(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

جستاری پدیده های صلح در مبانی عدالت اجتماعی أفغانستان

می توان با این سوالات آغاز کرد: صلح را در کجاست جستجو کرد٬ معاهد دوحه ۲۰۱۹ یا در بسترهای جامعه؟  و دوم اینکه٬ برنامه هدف محور یا استراتژیک جریانات سیاسی در برابر ایده های قرون وسطایی نهضت های دینی چیست؟

ورود به موضوع:

بیدون شک بسترهای از جامعه سنگ عدالت اجتماعی است که٬ جامعه توده ای تا جامعه ایده حال یا در حالت مطلوب که تمامی شاخص های شهروندی را سیر نموده اند٬ یا وجه ملت سازی تا به حاکمیت ملی را در تاسیس یا موسسن نمودن قدرت که عبارت از موضوع حاکمیت است٬ حاصل نموده اند٬ که فقط زیر بنای فکری آن٬ عبارت از استقلال فکری و خودآگاهی هر اعضای جامعه است٬ هر چند عدالت اجتماعی گم گشته چند قرن در کشور ماست٬ که این معضله در تنگنای از عدم فهم دین و قوم گرایی٬ جامعه را بسوی قرون وسطا سوق داده است.

یعنی فهم دین تا سیاست مدرن محرکه ما بسوی صلح پایدار است٬ که می بایست و می باید٬ از فرصت های پیش آمده چون معاهده دوحه ۲۰۱۹ در سیر برق آسای این محرکه استفاده نمود.

از طرف دیگر سیاسون بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ که نتوانستند از فرصت های چون بن ۲۰۰۱ و قطر ۲۰۱۹ در مبانی خودآگاهی جامعه توده ای أفغانستان بسوی جامعه مطلوب به گونه راهبردی سازنده باشند و عدم این سازندگی غلبه نموده نفع خصوصی شان بر منافع عامه بود٬ و اینک به گونه فرصت طلبانه منتظر شکار اند٬ هر چند تشریفات گفتگو تا ۲۰۱۹ قطر به پخته گی چنانی نرسید٬ زیرا دسته انتخاباتی دولت ساز در أفغانستان زوال قدرتش را می دید و دسته انتخاباتی دونالد ترامپ تقویت انتخاباتی اش را٬ و اینک عدم اجرا نشدن این اصل الزامی بین المللی در نخست٬ لطمه ننگین به تاریخ آمریکا خواهد بود٬ در امر ثانی مبدل شدن أفغانستان به لانه امن دهشت افکنان بین المللی است.

جریانات مبارزات علیه گروه حاکم یا گروه قرون وسطایی به گونه عدم برنامه هدف محور و پراگنده است٬ که عناصر بیرونی چون سازمان ملل و قدرت های جهانی را به سنگ بنای صلح از بستر های جامعه تا سیاست مدرن٬ اقناع کند نیست٬ زیرا در حیطه استراتژیک شان می باید٬ از نظریه های روشن فکری دینی و خصایص شهروندی مدرن در مقابل افکار دین زدگی یا افراطی دینی و قوم یا سمت گرایی بسوی نظام سیاسی حقوقی پایدار محسوس و ملموس باشد٬ و این افکار در بستر ارتباطات جمعی درج افکار عمومی شود تا بنیادهای حاکمیت ملی و حاکمیت قانون را ساخت. 

زیرا جوهره این ساخت همان خودآگاهی اعضای جامعه است٬ می باید افکار عمومی جامعه را از دین ستیزان٬ دین داران تهی معنی و قوم گرایان آزاد نمود٬ و این آزادی همانا وسیله بسوی سعادت است که می توان آنرا عدالت اجتماعی گفت.

محمدآصف فقیری

مبحث مرتبط به تحلیل در لینک ذیل

نشست دوحه در مورد افغانستان https://youtu.be/9gLB6o9-5hU

https://fb.watch/kd_gXgH_dx/?mibextid=v7YzmG