دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

حقایق وواقعیت ها لب می کشاید

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

نصیراحمد – مومند

۲۱ /۱۰/۲۰۲۱

آموزش ازافکارواعمال یک مرد منفور!!!؟؟؟«امیرعبدالرحمن خان»و پندوعبرت ازآدمهای محبوب؟؟؟« ګروهک های مافیایی هفت وهشت ثوریهافرزندی های بن»

درآستانه خروج ناکام وشرم آورقوت های متجاوزخارجی  وپایان کار شاغلی حامد کرزی واکترمحمداشرف غنی با براندازی نقابهای سرخ وسیاه وملتون ازچهره ها ؛ ببینیم که برای تیکه داری !!؟؟ملت وکشور افغان در انتخابات بنام ریاست جمهوری برای  سال۱۳۹۳ش  یا۲۰۱۴م جهت دوام واستمراربازی بروفق سناریوی مرتبه بن بازهم چی نیرنګی بکا رګرفته شده وکمربندها درکمرکدام یکی بسته وهیروی بزن وبخوروچپاول کی خواهدبود؟؟

تاریخ  واهمیت آګاهی ازآن : بحکم ضرورت تاریخی  وادای مسوولیت ملی لازم است تا پرده های آهنین وعینک ها ی قیرګون را از چشم هاوګوشهای باز یګران داخلی برای لحظاتی دور ومغزهای شانرا از لوث اجانب تطهیر نموده تا صدا وسرود ملت وتاریخ را به ګوش شان  زمزمه کرد     ۰

همانطوریکه خالق کاینات درکتاب اعجازانګیزش «فرقان» بخش زیادی ازتاریخ وسرګذشت اقوام ګذشته را برای آموزش وعبرت ارشاد فرموده  ، بدون شک که اعتقاد راسخ بادرک سالم وآګاهی کامل ودقیق ازتاریخ وګذشته هامیتواندرهنماومشاورخوبی برای انتحاب وسمت دهی مسیرمطمین زندګی فردی واجتماعی باشد، همینګونه فقدان درک سالم وعدم یاکوتاهی معلومات درست ودقیق، به صورت دشمن درخواهدآمد وفرد وجامعه را به انحراف وګمراهی وګوډال  بدبختی وتباهی خواهد کشاند ۰

لهذا آګاهی ازتاریخ حق هرفرد است ۰زیراتاریخ هرملت مجموعه ای ازوقایع وحوادثی است که دریک زمان ومکان خاص وابسته به آن ملت دقیقا بوقوع می پیوندد۰ در طول زمان وقرون متمادی آنچه را جامعه بشری بصورت کل درمعیارتجربه شاهد وناظربوده است درحقیقت رویدادهای تاریخی این عالم بشری را احتوا میکند که با انکشاف روزافزون جوامع درطول عنصرزمان نحوه تشکیل واستعمال این رویدادها به انسجام وقاطعیت می پیوندد که هررویدادی ورقی ازتاریخ همان عصر را با موجودیت نسل هایی رقم می زند ۰

بنا برین میتوان ګفت ،تاریخ ملل با حوادث ووقایع مبرهن آن حق ومیراث همان مردمی است که دریک محدوده جغرافیایی توسط قوه حاکمه بهم منظم وپیوست میګردند۰ عناصرفرعی ازقبیل لسان ، نژاد، دین ، مذهب ،قوم و سایرګروپ های اقلیت وغیره بشری نه در تشکیل ملت میتواند مهم باشد ونه اینکه تاریخ یک ملت را ګروپ خاصی بتواند به سوداجندای خویش کتمان ، تحریف ویابه آن تعرض نماید ، روی همین استدلال است که افغانستان، سرزمین ملت افغان وتاریخ حوادث آن به همه مردم این سرزمین متعلق بوده از خود ارزش هاومعیاردهای پذیرفته شده ملی افتخارات وقهرمانان ملی وواقعی داشته که نسل های ګذشته ، حال وآینده به آن پیوسته ومربوط میګردند ۰

