دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

قتل وکشتار و مهاجرت مجدد ارامنه بتوسط دولت ترکیه ادامه دارد

نوشته احمد مزارعی

“یک ارمنی را بکش تا وارد بهشت شوی” (1)این شعار ی بود که حزب “اتحاد و ترقی”(2) ترکیه برای دامن زدن به جنگ مذهبی در منطقه جنوب شرقی ترکیه برای کشتار هرچه بیشتر ارمنیها در جریان جنگ جهانی اول در سر لوحه تبلیغات خود قرار داده بود.

همین شعار در هفته های گذشته هنگامیکه ارتش ترکیه به شهر “کسب” در شمال غرب سوریه حمله برد ، دوبا ره سرداده شد ، زیرا غالب ساکنانش ارمنی بودند . در جریان جنگ جهانی اول میان روسیه و ترکیه در منطقه” ساری قامیش” جنگی در گرفت که به شکست ترکها منجر گردید ،در این جنگ ارمنیها نیز بنفع روسیه در جنگ شرکت داشتند . ترکها بعد از این شکست قتل عام عمومی ارمنیها اسوریها واشوریهائی که در سراسر امپراتوری عثمانی ساکن بودند با فتوای مذهبی اغاز کردند. علیرغم اینکه نزدیک به یک قرن از این نسل کشی گذشته اما جهانیان این فاجعه بزرگ انسانی را فراموش نکرده بویژه اینکه بسیاری از بازماندگان ان قتل عامها هنوز در قید حیاتند .

زمینه سازی قتل عام :

در فوریه 1915سه نفر از رهبران حزب “اتحاد و ترقی گرد هم امده وتصمیم بر قتل عام همه شهروندان مسیحی ساکن امپراتوری گرفه و دستاویز انان این بود که مسیحیان به روسها کمک کرده اند . انان این مو ضوع را نیز در میان خود مطرح ورویش توافق کردند که چون ما در شرایط جنگی بسر میبریم باید از فرصت استفاده کرده و انچنان کشتار را سازماندهی کنیم که پیش از پایان جنگ همه انان کشته شده باشند.

کشتار مسیحیان ساکن امپراتوری عثمانی از تاریخ 24 اوریل سال 1915 اغاز و بر طبق برنامه ای از قبل تنظیم شده کشتار اغاز گردید ، ابتدا 600 ارمنی که دارای مناصب مهم دولتی بودند اعدام شدند و سپس بطور سراسری ذبح ارامنه اغاز گردید مردان کشته و زنان به اسارت گرفته میشد و مورد تجاوز قرار میگرفت اطفال هم یا ذبح میشدند ویا ربوده میشدند ، همزمان املاک انان مصادره اشیا قیمتی بسرقت میرفت . مصطفی کمال اتا ترک” سکولار ” در جا ئی جنایات ترکها را در حق ارامنه اینچنین شرح میدهد : ” شهروندان ما جنایاتی مرتکب شد ند که عقل نمی پذیرد ،همه شکل استبداد که حتی فکرش راهم نمیتوان کرد انجام دادند، به کشتار جمعی دست زدند، روی بچه های شیرخوارو زنده نفت ریخته و آتششان زدند،به زنان ودختران ،جلوی کسانشان ، تجاوز کرده در حالیکه دست وپایشان را بسته بودند،همه املاک منقول و غیر منقول ارمنیها را تصاحب کرده وسپس آنها را بسوی بیابانهای عراق و سوریه فرارشان دادند، آنها مردمی بودند بینوا که در حقشان بدترین شقاوتها اعمال شد، بشکل وحشیانه ای به آنها اهانت شد وذلیل شدند، ملت ما ارمنیها رادر شرایطی تحمل نا پذیر قرار داده که هیچ ملتی در طول تاریخشان اینچنین نشده است”.

