فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

«
»

چی ام و کی ام؟

شیما غفوری

 

با این سروده نتیجه تفکرات چندین ساله ام را در قالب شعری به خوانش شما عزیزان تقدیم مینمایم. امیدوارم از خوانش آن برای تان خستگی رخ ندهد.

من چی ام؟  در مجمع استاره ها

کاینات و کهکشان، مهپاره ها

درمیان گیرو دار قوه ها

در تجلای فزون آئینه  ها

من چی ام در طول و عُمق این مکان

در گذشته، حال و در آخر زمان

من چی می بودم گرم پیدا نبود

نظم و نـسـق آسمانها را چه بود

***

نـقطه ام وابـسـته در چوکاتها

در خـــط  لامقطــــع بی انتـها

قسمت من بود در شمس النظام

فــانی دیــر، باقـی دار الــمدام

من کی ام؟ جسمی به جان آمیخته

قطره ی کو از سر شوق ریخته

حلقه ای در کاروان زند گی

رفت و آمد را دهم پیوستگی

مـن تــجـلی وجــود اقـدســـم

رابط آن ذات واجـسام و جرم

زره ام در خــط سیـر نســل هــا

هم به خط ارض  و انـسان  و خدا

مقطع این دو بُـوَد مـیلاد من

پایـش ایـن باهمی میعاد من

مرکزی ام درزمان ودر مکان

هـسـتی من هالۀ در  دور  آن

راه سیرم را دمی تکرار نیست

مُهلت اکنـون دگر چند بار نـیسـت

قبض روحم در چه وقت و در کجاست

در زمیـن یـا آتـش و آب و هـواســت

چون معمای فـنا  لاینحل است

تن به تقدیرم مرا راه حل است

زنده گی ام دورۀ بی هیچ نیست

عمر من جز حلقۀ در پیچ نیست

کـَی فرشته  خلق کردستم خدا

هم تـــفاوت  باشــدم  با چارپا

***

مـن بـرای  امتــحانی آمــد م

بهر سه کار و جوابی آمد م

عــلم را در زندگــی و بعــد مــوت

منزلت هاست، زیــورست پرمیمنت

هم عمارت بهر مردم ساختن

بعد مرگ با فیض آن پرداختن

یا یکی فرزند نیک و پر بها

بـهر نسل بَعــد بگذارم بــجا

این سه عنصر اصل خیر جاویدان

هم در این دنیا، هم در آن جهان

امتحان ما به آدم بودن است

آدمیت اصل آدم بودن است

روزه و حج و نمازاز بهر چیست؟

بهر خالق این نیاز از بهر چیست؟

خالق حق بی نیاز از من بود

بی نیاز از چند نماز من بود

این عبــادت ها رۀ جانکاهِیِ اسـت

خود شنا سی و جهان پردازی است

تا شناسم رحمت پروردگار

تا نمایم بهر دنیا کار وبار

از مجموعۀ “آه نارسا”