لهذا حرف اصلی درین نوشته بر ین محور میچرخد که درک عمیق و برداشت دقیق و آموختن وعبرت گرفتن از تاریخ میتواند چراغ و رهنمای خوبی باشد. درعکس صورت ، تاریک بینی وسیاه اندیشی باعث غلبه برعقل وموجب گمراهی خطرناکی میشود. زیرا این معلومات دقیق وآګاهی تاریخی است  که امروز منحیث قوه محرکه جای ومقام پراهمیت را احراز کرده و بوسیله آنست که انسان نه تنها از بلاتکلیفی ، مجهولات وګمراهی و پذیرش کورکورانه هرلهو ولعب وهزیان نجات می یابدوبه شناخت و معرفت وانکشاف طبیعت وجوامع دسترسی حاصل مینماید ، بلکه پهلو ی مهم دیګرآن اینست که برای دریافت راه حل عادلانه و سودمند مسایل بغرنج وغامض اجتماعی که پیش روی انسانها وجوامع بشری بروزمیکند ویا پیش می آید د سترسی وتسلط حاصل مینماید ۰واز ینجاست که ما را به اهمیت تاریخ متوجه ساخته وبرای کسب آګاهی و مطالعه آن دعوت کرده و فرامیخواند ۰

باین اساس ما ګفته میتوانیم که تاریخ تنها یاد آوری ، اشاره ونوشتن وثبت وقایع و رخداد هانبوده ، بلکه این تاریخ واقعی است که با صدای رسابما میګوید ونشان میدهدکه جامعه چګونه به این پهلومیافتدویا به آن استقامت روان است ، واین جریان وحرکت چګونه به فعالیت وزندګی انسانها «خوشبختی و رفاه یا بدبختی و مصایب آنها »تاثیر وارتباط دارد ۰یقینا تاریخ جامعه بشری چنان به صوب پیشرفت وانکشاف خودش روان است که هیچګاه توقف و انجام نمی پذیرد ،یعنی تا جهان است در بین پدیده های نیک وبد،زشت وزیبا (حق وباطل ) مبارزه ومجادله جاریست ، بناء تاریخ هیچګاه تغییر وتوقف نمی پذیرد ۰

ازهمینجاست که مبارزه ومجادله حق وباطل مواد وسنګ بنای اساسی و بنیادی تاریخ را تشکیل داده ومیدان وصحنه های تجارب علمی،فرهنګی ، اقتصادی ، سیاسی وغیره را میسازدوفراهم میکند ،که در نتیجه تغیر وتحول جامعه بشری مطرح میګردد۰افزون برآن توضیح وتشریح این رخدادهاوتحولات نیزهمه ازوظیفه تاریخ بشمارمیرود ۰

بربنیادهمین اصل است که انسا نهادراعصاروازمنه های مختلف تجارب خویشرا تدوین وتعمیم نموده وهمین قسم ازین تجارب می آموزندوپندمیګیرندودرروشنی آن وسایرفکت ها ومواد ممدوکمک کننده  خط مشی وپلان امورمربوط به زندګی روزمره رابامطالعه وتحقیق راه های عملی وقابل تطبیق آن تعیین و به منصه اجراء میګذارند۰«آ موزش آنست که ما خودرا می فهمانیم وازان استفاده نافع وموثرمینماییم وبکارمیګیریم ، واماپند وعبرت آنست که خودرا باخبر وآګاه ساخته وازانجام آن اجتناب و پرهیز مینماییم ۰

نتیجتا همان طوریکه ګفتیم آګاهی به حوادث تاریخی ایکه درافغانستان بوقوع پیوسته حق فردی واجتماعی مسکونین ازمادروطن بوده وکتمان ویا تحریف دست درازی ،این وقایع خود ارادیت تلقی شده ودرحقیقت جفا ،تعرض وتجاوزبه حقوق حقه وسرمایه نسل های موجوده وآینده مسکونین ومالکین این آب ‏وخاک محسوب میګردد ۰

مبتنی بران واقعاتیکه دریک مقطع تاریخی بوقوع می پیونددواتفاق می افتدبا موجودیت ملیون ها شاهدعینی که خود شان دربیان وشهادت رویدادهای جامعه دریک زمان ومکان بخصوص سهم داشته اند وچشم دید آنها باافتخارات وسربلندی ها یامظالم ومصایبی که متحمل ګردیده اند خود میتوانند صفحات بی شمارتاریخ را با صداقت وصراحت رقم بزند، هرګزازحقیقت مبرا نمیباشد !