پس از پایان جنگ مدتی ارامش برقرار بود اما عملیات وحشیانه قتل عام مجددا بین سالهای 1920-1923 اغاز گردید با این غرض که بقیه را هم که زنده مانده بودند نابود کنند در این مرحله اگر کسی مانده بود بطرزی حیوانی انها را به بیابانهای مرزهای عراق وسوریه برده و رهایشان میکردند. پس از این مرحله بموجب قوانینی اماکن فرهنگی ومذهبی ارمنیها را تخریب نموده و تعداد انها به 3000 مرکز میرسید .

در ماه اگست سال 2012 “فر ماندهی ارتش “ازاد” سوریه “( 3 )طی اطلاعیه ای بطور رسمی به ارمنیهای سوریه اخطار داد که چون انها در شرایط فعلی در کنار دولت سوریه قرار گرفته،و بخصوص در شهر حلب ولاذقیه راهبندانهای نظامی درست میکنند از سربازان سوریه در خانه هایشان پذیرائی میکنند و خلاصه اینکه اسلحه ارتش را در خانه هایشان انبار و پنهان میکنند ، دشمن جنگی به حساب میایند .

و از همین تاریخ بود که اردوخان و داوود اوغلو چراغ سبز حمله به شهر “کسب” را روشن کردند و جنگ برای اشغال شهر کسب اغاز گردید و همزمان کشتار اهالی وربودن انان نیز اغاز گشت ومتاسفانه اینبار و درقرن بیست ویکم جنایاتی مشابه گذشته تکرار گردید با این فرق که اینبار در سوریه ،در نتیجه یک درگیری که عوامل بین المللی داشت وکشتار نیز اگرچه مشابه اما بدست مزدوران وجنایتکارانی انجام میگرفت که از سراسر جهان به سوریه اورده شده بودند. باکمال تاسف ارمنیها یکبار دیگر ودر سکوت بین المللی در معرض قتل وکشتار وتخریب اماکن فرهنگی ومذهبی خود قرار گرفتند ،ارمنیها یکبار دیگر مجبور شدند همانند گذشته به شهرهای دیگر سوریه لبنان ویا بسوی امریکا مهاجرت کنند و کلیسای انها در شهرهای دیرالزور وحلب بتوسط “ارتش ازادسوریه” تخریب شد ،کلیسا هائی که انان در گذشته اجساد قربانیان “هولوکاست” ارمنیها در ترکیه دفن کرده بودند.هم اکنون جنایاتی مشابه در حق ارمنیها واسوریهای عراق انجام میگیرد ، درچند سال پیش یعنی پس از اشغال عراق جنایاتی مشابه همان نسل کشی ترکیه در حق مسیحیان عراق اعمال شد. بنا به نوشته “وین مدیسن” نویسنده و محقق امریکایی ، درعراق کشتار مسیحیان زیر نظر موساد اسرائیل و با دست پیشمرگه های بارزانی وطالبانی انجام میگرفت وهدف این بود که مسیحیان را پاکسازی کرده وبجایشان کردهای یهودی ساکن اسرائیل اسکان دهند .

تهاجم اخیر ترکیه به شهر کسب که غالب شهروندانش ارمنی هستند یکبار دیگر افکار عمومی جهانی را متوجه نسل کشی گذشته ترکها در حق ارمنیها نمود ، جنایاتی که در چند سال گذشته مساله مورد اختلاف میان امریکا فرانسه و ترکیه گردید و انعکاس جهانی داشت. بنا به تاریخ طبری اساس امدن ترکهای غز وسلجوقی به سال 50 هجری باز میگردد که عبید الله زیاد تعدادی غلام ترک را برای جنگ در راه اسلام به منطقه ای در عراق اورد که نامش را : ” ساره من رای” بمعنی خوشحال شد هرکه دید که همین سامرای کنونی در عراق است. تاریخ ترکهای مهاجر به خاور میانه همیشه همراه با جنگ وکشتار ملل این منطقه بوده واصطلاحات دذدی و غزی، سگی باش از جانب بگی باش ، خان ما بگی داشت بگ ما سگی داشت و ایلغار مغولها هم که بر همه ما روشن است .

