ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

کودتای راست افراطی در ونزوئلا

نوشته: ریکاردو خیمنس ـــ
منبع: تله سور *، ١٣ فوریه ٢٠١۵

 راست افراطی در ونزوئلا، اندوهبار و نگران، به شیلی، به آلنده و به پینوشه می‌اندیشد. یک کودتای خشونت‌بار که همه چیز را برهم بریزد، مشروعیت دموکراتیک را نابود سازد و با به‌راه انداختن یک حمام خون، جنبش اجتماعی و نیروی نظامی این خلق چاویستی را درهم شکند.

یک تلاش جدید برای کودتا در ونزوئلا خنثی شد. در چنین موقعیتی، به استثنای ایجاد درگیری‌های خیابانی خشونت‌بار، قرار بود بخش‌هایی از نیروی هوایی نیز در این کودتا شرکت کنند و مردم غیرنظامی نیز بمباران شوند. البته این موضوع بسیار نگران‌کننده است و دلیلی برای اندیشیدن خواهد بود.

در این جا مسأله‌ای اساسی مطرح می‌شود: چرا با وجودی که نشان داده شده بود که اپوزیسیون ونزوئلا می‌تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری به راحتی برنده انتخابات شود (در انتخابات پیشین، تقریباً موفق شده بود)، راست افراطی ناامیدانه می‌کوشد گزینه خشونت‌بار را در پیش روی خود قرار دهد؟

پاسخ به این پرسش را باید در اهداف راست افراطی جست‌وجو کرد: برقرار کردن سیاست نولیبرال که نابود کردن سیاست‌های رادیکال دولت کنونی را در پی دارد، که حق کار و حقوق اجتماعی مردم را به رسمیت می‌شناسد، هم‌چنین نابود کردن حاکمیت کنونی و ادغام قاره‌ای و بازگشت به حاکمیت و ادغامی که به قدرت آشوب‌طلب ایالات متحده نزدیک است و راست افراطی به آن می‌پیوندد.

به این اهداف نمی‌توان فقط با برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، که امکان‌پذیر است، دست یافت. فرآیند انقلابی موجب شده است که خلقی به وجود آید که «چاویستی»، توده‌ای، آگاه و سازمان داده شده است که حتی اگر انتخابات را هم ببازد، بیش از حد نیرومند است که اجازه دهد حقوق به دست آمده را از او باز پس گرفت.

این خلق چاویستی در مجلس و در نهاد‌های شهری از نیروی خود حفاظت خواهد کرد به همان گونه‌ای که در واپسین انتخابات محلی نشان داد که توانسته است با اکثریت آشکاری برنده شود. برای طرفداران کودتا، آنچه باز هم بیشتر نگران‌کننده است این است که خلق ونزوئلا وزنه سنگینی در نیروهای نظامی دارد و به سختی اجازه خواهد داد نقشه‌های ایالات متحده دنبال شود و باز هم کمتر ممکن است بر روی هم‌میهنان خود آتش بگشاید مانند آنچه پیش از انقلاب انجام می‌داد.

هیچ واقعیتی مانند آن دیگری نیست؛ ولی متغییر‌های مشابه وجود دارند مانند نمونه ساندینیسم در نیکاراگوئه که در انتخابات شکست خورد ولیکن در درون جنبش خلقی و نظامی بسیار نیرومند باقی مانده بود، تا آن میزان که نه تنها مانع تغییرات راست افراطی گردید بلکه توانست به کمک همان روند انتخاباتی قدرت را در دست بگیرد. امروزه نیکاراگوئه یکی از پایه‌های آلبا (ائتلاف بولیواری برای آمریکایی‌ها) می‌باشد.

راست افراطی در ونزوئلا، اندوهبار ونگران، به شیلی، به آلنده و به پینوشه می‌اندیشد. یک کودتای خشونت‌بار که همه چیز را برهم بریزد، مشروعیت دموکراتیک را نابود سازد و با به‌راه انداختن یک حمام خون، جنبش اجتماعی و نیروی نظامی این خلق چاویستی را درهم شکند. این تنها سناریوای است که راست افراطی می‌تواند به یاری آن سیاست نولیبرال را که سودای آن را در سر می‌پروراند به مرحله اجرا در آورد.

این همان چیزی است که به صورت اخلاقی، افراد پیشرویی که تحت تأثیر تبلیغات مونوپولیستی بین‌المللی قرار گرفته‌اند و در راست افراطی پرچم دموکراسی را می‌بینند، باید به‌گونه‌ای جدی در نظر بگیرند. اگر راست افراطی قدرت را در دست بگیرد ـ خدا نکند! ـ در آن زمان است که این دوستان ما پشیمان و دلواپس، خواهند دید که زیر پا گذاشتن حقوق بشر چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

ولی دیگر دیر خواهد بود.

* توضیح مترجم: «تله سور» کانال تلویزیونی است که در سال ۲۰۰۵ با پیشنهاد هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، در زادروز سیمون بولیوار در این کشور افتتاح شد. در تولید برنامه‌های این کانال تلویزیونی چهار کشور ونزوئلا، کوبا، اروگوئه و آرژانتین شرکت دارند.