میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

«
»

از کدام اخلاق نیک؟

عبدالصمد ازهر                                                                        ۱۷ / ۰۷ / ۲۰۲۲

طالبان ملت را از هر گونه حقوق انسانی محروم کرده همه امکانات مالی و اقتصادی را در خدمت گروه خود و معاش های آنها قرار داده دیگران را از کار و منابع عایداتی محروم و محکوم به گرسنه گی نموده اند؛ زنان را در قفس خانه و حجاب من دراورد غیر متعارف طالبانی و محرومیت از کار و آموزش کشانده، با انکار از وجود ملت عظیم افغان و اهمیت رأی آن، حاکمیت استبدادی غیر مشروع شان را تحمیل کرده اند. در عین بی اعتنایی به حقوق و خواست های مشروع مردم، در مخالفت با معیارها و ارزش های پذیرفته شده جهانی نیز قرار داشته با جهر باهمه آنها اعلان ضدیت می کنند. هبة الله امیر خود خوانده ی مومنان جهان در بیاناتش به تجمع «عالمان دین» بتاریخ دهم سرطان در روز دوم این نشست با صلابت تمام اعلان نمود که هیچ کدام از خواست های جهانی را نخواهد پذیرفت. اما از سوی دیگر،آقای متقی سرپرست وزیر امور خارجه، «خلیفه» سراج الدین حقانی سرپرست وزیر امور داخله، ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع و دیگران پیوسته از جهان خواستار کمک های مالی، اقتصادی و شناسایی رسمی اند. وزارت داخله حکومت طالبان به نقل از سخنان سراج الدین حقانی در خوست، نوشته که آنها تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیستند و ظرفیت ایجاد روابط مثبت دوجانبه را دارند. وی هم چنین از کشور های جهان خواسته که کمک ها و پروژه های خود را در افغانستان از سر گیرند: “دنیا باید به این صدا گوش کند، پول های منجمد شده را آزاد کند، پروژه ها را دوباره فعال کند. حتا همان رهبر طالبان که در «نشست علما» روی جهان را با سِلی زده بود، در عید قربان خواستار حسن روابط و تعامل با جهان شد.

  • این،‌ مرا به یاد یک حکایت قدیمی می اندازد. مامایی داشتم خدا بیامرزش، حکایت می کرد که در قدیم الایام شخص بی عرضه و بد کنشی که تقلید زورمندی می کرد، با سوته ی درازی بر شانه به بازار چهار چته کابل آمد و با صدای بلند و غُر و فِش دوکانداران و رهگذران را مخاطب قرار داده گفت: «کدام دیوس و دله، کدام پدر لعنت مادر آزار و کدام … و … پیدا می شود که دو لک افغانی برایم قرض بدهد. وعده باز پرداخت ما روز قیامت و شاهد ما این سوته!»

دوکانداری در پاسخ صدا کرد: « از کدام اخلاق نیک؟ از کدام وعده ی نزدیک؟ و از کدام شاهد محترم و قابل اعتماد؟»

آیا با کردار طالبان در برابر ملت، که اخیراً وزیر امر بالمعروف و نهی عن المنکر وعده تطبیق حد شرعی ( بریدن دست و گردن زدن) را نیز داده است، و منفی گرایی ها در برابر خواست های معقول حقوقی و انسانی جهانی، همین حکایت صدق ندارد؟

۲۶ / ۰۴ / ۱۴۰۱

۱۷ /۰۷ / ۲۰۲۲