علت اصلی حمله ترکیه وتسلط بر شهر کسب ویا کوشش در جهت منضم کردن استان حلب به ترکیه جنبه توریستی و اقتصادی دارد بویژه تجارت و جهانگردی در این مناطق بر اقتصاد ترکیه و شهر استانبول سایه می افکند در سراسر سوریه بویژه منطقه حلب انچنان رنگارنگی زیبائی از مذاهب قبایل زبانها ملل و مناسبا ت انسانی وجود دارد که کمتر مشابهی میتوان برای ان ذکر کرد ، ترکها خود تاریخا در امر تجارت صنعت و امور کشوری سر رشته نداشته و اینگونه امور عمدتا دیگران چه درتاریخ قدیم ویا جدید غیر ترکها پیش میبرده اند ، برای مثال در نیمه سده نوزدهم از 166 نفر بازرگان در کل ترکیه 141 نفر ارمنی وتنها 13 نفر ترک بودند،و از 153 نفر وارد کننده کالا 130 نفر ارمنی و تنها 23 نفرشان ترک بودند و………./ در سالهای 1930 نیز ترکها کوشیدند این مناطق را از سوریه جدا کنند ولی از عهده فرانسویها بر نیامدند در ان سالها سوریه در اشغال فرانسه قرار داشت.

در مورد ارمنیهای سوریه باید گفت که انها نقش بسیار مهم وارزشمندی در تاریخ قدیم وجدید سوریه ایفا کرده اند ، ارمنیها نقش سوریه را نسبت به تاریخ قدیم ومعاصر خود بسیار میستایند و به ان میبالند وبرای قدر دانی از محبت ودوستی دولت سوریه واعراب بطور عموم مجسمه یادبودی در کنار دریاچه یروان در ارمنستان ساخته ونصب کرده اند ،در دوره قبل از فروپاشی شوروی بعلت اینکه هردو کشور در منظومه اردوگاه سوسیالیسم قرار داشتند موجب شد تا رابطه میان انها بسیار بسیار همه جانبه وعمیق گردد ، در سال 2008 دکتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه بهمراه همسرش از ارمنستان دیدن کرد ک پس از چندی مسافرت متقابل رئیس جمهور ارمنستان سرج سرکیسیان را در پی داشت.

اینکه امپریالیسم امریکا ترکیه وارتجاع عرب برای از میان برداشتن سوریه وتجزیه این کشوراصرار دارند، هما نا نقش این کشور در محور مقاومت ، دفاع سرسختانه از مقاومت ملت فلسطین در برابر دولت فاشیستی صهیونیستی اسرائیل وهمچنین دفاع این کشور از ناسیو نالیسم وقومیت عربی میباشد که امریکا شدیدا مخالف و انرا بر نمیتابد.

اما همه کشتارها وجنایتهای گوناگون امریکا ترکیه اسرائیل و ارتجاع عرب بر علیه ملت قهرمان سوریه با شکست روبرو شده ، سوریه وملل ستمدیده خاور میانه از این تجاوز امپریالیستی سربلند بیرون خواهند امد.

توضیحات : (ا) مشابه همین فتوا :” کشتن یک ایرانی ثواب کشتن هفتاد مسیحی را، دارد” از طرف شیخ الاسلام عثمانیها داده مشد عثمانیها شورشها در ولایات عثمانی را د ر نتیجه تحریکات صوفیان ایرانی میدانستد گسترده ترین این قیامها اسحاقیه ، مولویه ،دانشمندیه وبکتاشیه بود .

(2) حزب اتحاد وترقی اساسا زیر نفوذ اروپائیها و یهودیان “دونمه” تشکیل گردید با این هدف که ترکیه را کلا در کنترل غرب قرار داده و در جهت منافع سرمایه داری در حال رشد و در ضدیت با مسلمانان به حرکت در اورند سکولاریسم ترکیه نه پدیده ای طبیعی وخود جوش که از میان جامعه ترکیه سر بر اورده باشد بلکه امری سیاسی بود. این چه سکولا ریسمی است که حتی تا سال 1940 به قتل و کشتار گسترده شهروندان ارمنی کرد اسوری و اشوری ترکیه و بقصد پاکسازی دست میزند ؟.
(3) شهر کسب اکنون ازاد شده است