تصفیه کاری های درون حاکمیت و قدرت

در نظامهای ایدئولوژیک معمول بوده است که صاحبان قدرت با…

اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

فرهنگ روبرو در سیاست!

فرهنگ روبرو در سیاست عبارت از شتاب عمل بسوی نتیجه٬…

هشدار به مردم درون افغانستان و باشندگان شمال کشور

 تحریر از : مهریه شهاب گرچه فعالیت گروپ های مافیایی رهزن…

تشکیل حکومت در تبعید؛ بخشی از راه حل و به…

نویسنده: مهرالدین مشید تشکیل حکومت در تبعید و دراز راه ی…

 مارشال دوستم حکومت جلای وطن می خواهد و طالبان حکومت…

     تحرکات تازه ،عمر طالبان را طولانی تر می سازد.   …

تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

«
»

سانحه یا خرابکاری و توطئه ؟

                           

      نوشته ی : اسماعیل فروغی

      مرگ فاجعه بارابراهیم رییسی ـ رییس جمهورایران با همراهان عالیرتبه اش دریک سانحه ی هوایی ، مردم ایران و مردم سراسرجهان را وحشت زده و نگران کرد . شاید علت سقوط بالگرد حامل رییس جمهور، وضعیت بد آب و هوا یا نقص فنی باشد ( که به گمان اغلب هرچه باشد ، نتیجه ی تحقیقات رسمی هم یکی ازهمین عوامل را عنوان خواهد کرد) ؛ اما با درنظرداشت وضعیت پیچیده ی موجود درایران و با درنظرداشت روابط حساس و دشمنانه ی ایران با اسراییل وایالات متحده ی امریکا ، هرگزنمی توان عامل خارجی را دراین سقوط مرگبار، از نظر دورداشت . 

      ــ وقتی به خصومت دیرینه ی اسراییل و ایران و دشمنی چندین ساله ی ایران با ایالات متحده ی امریکا نگاه می کنیم ؛

      ــ وقتی می بینیم که طی سالهای اخیر، ایران به یاری گروههای نیابتی اش چه چالش های بزرگی در برابرمنافع آزمندانه ی امریکا و اسراییل خلق نموده است ؛

      ــ و وقتی به سوابق و پیشینه ی حملات و ترورهای مرگباراسراییل برتأسیسات هسته ای و انرژیتیکی ایران از راه دور، به حملات غافلگیرانه ی امریکا و اسراییل بر رهبران نظامی ایران از راه دور و ترور چندین فزیکدان و دانشمند هسته ای ایران از راه دور، نظرمی اندازیم ؛ احتمال عامل خارجی درسانحه ی سقوط  بالگرد آقای رییسی و همراهان اش را باید صد درسد جدی بگیریم .

      بخاطر داریم که حمله ی اخیراسراییل بر قونسلگری ایران درسوریه که سبب مرگ مستشاران ارشد نظامی ایران شد ، با حملات موشکی و پهپادی بی امان ایران برخاک اسراییل پاسخ داده شد . و طوری که دیدیم پس از حملات راکتی ایران ، اسراییل بشکل نمادین به آن حملات ایران پاسخ متقابل داد ؛ اما انتقام و پاسخ اصلی را به آینده ی نچندان دور موکول کرد . ارچند هنوز زود است که خسته ی این سانحه را به پای اسراییل بشکنیم ؛ اما گمانه زنی سقوط مرگبارهواپیمای رییسی وهمراهان اش توسط اسراییل ، می تواند یکی از گمانه زنی های قرین به حقیقت بوده و این حمله ی مرگبار، همان انتقام وعده داده شده به حساب آید . 

    و اما درمورد مرگ آقای ابراهیم رییسی ، درپهلوی عوامل و توطئه های خارجی ، عوامل و توطئه های داخل حوزه ی قدرت درایران را هم نباید از نظردورداشته باشیم . دخالت عوامل داخلی درامرمرگ نا به هنگام رییسی زمانی درترازوی حدس و گمان ها انداخته می شود که پرسش جانشینی سیدعلی خامنه ای رهبرایران و احتمال تغیرات و دگرگونی ها در سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی به میان می آید . آقای رییسی که یکی ازطرفداران سرسخت نظام چند قطبی و نزدیک شدن با روسیه و چین بود ، نه تنها کاندید دوباره ی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بود ؛ بلکه شایسته ترین واصلی ترین نامزد جانشین آیت الله خامنه ای 85 ساله و بیمارهم پنداشته می شد . به باوربرخی ناظران ، آقای رییسی که شخصیت قدرتمندی برای احراز کرسی رهبری و بعدن ادغام هردوسکان قدرت ( رهبری و ریاست جمهوری در یک دست ) وخواهان ایجاد تغیرات تاریخی درنظام دین سالار ایران بود ، می تواند توسط دستان مرموزی از صحنه کنار زده شده باشد ــ دستان مرموزی که مخالف رییسی ، مخالف دستیابی وی به مقام معظم رهبری و مخالف نزدیکی بیش ازحد ایران با روسیه وموضعگیری های جهان چند قطبی بودند .

     نباید از یاد برد که در زمان حکومتداری آقای رییسی است که ایران با طرفداری قاطع ازچند قطبی شدن جهان ، عضویت کامل پیمان های پرقدرت بریکس ، اوراسیا ، پیمان همکاری شانگهای وغیره را بدست آورده و روابط دیپلوماتیک محکمی با کشورهای قدرتمند عربی چون عربستان سعودی و امارات متحد عربی ، برقرار می نماید .

      به هرحال، مرگ نا به هنگام ابراهیم رییسی ، رییس جمهورفقید ایران ( ازاثرسانحه باشد یا توطئه ) ، ایران را بسوی دگرگونی های شگرفی سوق خواهد داد ــ دگرگونی هایی که باید پاسخگوی منافع ، خواستها ونیازهای ایران امروزی باشد . حوادث و اعتراضات گونه گون مردم دربرابرنظام و شرایط اقتصادی ــ اجتماعی ناگوارکنونی ، از نظام دین سالارایرانی می طلبد تا با زمان و خواستهای امروزی جامعه ی پویا و بیدارایرانی همگام شده ، امنیت داخلی و رفاه و عدالت اجتماعی مورد نیازمردم را تأمین نماید ، درغیرآن سرنوشتی جز تباهی و سقوط درپیش نخواهد داشت .                                                                                                      فروغی