دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

در دپلماسی امر و نهی جای ندارد

کشورهای هند و ایران و پاکستان در مورد افغانستان و امنیت منطقه به دپلماسی فعال آغاز کرده اند .

همزمان با سفر وزیر خارجه هند به ایران امارت اسلامی اعلان کرد کشور ها باید در مورد افغانستان نظر واحد داشته باشند .

در دپلماسی بیشتر تبادل نظر ، مذاکره ، وساطت ، اجرای فرایض نیک ، میانجیگری و تفاهم معمول است . درین مراحل یکجانب به جانب دیگر امر ونهی نمیکند بلکه سعی میگردد برای حل مشکل موقفها با هم نزدیکتر گردد .

امر و نهی امارت اسلامی در مورد نظر واحد کشورها خواست غیر دپلماتیک است زیرا :

— منافع هر کشور در مورد افغانستان جداگانه است .

— سطح مناسبات کشورها با امارت اسلامی درتفاوت است .

— کشورها بین هم در مناسبات با افغانستان نگرش متفاوت دارند .

دپلماسی فن و عمل دپلماتهاست ، دانش لازم میطلبد و تجربه بکار دارد روی همین ملحوظ تقاضا وجود دارد که کار به اهل کار سپرده شود تا در موارد مشخص بخصوص روابط خارجی نقاط نظر بازتر و مسلکی تر ارائه شده بتواند که نمایانگر وجهه و وزن رژیم ها باشد .

چند مثال ؛

مناسبات هند و پاکستان در طول ۷۵ سال دچار تشنج تا سرحد جمگها بوده ، پاکستان مرکز تربیت و پرورش تروریستان است در تازه ترین حرکت نظامی ایران علیه پاکستان جلوه دیگری از سیاست تروریست پروری پاکستان هویدا شد ، روز گذشته سپاه پاسداران ایران دو مرکز تربیت تروریستی ( جیش العدل ) را در بلوچستان پاکستان مورد حمله راکتی و طیارات بی سر نشین قرار داد .

ادعاهای پاکستان در مورد تی . تی . پی . طی دونیم سال اخیر شدت گرفته است . اما برخی منابع افشا کردند که در زمان حضور نظامی امریکا ششهزار طالب پاکستانی در افغانستان وضع الجیش داشتند و حمایت میشدند این گروه با شکست امریکا و حکومت تحت حمایت به پاکستان رفتند و وضع را در انجا بحرانی ساختند در ان زمان صدایی از پاکستان بلند نمبشد و اعتراصی صورت نمیگرفت .

به این ترتیب با مواضع متفاوت ، سیاستها و منافع متفاوت میشود کشورها در مورد افغانستان نظر واحد داشته باشند ؟

گیریم که چنین نظر واحد به میان اید امارت اسلامی به ان وقع خواهد گذاشت ؟

منطقه و جهان در ۴ مورد دیل نطر واحد دارند :

۱– تشکیل حکومت همه شمول ( ؟) .

۲– حقوق بشر .

۳– حق کار زنان .

۴– حق تعلیم و تحصیل دختران در مکاتب و پوهنتونها .

در چهار مورد فوق نه تنها جهان که بسیاری علمای دینی کشور و جهان اسلام با هم نظر مشترک دارند اما از جانب امارت اسلامی به ان توجهی نمیشود .

تا جانب امارت اسلامی به خواست جهان و منطقه و خواهش مردم افغانستان بر طبق موازین اسلامی و ارزشهای عنعنوی کشور جواب مثبت ندهد هر گونه همصدایی و وحدت نطر بیرونی نمیتواند تاثیری بر تصامیم امارت بجا بگذارد .