نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

جهت عملی شدن تعهدات نشست سام به نیروی کاری نیاز است

فرهاد

هرکه ناموخت از گذشت روزگار

او نیاموزد ز هیچ آموزگار

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان با ابراز خرسندی از موفقیت حکومت افغانستان در آزمون جامعه جهانی در نشست سام میگوید که کار برای عملی شدن نشست سام از هفته آینده آغاز خواهد شد!

افزود در نشست مقام های بلند پایه کشورهای کمک کننده حکومت افغانستان متعهد برای برآورده ساختن بیش از چهل شرط جامعه جهانی در شش بخش برای بدست آوردن کمک های آینده شده است. در نشست متذکره مقام های بلند پایه کشورهای کمک کننده به افغانستان با افغانستان حکومت و جامعه جهانی تعهدات شان را تجدید کردند. بسته ای تعهدات حکومت افغانستان در نشست سام از این قرار است.

مبارزه جدی با فساد، آوردن شفافیت در پیمانهای دولتی، هزینه کردن شفاف کمک ها در بودجه دولتی، ثبت دارایی مقام ها در گمرک، قضات و مقام های بلند پایه دولتی، آوردن اصلاحات در نظام عدلی و قضائی، طرح قوانین نو در بخشهای گوناگون از جمله طرح قانون، حقوق کودکان، سهیم ساختن زنان در روند صلح و حمایت از حقوق زنان، اصلاحات در گمرک و افزایش درآمد ملی، رشد بخش خصوصی و حل مشکلات این بخش، ایجاد سهولت های بازرگانی، طرح برنامه های روشن برای ساخت زیر بنا ها در کشور، طرح برنامه های روشن برای استخراج معادن، طرح برنامه مصئونیت غذائی، رشد کشاورزی محلی، وزیر مالیه می گوید که حکومت افغانستان تعهد کرده که برای جلوگیری از فساد اداری، در نهادهای دولتی به ویژه در وزارت های مالیه، تجارت، مخابرات، ترانسپورت و معادن یک برنامه تطبیقی عاجل را تا پایان امسال عملی سازد، افزود برنامه عملی این تعهدات از سوی حکومت افغانستان در هفته آینده آغاز می شود و طرح عملی شدن این برنامه را با ایجاد یک چارچوب روشن به کابینه پیشنهاد میکنم و بر بنیاد آن یک تقسیم اوقات برای اینکه کدام وزارت کدام برنامه را تا چه وقت تمام کند و عملی سازد ما سازیم از سوی هم در نشست متذکره مقام های بلند پایه کشور های کمک کننده نیز مکلف به عملی ساختن تهعداتی در برابر حکومت افغانستان شده حساب دهی از هزینه ها به حکومت هزینه پنجاه درصد کمک ها از بودجه ملی، هشتاد درصد کمک های جامعه جهانی از برنامه های هزینه شود که اولویت دارند برای گرفتن مالیات از پیمانکاران نیروهای خارجی کار مشترکی ایجاد شود، تجدید کمک های مالی جامعه جهانی به حکومت در چند ماه آینده از جمله این تعهدات است. حکیمی می افزاید جامعه جهانی نیز از شماری تعهداتش را در برابر افغانستان تجدید کرده که بر بنیاد آن برای حکومت از هزینه کمک هایش تا کنون در افغانستان حسابده می باشد.

نیکولاس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستا گفت این آغاز یک مسیر دراز است پروژه های مورد نظر که در این نشست روی آن بحث برای عملی ساختن آن نیاز به یک چارچوب روشن است. بر بنیاد آن چارچوب حکومت افغانستان و جامعه جهانی کارکردها و تعهدات شانرا برای نشست بروکسل بررسی و بر بنیاد آن حکومت افغانستان کمک های را به دست خواهد آورد.

مردم و آگاهان امور میگویند.

از تعهدات حکومت و جامعه جهانی زمانی توسط مسئولین مقامات ذیصلاح دولتی و اشتراک کنند نشست سام سخن زده می شود که سیل خون به نسبت مداخلات ادارات استخباراتی یک عده کشورهای منطقه و جهان در کشور جاری همه روزه ده ها تن از جمله زنان، کودکان، قربانی این بازی های جنایت کاران شده آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، ماین گذاری روی جاده رو به افزایش بوده معاون ریاست ولسی جرگه آقای ظاهر قدیر میگوید که یک عده از ولسوالی های ولایت ننگرهار به پایگاه داعش مبدل شده گروه داعش خانه های یک تعداد باشندگان ولسوالی های ولایت متذکره را آتش زدند.

