دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

اجداد امام ابوحنيفه از كابل است نه از چاريكار!

اى آنانیكه تعصب داريد، اما  مطالعه  نداريد!

سلیمان کبیر نوری

درین روز ها هجمه ای از سر وصدا ها و دغدغه هایی را  در تمامی میدیای منطقوی به ویژه سوشال میدیا یا رسانه های اجتماعی کشور، در مورد تغییر نام  چاریکار به نام ” امام اعظم ابی حنیف” می بینیم و میشنویم که این تصمیم رهبری طالبان غوغا بر پاکرده است.

 بلی عزیزان! 

     طالبان، نام استان یا ولایت چاریکار را به نام ” امام اعظم ابی حنیفه ” تغییر داده است. درین گستره ده ها هزار پیشنهاد، تبصره و تحلیل ونگارش یافته است که اکثریت قاطع گویا که ” به ترکستان” رفته اند. 

     اینکه شبکه های استخبارات خارجی در کشور ماتم زده ی مان مصروف چه رویکرد های مهلک و ویرانگر است، متاسفانه دست اندرکاران رسانه های اجتماعی، یا ازان بی خبر اند، و یا هم به سبب عقیده و باور شان شاید خودآگاهانه ازان طفره روند. کمیت معدودی اند  که به نفس مسئله تماس گرفته و آن را باز گو کرده اند.

     وقتی رسانه های اجتماعی را درین گستره زیر و رو کنیم، درمی یابیم که اکنون تشویش و نگرانی کمیتی از مردم چاریکار از آن است تا، بادرنگ، مرچ و بولانی، کباب و شوربا، توت، چاقو و قیماق و…، شهیر چاریکاری را به چه نام صدا کنند؟

     تغییر نام تاریخی چاریکار به “امام اعظم ابو حنیفه” یک رویکرد  هدفمند به وسیله شبکه های استخبارات  سعودی و امارات زیر نوکری پاکستان است وبس. این گونه تحرکات عبارت اند از ترویج و تعمیق وهابیت، سلفیت و دیوبندی است که پاکستان نیز عاشقانه آن را می خواهد.      یاد مان باشد، از احتمال دور نیست تا  روزی نام کابل را نیز به نام “ملا عمر آخوند” تغییر بدهند. اما بازهم به یاد داشته باشیم که این تغییرات به سان  نام گذاری حفیظ الله امین( رییس جمهور پیشین کشور) خواهد بود که نام جلال آباد را به ” تلون شار” تغییر داده بود. ما همه دیدیم که پس از مدت کمی، نه حفیظ الله امینی تشریف دارشت و نه شهری به نام ” تلون شار”.

     آن چه من را واداشت تا مختصر نگارشی داشته درین مورد داشته باشم، حصول اسناد معتبری است در مورد زادگاه و شخص “ابوحنیفه” که یکی از دوستان با ارایه اسناد و مدارک برایم ارسال داشته اند. البته متن متذکره را با اندکی ویرایش، خدمت عزیزان پیشکش مینمایم:

     ” نه در طالبان اين بار سواد مى بينم و نه در حريفان طالبان. پس اين همه هياهو در افغانستان از بهر هيچ است. فقط تعصب و كله شقى.  

همه مخالفين طالبان با نام گذارى محتمل ( كه هرگز محقق نخواهد شد)، در ناگذاری شهر چهاريكار به نام “امام ابوحنيفه” مخالفت ورزيده، و آن را پشتونيزه يا اسلاميزه  خوانده اند؛اما نتوانسته اند كه اين بار آنرا  به گونه اى مستدل رد كنند. از يك سو روی شان نمى شود كه ازين حس تعلق و مالكيت ابوحنيفه به نسبت چاريكار هم تير شوند. از سوى دگر دل شان نمى شود كه اسم تاريخى چاريكار محو و نابود شود؛ كه نبايد هم بشود.

      نامگذارى شهر ها و ولايات افغانستان بازتابگر  تاریخ از تمدن ها است. 

ما بسیار به روشنی، درين جا میبینیم که طالبان اينان را خوب كيش و مات كرده است؛ چون طالب در مدارس خوب خوانده است كه امام ابوحنيفه از چاريكار نيست. وقتى كه چند بوغه اى  برای ایشان گفته اند كه وى از چهاريكار است، اينها هم دم را غنيمت شمرده و  گفته اند: خى به نامش بسازيد! 

     در هيچ منبع معتبر و موثق  تاريخى و اسلامى جهان عرب، اجداد امام ابوحنيفه از چاريكار ذكر نشده، اما در همه منابع اتفاق آراء بر كابل است.” 

اینک اسناد و مدارکی عدیده ای که زادگاه ابو حنیفه را به معرفی میگیرد:

در اخیر میخواهم برنامه ویدیویی شماره 713 جناب رزاق مامون، ژورنالیست توانا، نویسنده، تحلیلگر و به قول دوست و عزیزی ” یکی بهتر از هزاران، تاریخ مینویسد که تاریخ می سازد”، زیر نام ” ایجاد ولایت مغز شویی به نام ابو حنیفه” را خدمت شما تقدیم دارم تا با اغتنام از فرصت آن را ببینید.

برای باز شدن ویدیو، بالای لینک زیرکلیک کنید: