واخان

طی هفته اخیر سال عیسوی توسط شبکه های خبر رسانی…

نانوشته

       پس از دیر باز ، شعرقشنگ و پراُبُهَتی از" حسیب…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری ټول پوهيږو چې د بريالۍ سياسي مبارزې له…

ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

«
»

برگزاری وبینار هنر معاصر افغانستان در ایران

Voorbeeld van afbeelding
Voorbeeld van afbeelding
Voorbeeld van afbeelding

Voorbeeld van afbeelding

کمپین هنردر برابر تاریکی و انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران

اولین نشست از سلسله وبینارهای هنر همسایگان ایران ، با همکاری “کمپین هنر در برابر تاریکی” و “انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران “در تاریخ  15 /9 /1400 در فضای وبینار دانشگاه الزهرا برگزار شد. موضوع این جلسه مطالعه هنر معاصر افغانستان بود. جناب آقای دکتر داریوش فرد دهکردی (از اعضای هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه الزهرا) وآقای دکتر فریدالله ادیب آیین از هنرمندان پیشکسوت افغانستان به عنوان سخنرانان این نشست ، وتعدادی از علاقه مندان و دانشجویان هنر حضور داشتند.ابتدا آقای دکتر فرد دهکردی توضیحاتی را پیرامون تاریخ و پیشینه فرهنگی و هنری افغانستانو تاثیرات متقابل آن بر فرهنگ ایران و همچنین کمبود مطالعات کافی درباره هنر افغانستان در سالهای اخیر را متذکر شدند واز جمله به فقدان اطلاعات کافی از” استاد رهرو ” و “کبیر مکمل” و هنرمندان جوان معاصر افغان ولزوم حمایت از هنرمندان معاصر افغان و ارج گذاشتن به گسترش هنر و فرهنگ در کنار صنعت و ضرورت توجه به زمینه های فرهنگی و هنری افغانستان اشاره کردند در ادامه جناب آقای ادیب آیین درباره رویکردها و علایق نقاشان پیشکسوت و همچنین نقاشان جوان افغانستان و مشکلات و چالش های آنان و تاثیرات جنگ بر وضعیت مهاجرت و ناکامی آنان در ارایه آثارشان توضیح دادند.در این بیانات اشاره شد که از سال 1352 به بعد در افغانستان جنگ و نا امنی بوده ولی در عین حال هنرمندان به سختی در موضوعات چهره پردازی با احساسات مختلف انسانی و موضوعات جنگ و صلح به خلق اثر پرداخته اند.این هنرمند ممتاز افغان پس از نمایش آثار هنرمندان گمنام و معاصر افغانستان به نمایش مجموعه آثار استاد نصرالله سروری پرداخت. مرحوم نصرالله سروری از هنرمندان پیشتاز مردمی و برجسته افغانستان بود و مجموعه آثار او به دو بخش تقسیم می شود . نخست مجموعه آثاری با موضوعات فلسفی از قبیل انسانیت، روحیات انسان، جدالهای زندگی، عشق و قدرت و مفاهیم محدودیت و پوچی دنیاست. سری دوم از آثار سروری اشاره به تاریخ افغانستان و بناهای فرهنگی و تاریخی و حضور زنان و مردان در کنار هم ودر عرصه های اجتماعی دارد. در خشی از این مجموعه آثار با ارزش به زندگی بومی و عشایری ئ طبیعت افغانستان اشاره شده است و آثار نصر الله سروری شامل 125 اثر نقاشی با ارزش که طی نه دوره حکومت افغانستان به تصور کشیده است و این مجموعه تحت عنوان راه لاجورد از طرف اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی و گرد شگری صنایع دستی ثبت شده است که میتواند به عنوان موزه خصوصی فعالیت نماید. در این میان به دیواره نگاریهای موزه معاصر افغانستان که توسط استاد سروری انجام شده نیز اشاره می شود در پایان آثار انتزاعی و مدرن استاد فریدالله ادیب آیین به نمایش در آمد و بسیار مورد توجه و علاقه مخاطبین قرار گرفت. از جمله آثار مدرن این هنرمند تابلو “مقام افیون”است که با استفاده از نماد گاو به عنوان نشانه ای از قدرت ،تاثیر مواد مخدر در نابودی انسان را نمایش می دهد. این هنرمند با بکارگیری رنگها و طیفهای رنگی متفاوت ،کوچه باغها و مشکلات اجتماعی و بحرانهای مردم کشورش را با بیانی انتزاعی به تصویر کشیده است.

دبیر نشست نداموسوی