طالبان نامزد و خانم یک سرباز و یک افسر را در ولسوالی بورکه ولایت بغلان جبراً به نکاح طالبان آوردند. رئیس ولسی جرگه بحرانی شدن وضع موجود کشور را یک توطئه بین المللی میخواند. در حالیکه اشرف غنی در جلسه علما در یک جلسه بزرگ علمای دین و روحانیون کشور به مبارزه در مقابل عاملین، فساد گسترده فرا میخواند. آگاهان امور میگویند یک عده افراد که به انجام فساد گسترده متهم میباشند در مقام های ذیصلاح از جمله ارگ ریاست جمهوری وظیفه انجام میدهند می افزایند تا زمانیکه اراده قوی غرض جلوگیری و محاکمه عاملین اساسی، که پولهای گزاف را حیف و میل که با مسلط ساختن اقتصاد، جنگی، مافیائی و غیر مشروع کشور را به سوی بحران های خونین سوق نموده گرفته نشود نمیتوان به وعده های بلند و فیصله های روی کاغذ امیدوار بود.

خانجان الکوزی معاون اتاق و صنایع افغانستان، قربان حقجو رئیس آیسا، رئیس اتحادیه صنعت کاران و سایر اشتراک کنندگان بزرگترین عوامل که سبب افزایش فقر، بیکاری، پائین آمدن اعتبار پول افغانی در مقابل اسعار خارجی، بلند رفتن سرسام آور قیمت اجناس و مواد سوخت و غذایی، تشدید انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، حزبی، عدم حمایت از تولیدات داخلی و لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، و مختلط را به نرخ کاه ماش به واسطه گردانندگان امور طی چهارده سال گذشته خوانده اند می افزایند از همین علت است که فرار سرمایه مغزها، رو به افزایش بوده روزانه بیش از ده هزار تن با قبول توهین و تحقیر به کشورهای منطقه و جهان غرض کاریابی و پیدا کردن فضای مصئون، سفر هزاران تن آنها، قربانی هوس های قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ های اوقیانوس ها گردیده اند.

دو مقام ارشد حزب مخالف دولت در آلمان بروز یکشنبه 16/6/1394 سیاست های غرب به رهبری امریکا را باعث ایجاد بحران مهاجرت  بی ثباتی در اروپا دانسته دیتمار بارتش معاون و زهرا واگن کشت و عضو یک حزب در آلمان با انتشار یاد داشتی سیاسی تاکید کردند که گروه های آدمکش مانند داعش به طور مستقیم و غیر مستقیم حمایت شده و متحدان آلمان برایشان پول و سلاح فرستاده اند که این کار باعث جنگ داخلی و آسیب به میلیون ها نفر شده است اخیر خلاصه اینکه تجربه خونین چهار دهه گذشته به خصوص شانزده سال یکبار بیش از صد دختران در مکاتب ولایت هرات در هفته گذشته مسموم شده اند، بیش از نوزده سربازان مربوط به مواد مخدر توسط بمبارد هوایی به شهادت رسیدند. دیگر ثابت ساخت که علت اساسی و عمده جنایات خونین فوق ذکر بر علاوه مداخله ادارات استخباراتی یک عده از کشورهای منطقه و جهان موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند، تحمیل افراد و گروه های کور مغز، آلوده، تشنه گان قدرت، ثروت، جنگ افروز، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، غارت هزاران ملیارد ها دالر ثروتهای مادی معنوی، کشتار ده ها هزار مردم بیگناه، تجاوز جنسی بالای کودکان، زنان، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، لسانی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی، عاملین فساد گسترده، غاصبین میلیونها جریب زمین متهم میباشند درکشور و قدرت بوده و میباشد.

به باور ما تا زمانیکه غرض محدود ساختن صلاحیت افراد و گروه های فوق ذکر و جلوگیری مداخله حامیان خارجی شان که خواهان ادامه جنگ خونین زیر بهانه طالب، داعش ،القاعده و غیره بوده و می باشند. تصامیم عاقلانه، صادقانه، از جمله معرفی افراد و گروه های شایسته، صادق، تحصیل کرده، مجرب که از آزمون زمان به خوبی سربلند کرده اند در مقامات کلیدی نمیتوان به فیصله های فوق الذکر امیدوار بود زیرا که بخاطر رسیدن به اهداف فوق و انجام تعهدات نشست سام به نیروها، افراد، شایسته، صادق، تحصیل کرده، مجرب ظرفیت کاری نیاز است.