دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

یادی از احمدراتب مشروطه‌خواه گمنام

ممکن است تصویر ‏‏‏۲‏ نفر‏ و ‏متنی که می گوید ‏یادی از احمدر اتب مشر طہ_خواه گمنام کارنامه_های پیش تان و پیشاهنگان مبارز وطنپرست و بهروزی مردم دینی است بر شانه های !روشنفکران زنده ساختن نام و نشان منادیان راه سعادت نوشته شدہ فوتو قسمت بالایی عکس [فبروری] طهران مريضخانه نجميه به گم_نام ضرور دوران ،دارند نشیب زنده_گی مبارزین پاکباز مشر .است نشرات فرا درباره .ایند رنامه_ها وسیع t در این زمینه می انند کمک بسز ایی راه_پرچم تلاشهای خود در این بار دامه خو هد داد هر گون کمک رهنمایی همو طنان در این بار به دیده قدر نگر يسته .می‌شود www.rahparcham1.org‏‏‏ باشد

نویسنده و تهیه کننده:رفیق قاسم آسمایی

زنده ساختن نام و نشان و کارنامه‌های پیش‌کسوتان و پیشاهنگان مبارز وطنپرست و منادیان راه سعادت و بهروزی مردم دَینی است بر شانه‌های روشنفکران!

با سقوط دولت امانیه و مسلط شدن نیروهای جهل و سپس دوره سیاه‌تر حکم‌روایی نادرشاه و بعد از آن در دوران صدارت هاشم خان (دوران استبداد کبیر)، تلاش‌های هدفمندی صورت گرفت تا همه اسناد، مدارک، نشرات و… مربوط دوره امانیه و هواداران و مدافعان آن محو گردد تا از یک طرف برگه برای افشای جنایات رژیم باقی نماند و از طرف دیگر نسل‌های آینده را از کارنامه‌ها کار و پیکار مشروطه خواهان و طرفداران و همکاران دولت امانیه محروم سازند.

به همین علت در باره زندگی و  کارنامه زنده یاد احمدراتب نیز مانند هزاران مبارز و مشروطه خواه دیگر، کمترین معلومات و آنهم طور پراگنده باقیمانده است. حتی تاریخ مرگ و محل دفن او برای اعضای خانوادۀ او طور دقیق معلوم نیست.

احمدراتب فرزند عبدالباقی، زادهء قریه گلدره کابل، عضو فعال «جنبش جوانان افغان» و از جمله هواداران سرسخت شاه امان الله خان بود.

احمدراتب با جمعی دیگر در تدوین نخستین قانون اساسی افغانستان مصوب لویه جرگه 1923 سهم داشت.