هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

آغاز یک توطیه ی جنایت بار و کوچ اجباری پنجشیریان

ویسنده: مهرالدین مشید امروز روستای دشتک پنجشیر و فردا هم دشتک…

«
»

اهمیت روان درمانی ، باگسترش روز افزون بیکاری درافغانستان

نویسنده : دستگیر”پرواز”

بیکاری فرصتی است در مسیر گذر عمر انسان که از سکوتوناتوانی حیات انسان در برابر تحولات  دست پاگیرکننده روزگار ناشی شده که با تشدید این ناتوانی ها، انسان ها جنبش برگهای سبزدرخت بی اساس عمرخویش را دربرابرتوفانی شدن فصل هایزندگی  زمینی،عاجزانه به مشاهد میگیرند.

دوام تماشای تصویر ناخوشایند  مرگ بی هوده لحظه های حیات خویش واحساس درد های ناشی ازآن ،در زمانه های بیکاری وناگزیریهای زندگی، انسان را در قدم اول ؛ نسبت به  خود و زندگی خویش  و تمام جلوه ها وزیبایی های آن، با دنیای از بدبینی های ریشه دارهمراه  میسازد که طی آن انسان خود را موجود پست  ، بار دوش و نا بکار دانسته و در جودش حسی به میان میآید ویرانگر که  آهسته آهسته به سراسر زندگی او سایه سیاه خود را هموار میکند .
این حس ویرانگر ، از میزان اهمیت وارزش اطرفیان ونقش آنها در پویا سازی زندگیشمی کاهد.باگسترده شدن وشدت گرفتن احساس درد های ناشی از زوال پذیزی بیهوده ی ثانیه های زندگی؛ درمواقع بیکاری وتاثیرمنفیکه ازنتیجه مرگ این ثانیه  ها  بوجود می آید،انسان خود  را ناچار وبی اختیار به حلقه گردش زمان می اندازد وبر تنگناترین تنگنای وادی زندگی پرتاب می شود.

 

این ناگزیری های زندگی در بساموارد انسان هارا به خود شناسی (ماهیت هستی خویش) سوق داده که درنتیجه آن انسان دوباره  از خواب برمی خیزد و باتلاش زیاد ، اصل وماهیت زندگی زمینی خویش را کشف کرده ؛ تا خود واحساس خود را دو باره ازحلقه های ناامیدکننده زنجیرسازان قرنبیرون می کشد .او بلاخره درک میکند که  مرگ ثانیه های عمر را  به عنوان جزی از فرایند تغیرناپذیرقانون هستی حیات به حساب بیاورد.

اما باتاسف همه انسان ها درشناخت خصوصیت های عام زندگی وکشف واقعیت های حاکم برآن در زمان گرفتاری باچنین پدیده های همچون بیکاری ، نمی توانند به موفقیت از آن به  دنیایی موفقیت وسلامت  گام بردارند.

برای بازگشت سالم انسان های آسیب دیده  ناشی از بیکاری های دوامدار، نیازبه مشاوره  و روان درمانی را الزامی میدارد.تاثیرآسیب های ناشی ازچند دۀ جنگ  در پهلوی آن موضوع  افزایش روز افزون بیکاری درین کشور وتبعات منفی ناشی از آن در زندگی جوانان افغانستان ، شاخهمشاوره  و روان درمانی علم روانشناسی را بدون شک درآینده نه چندان دور بنابروضعیت حاکم دراین کشور از جایگاه ویژه ای در زمینه پیش گیری از تاثیرات منفی بیشتر آسیب های ناشی از آن، برخور دارخواهد ساخت.