حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

مناسبات افغانستان با هند چرا رشک خشم آلود پاکستان را…

تاسیس یا انکشاف مناسبات میان دولت‌ها از صلاحیت‌های قبول شده…

د نوموتي تاریخپوه پوهاند محمد حسن کاکړ د اتم تلین…

. په کابل کې د روانې اونۍ د تیرې سه شنبې…

روزای خونین؛ میان نامه های زندان و تئوری انقلاب

Rosa Luemburg (1871- 1919) آرام بختیاری فدایی سوسیالیسم؛ 14 کتاب خانم روزا-…

بگذارید ادیان و فرهنگ ها بدور از سایه ی سیاست…

نویسنده: مهرالدین مشید جنگ ادیان باطل و برتری جویی هر دینی…

سیاست خارجی بی‌طرف و اقتصاد محور

در طول سه و نیم سال جوابگوی عاجل موقف افغانستان…

واخان سر و گردن أفغانستان است !

میرعبدالواحد سادات واخان سر و گردن أفغانستان است ! همه ما ،…

لوږه او جګړه

ليکنه: حميدالله بسيا لوږه، فساد، جنگونه او په نړۍ کې اقليمي…

پیورزگرا

نوشته : دکتر حمیدالله مفید داستان کوتاه  ————— ———— احمد خان خراسانی به فرماندهی …

   خالق تروریست های اسلامی؛ الله یا امریکا؟

بخش دوم سلیمان کبیر نوری      پس از افشاگری ریچارد هیدن بلک، از…

هر تفنگدار طالب هم پولیس و هم سارنوالی و هم…

نویسنده: مهرالدین مشید حاکمیت اختاپوتی ملاهبت‌الله و آینده ی ناروشن افغانستان مردم…

عشق وطن 

از زنده‌گیم دلتنگ وز زمزمه بیزارم  نه حوصلهء حرفی نه ذوق…

واخان

طی هفته اخیر سال عیسوی توسط شبکه های خبر رسانی…

نانوشته

       پس از دیر باز ، شعرقشنگ و پراُبُهَتی از" حسیب…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری ټول پوهيږو چې د بريالۍ سياسي مبارزې له…

ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

«
»

واکاوی فاجعه ی قول اردوی 209 شاهین از زاویه ای دیگر

                         مسأله ای برای بحث و تفکر

              نوشته ی : فروغی   

    پس ازحادثه ی المناک قول اردوی 209 شاهین که حدود 400 کشته و زخمی بجا گذاشت  ، برخی ناظران اندیشمند به این باورمشترک هم رسیده اند که :

    تظاهر به دینداری و رعایت بی چون و چرای مناسک دینی در اردو بشکل گروهی     ـ  آنهم صدها نفردر یک زمان  ــ  که بدون شک توسط پاکستانیان بنیادگرا و عمال جهادباورآنان در ارتش افغانستان راه بازکرده است ، میتواند یکی از عوامل عمده ی ایجاد فاجعه ی قول اردوی شاهین به شمارآید .

   آنگونه که معلوم است در کمترین کشورهای اسلامی مساجدی به گنجایش صدها تن در پایگاهها و اردوگاههای نظامی شان اعمارشده است ، آنگونه که طی سالهای اخیر به یاری کمکهای هدفمندانه ی امریکا ، درافغانستان اعمار شده است . شاید در برخی اردوگاههای برخی کشورهای اسلامی مساحد بزرگی وجود داشته باشد ؛ اما این نه برای آن است که در یک زمان صدها و هزاران سرباز را برای ادای عبادت خداوند به صف ایستاد کرده  ، همه را  با دستان خود خلع سلاح نموده  ، در دام مرگ بیندازند .

   درکشور جنگ زده ای مانند افغانستان که دشمنان آن همواره برای نابودی قطعات رزمی اش در کمین نشسته اند ، آیا اعمارمساجد بزرگی به گنجایش صدها و حتا هزاران تن در قطعات اردو و پس ازآن در صف قراردادن تمام سربازان در یک زمان برای ادای مناسک دینی ، آماده کردن دانسته یا ندانسته ی فرزندان دلیر وطن برای سلاخی و سپردن آنان بدست دشمنان تروریست وطن نیست ؟

   از فاجعه ی قول اردوی شاهین باید آموخته باشیم که ادای مناسک دینی بصورت گروهی بزرگ آنهم در یک زمان واحد ، هربار میتواند فاجعه ی دیگری مانند فاجعه قول اردوی شاهین به بار آورد .

   همه میدانیم که پاسداری از امنیت و صلح برای مردم و دفاع ازوطن، نوامیس ملی و آزادی ، افضل تر از تمام عبادات است .

   بدون شک ادای مناسک دینی در گروههای کوچکتر در قطعات اردو امری طبیعی و شایسته است ؛ اما هرگاه خواسته باشیم تا بقصد نمایش و تظاهربه دین مداری ، صدها سربازوطن را در یک زمان برای مناسک دینی جمع آوری و خلع سلاح نماییم ، این نه تنها امری باایسته و شایسته نیست ؛ بلکه مساعد نمودن شرایط قتل عام سربازان بدست تروریستان و دهشت افگنان نیزاست .