مبرهن است که  افغانستان درامتدادتاریخ خویش پیوسته مطمح نظرآنهایی بوده است که آرزو داشته ودارندتاازموقعیت سوق الجیشی آن استفاده اعظمی غیرعادلانه وبهره برداری یکجانبه نمایند، این خطه مردخیزوسلحشورکوهستانی که مدت بیشترتاریخ معاصرآن بین امپراتوری هاوقدرتهای متجاوزوسلطه جوی شرق وغرب جفر«ضیق» شده ،مردم واراضی آن دایما باقوت های سلطه جوواستعمارګرخا ‏رجی « اجنبی» درمجادله بوده است ۰

درقرن ۱۹بریتانیای کبیرسه بارجنګ های کوتاه مدت اما بربادکن رادرین سرزمین براه انداخت که درآن افغانستان راچون پیاده های شطرنج علی الرغم آرزوی شان در(بازی بزرک) علیه نقشه های احتمالی روسها برای غصب ثروت سرشارهندبریتانوی استعمال نمود که ګرچه خودنیزازبام حکمروایی وسلطه جویی دنیا بزیراقتاد ، ولی مسلما مردم وکشورمارااز شاهراه ترقی وپیشرفت بازماندوصدمات جبران نا پذیرفقر، بی سوادی وغیره عقب مانی ازمیراث  شوم نه تنها جنګ وقتل کشتارومهم تروجنایت بارتر ازان پارچه کردن ملت واحدوخانواده بزرګ افغان  ومحاصره بری و بحری ازعوامل عمده ان مقاطع زمانی منحوس محسوب میشود۰  ۰

ولی درسراسرتاریخ ، مردم این سرزمین علی الرغم  نابرابری های جنګی قادربوده اندوحدت ویک پارچګی وهمبستګی ملی خویش را چون یک تن واحد حفظ نمایند ونه تنها با هدف حفا ظت ودفاع از خاک ونوامیس ملی ودینی خویش،بلکه باپایان  کارزاربه هد ف  تامین رفاه و پیشرفت وامنیت و قدرت مند شدن وامکاتات سلب روحیه متجاوزین ودشمنان نیزتلاش وجانهای خود را قربان میکردند تا نقشه های احتمالی قوای استعمارومستعمراتی جدید راخنثی نمایندوازین حیث پیشتازان متفکرباپیاده نمودن حرف به عمل عزت واعتبارملی ومردمی وهم شهرت جهانی حاصل کرده بودند ۰که تاریخ ما ازهمین جا مایه اعتباروافتخاررادردل خود محفوظ دارد۰

دردوره ها ی تاریخ معاصراخیر،بازهم این سرزمین شاهد حادثات واقعاالمناک واندوه باری بوده است چنانچه باتجاوزروسیه شوروی، این سرزمین شاهد منظرجنګی یی بودکه افغانها درآن به خاطردفاع مشروع جان ومال ، نوامیس دینی وملی خویش وبناګذیردرعین زمان به نمایندګی ازابرقدرتی می جګیدند ،درحالیکه این بارپایان نا پایان دردناک وخرمن بی حاصلش این که بابدرقه وفرش ګل سرراه برګشت دشمن مقهور وزبون  شده  و راه اندازی جنګ های ګروهی و تنظیمی بدست ګروهک های افراز شده مخفی وقراردادی  ومزدوران  استخدام شده چپ وراست نماها سرانجام منجربه حمله هوایی امریکا ومتحدینش ګردید۰واین خطای ملت مسلمان افغان بود که با عزم وجزم پاک برای دفاع نوامیس ملی به به عقب یک تعدادافراد واشخاص مجهولالهویه فاقد اعتباروحیثیت ملی نمایندګان وغلامان سازامان های استخباراتی واتلان کاذب وتصنعی کشور خارجی به نام رهبر ان تنظیم ها اقتدا و خودرا تا درګزوګان انها قرارداد۰

بدون شک که نتیجه آن ثمردلخواه به سوداهداف طراحان اجنبی وجارچیان مزدورداخلی وشعارهای بالهوس وکاذب شان به پیش میرفت ۰سوال وتشویش  براینست که ملت هنوز هم دست بر دار نشده از دسایس و توطه های این بازیګران کهنه کارمطرح حمایت نکنند۰این حقیقتی است انکار ناپذیربا تسلط نهضت اسلامی طالبان که یک فرصت طلایی را خداوند نصیب این ملت فرموده یک امریکا ی متجاوز با با متحدینش و سازمان نظامی ناتوبه شکست واخراج مفتضح وشرم آورمواجه شده ورژیم دست نشانده مفسد وچپاول ګرمافیایی اش تار ومارګردیده بیاییددیګرموقع سربلند کردن شانرا مساعد نسازیم ازلابلای هیاهوی وګرد وغبار اغوا کننده زیرنام مقاومت دوم ؟؟؟آنها که هنوز دیر نشده تاریخ و صفحات ذهن را یکبار ورق بزنیم وانرا خنثی نماییم ۰