقتصادی, اجتماعی سیاسی,  فرهنگی وهنری  وغیره بهرصورتی که دریافت می نمائیم انگیزه ایی جز تغیر باور مخا طبان ندارند سئوال اساسی اینجاست ما دراین تغیر باورها به سود چه لایه و قشری شرکت می جوئیم؟

.بدیهی است صاحبان قدرت مالی برای نان ومرغ  وگوشت وسبزی و تخم مرغ ومیوه  ومسکن ارزان وتحصیل رایگان و کاریابی برای نیازمندان , دارو و درمان رایگان برای سا لمندان  حق کارگران ومعلمان و محرومان  تبلیغ نمی کنند. بلکه  تبلیغ آنها از نوشابه های رنگین (شراب فرانسوی در میز نهار مهمانی های رسمی وغیررسمی)تا لباسها ی پر زرق وبرق ومتنوع از تلفهای همراه تا انواع  واقسام  وسایل لوکس  تکنیکی وسایل خانه , ماشین وهواپیما و ابزار های جنگی وغیره تبلیغ می شود  واز طرف انحصارگران قدرت مالی تلا ش می گردد تا کالا خود را در دورترین نقاط کشورها  شهر وروستا  با توافق  ویا با رقابت به نمایش بگذارند.

مبلغان سرمایه سالاران پس از تخریب سیستم جهانی سوسیالیستی در دهه 90 یک کاسه و تک قطبی شده اند ومدعی هژمونی بلا منازع جهان هستند برای ایجاد شبکه های تبلیغی” دستکاری شعور”  میلیاردها دلار بودجه درنظر گرفته اند . ازهمه کشورها  وشخصیت های مذهبی  وغیر مذهبی “چپ نما”  وهابی وسلفی رهبران شیعه وسنی  که در راستای سیاست منطقه ایی وجهانی آنان سر تعظیم فرود می آورند حمایت می کنند. برعکس نیروهای  مخالف  مورد بی مهری  قرار می گیرد . دراین حال ارزشها تنها برسرتبلیغات کمونیستی ” کرملین اتحاد شوروی” نیست ” کرملین روسیه فدرا تیو” نیز دشمن تلقی می گردد.

اینجا ناکجاآباد امپریالیستی  است  اینجا امپرا طوری انحصارت مالی حکم می کند : بازار جهانی بی‌توقف و عظیم‌الجثه‌ای که خود را در تمامی تجربیات ما تحمیل می‌کند. زندگی تبدیل می شود به فرایند دایمی چیزهایی که می خواهند به ما بفروشند.بگفته اوبا ما  رئیس جمهور آمریکا در پبام نوروزی 1395خطاب به ایرانیان  می گوید :” شما خوشبخت خواهید شد شما به ما پسته وزعفران می دهید ما به شما وسائل تکنیکی می فروشیم وتوربستهای ما به کشور شما می آیند و پول خرج می کنند”

تعدادی ازصاحب نظران دست‌اندرکار تبلیغات راجع به این موضوع خیلی صحبت نمی‌کنند اما برای آن” رقیب می تراشند” تا با یک کاسه کردن “دوغ ودوشاب تبلیغی”  ومخدوش نمودن تضاد عمده مردم ,انگیزه ناجی بودن را دنبال کنند تا سودی عاید آنان گردد. این گروه روشنفکران مدعی آن هستند که.”اگر دسترسی به منابع مالی کافی داشته باشند قادرند وارد شعور انسانها  از طریق تبلیغا ت گردندو آن را از” نو” مطابق مقاصد خود طراحی نمایند”. تبلیغات نقش بسیاری در دستکاری شعور وجنبش اطلاع‌رسانی دارد. از آن‌جا که تبلیغات بعنوان روبنا این توان را دارد . باید این فرایند مبلغان را عمیقاً سیاسی وهدفمند دانست وهرکسی که چنین فن‌آوری را در کنترل دارد چنان قدرتی دارا است که وسیله مناسبی را برای پخش شایعات، اخبار بی اساس و اطلاعات غلط .با ساخت ابزاری برای کارزار در رسانه ها برنامه ریزی کند و جنا یت جنگی , تجاوزآشکار وپنهان ,قتل عام ,کشتارجمعی موجودات زنده  باسلاحهای شمیائی, پول شوئی واختلاس را بنام دیگران  به نمایش بگذارد.

” دبدن باور کردن است ”  مانند دیدن” شکل مار”در کتاب دبستانی که عوام فریبی تبلیغی را نشان می دهد .اطلاعاتی که به این شکل به درون مغزها انتقال یافته، به‌خصوص وقتی بارها و بارها تکرار می‌شود وزنی از اقتدار به خود می‌گیرد هنگامی که تریبونی با صدا ی رسا وصحنه پردازی از رسانه ها انتشار می یابد مخاطبانی را بخود جلب وبه آنان سمت وسوء می دهد. ساده اندیشی است که تصورشود  بدون عملکرد جانب دارانه  می توان در خط بی طرفی باقی ماند .

فن آوری جدید اطلاعاتی – تبلیغی  پیچیده تر وبزرگتراز آن چیزی است که در برابرما قرار دارد . بدون داشتن دانش کارشناسانه وعملکرد پیگیرانه درمسیرانطباق نمی توان آنرا به اجراء درآورد . سازمانهای اطلاعاتی کشورها از جمله ایران درجهت درک عمیق  پیدا کردن ضد تبلیغ ( کسانی که مانع دستکاری برشعور می گردند ). راه و روشهای شناسایی ,تعقیب شکل گیری، توسعه و انتشار ایده ها و مفاهیم ساختگی  وانحرافی  را بکار می برند و درمرکز خدمات اطلاعاتی موضوعات “خطر” در رسانه های اجتماعی را شنا سائی وهویت مولفان را نشانه گرفته وبا تشخیص درجه تاثیر گذاری اقدام به شکار ودر نهایت برای حذف فیزیکی دست بکار می گردند .دربرابراین توطئه ها درپروسه مبارزه  باید راه به دسیسه نیافتادن  راآموخت و درعرصه تبلیغی با بهره گیری از فن آوری نوین تاثیر گذار ماند.

م . چابکی 23 فروردین 1395 برابر با 11/04/2016