دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

د طالبانو سولی ته د تمایل او د امریکا د دفاع وزیر د ناڅاپه سفر په اړه درېځ

اعلامیه

د افغانستان د ځوانانو د سولی بنسټ

نیټه ۱۳۹۵ / لېندۍ / ۲۰

بسم الله الرحمن الرحیم

د افغانستان د ځوانانو د سولی بنسټ په هېواد کې د روانې تپل شوې جګړې د پایته رسیدو او د یوی عزتمنۍ سولی چي تل پاتي ټېکاو، یوالې، قانونېت او سرلوړي یې پایله وی د یو بین الاافغانۍ اجماع او حل لاري د رامنځته کولو پر موخه کار کړي.

هغه چې د جګړې د کورنیو او بهرنیو لوریو سره په ځانګړی ډول د جګړی د عوامیلو د له منځه وړلو په لار کې چې یوه څرګنده بیلګه ئې د امریکایې حربه قواوو شتون، د حکومت په دننه کې د ګډی ژبه او دریځ نه لرل او په ټوله کې د وسلوالو مخالف سیاسی اپوزیشن ( طالبانو ) د معلوم ادرس نه شتون وو.

هغه عوامل چې سبب شو تر څو جګړه اوږده شی، نوی سرخوږې رامنځته شي او افغان ولس د یو وژونکې ګړنګ پر غاړه و دروی.

اما همداوس وروسته له یوی لسیزی جګړو، ناخوالو او دربدریو پر ځانګړی ډول وروسته له هغه چې طالب لوری په وروستي تواضح او ځان تیرېدني نه یوازی چې په هیواد کې د تل پاتی سولی او ثبات پر موخه کوم مخکښني شرط نه دی وړاندی کړی بلکه د مخامخ خبرو او یو واقعی بین الافغانۍ تفاهم د رامنځته کولو او اسانه کولو له پاره یې یوازی تسهیلی او مذاکروي اسانتیاوه. غوښتنه کړی ده.

مونږ د یو افغان سولیز ملی منځګړي جریان په توګه د طالبانو له دغه ځان تیریدونکې دریځ څخه هرکلی کړو او د دوی دا کړنه د یو خپلواک، ځمکنی بشپړتیا لرونکې او بسېا افغانستان له پاره سرښندنه ګڼو پر مقابل کې د اشتون کارټر او امریکا د متحده ایالاتونو هغه دريځ د پوښتنی وړ ګڼو او غندو یې چې تر ۲۰۱۷ کال تر پاي د ۸۴۰۰ امریکایې حربې ځواکونو د پاتي کیدو او جګړمار ماموریت د خیرنو نیتونو او ککړ دوام چې د افغان وژني نوی فصل به وی په دوام ټینګار کړي.

په پای کې له افغان دولت په ځانګړي ډول د ملی یوالی د حکومت له دواړو مشرانو غوښتنه لرو چې له دغه طلایه فرصت څخه ګټه واخلی او پرې نږدی چې تنظیمی، سمتی او شخصی سلیقه په آرامي، سوکالۍ، پرمختګ نیکمرغي او د انسانی ژوند مبدا او راز چې خیر یا سوله دې بریالی شي.

په هېواد کې د سولې ،ثبات او سوکالۍ په هیله

په درناوی

قاضي نجیب الله جامع

د افغانستان د ځوانانو د سولی بنسټ مشر