مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

پولیس بین المللی (انترپول)

نوشته کریم پوپل

  ۳۰ جولای ۲۰۱۷

(International Criminal Police Organization)  

سازمانی بین‌المللی همکاران با پولیس جنائی است که برای مبارزه با مجرمان بین‌المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشورهای عضو تشکیل یافته است. هدف اصلی این سازمان، همکاری بین پولیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است . طور ساده میگویم پولیس های انترپول وسیله است که در شناخت مجرمین پولیسهای سایرکشور هارا کمک می نماید. 
پولیس انترپول شخصاً حق دستنبد نمودن مجرم را ندارد بلکه توسط پولیس کشوری یکجا مجرمین را دستگیر نموده به کشور اصلی آن تسلیم داده میشود. سازمان انترپول در سال ۱۹۲۳ م در وین پایتخت اطریش ایجاد شد. مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه است.

 

زبان‌های رسمی
زبان‌های رسمی سازمان، از ابتدا، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی و زبان اسپانیولی بوده است. در سال ۱۹۸۹ م، با درخواست کشور کویت، زبان عربی نیز به مجموعه زبان‌های رسمی این سازمان افزوده شد. علت این‌کار، افزایش عضویت کشورهای عربی‌زبان در این سازمان ذکر شده است.

تاریخچه
در سال ۱۹۱۴ م آلبرت اول شاهزادهٔ موناکو اجلاسی ترتیب داد که طی آن، سران پلیس، قاضیان و حقوق‌دان‌های ۲۴ کشور در موناکو، طرح تشکیل سازمان بین‌المللی پلیس جنایی را تصویب کردند. اما با شروع جنگ جهانی اول، این طرح متوقف شد. پس از پایان جنگ، در خزان  ۱۹۱۹ م رؤسای پلیس هفت کشور اطریش، آلمان، فرانسه، دنمارک، مصر، مجارستان و یونان در وین و برای پیگیری مصوبات اجلاس موناکو گرد هم آمدند و سرانجام این سازمان در ۱۹۲۳ م تشکیل و وین به عنوان مرکز این سازمان تعیین شد. از آن پس تا سال ۱۹۲۸ م پلیس ۳۴ کشور به این سازمان پیوستند.
با شروع جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های این سازمان متوقف شد. پس از جنگ و با افزایش آمار جرم و برهم خوردن نظم کشورها، در سال ۱۹۴۶ م اجلاسی با شرکت ۱۹ کشور در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد. در بیست و پنجمین جلسهٔ مجمع عمومی که در وین و در سال ۱۹۵۶ م برگزار شد، اساسنامه و مقررات سازمان پلیس بین‌الملل به تصویب رسید. طبق این اساسنامه، سازمان از هرگونه دخالت در امور سیاسی، مذهبی، نظامی و نژادی منع شده است. مقر سازمان تا ۱۹۸۹ م شهر پاریس بود و پس از آن به شهر لیون فرانسه منتقل شد.

 

پولیس بین المللی افغانستان

شعبه پولیس بین المللی افغانستان در سالهای بین ۱۳۳۵-۱۳۴۰ در چوکات ریاست جنائی وزارت داخله افغانستان ایجاد وبه فعالیت آغاز نمود.  پس از سال ۱۳۵۷ دولت  افغانستان با پولیس بین المللی چندان روابط نداشت. بدین سبب به هزاران افغان با جرمهای مختلف  ، قانونی داخل کشور ها شده در آنجا پناهنده شدند. به همین ترتیب به هزاران زندانیان وجانیان خطر ناک از خارج داخل افغانستان شده جرمهای جنائی قاچاق وقتل بدون حساب گردید. پس از سال ۲۰۰۲ این دفتر دوباره بنام ریاست پولیس بین المللی آغاز به کار نمود.
طی سالهای اخیر پولیسهای انترپول کمک در دستگیری مجرمان خطرناک چون رئیس خدایداد و معاونش , حبیب استالفی کمک نموده است. پولیسهای انترپول دنمارک سویدن ناروی انگلستان امریکا وسویس در تحویلدهی ۸۰۰۰ پارچه اجناس موزیم ملی افغانستان را کمک نموه است. پولیس انترپول در دریافت زندانیان فراری جنایت کاران فراری و قضیه کابل بانک فعلاً فعالیت دارد. پولیس افغانستان با ۱۹۱ پولیسهای جهان ارتباط مستقیم دارد. رئیس این اداره در افغانستان سردار آقای نصیری می باشد.

شخص بنام سخی در سال ۱۳۹۱ که به ظن دزدی یکصدو چهل هزار دالر امریکایی تحت تعقیب پولیس بین المللی بود، از عربستان سعودی بازداشت و به کشور برگشتانده شده است. پولیس انترپول دنبال ۴۸۰ زندانی که در ۴ اپریل سال۲۰۰۸ از زندان سرپوزه قندهار فرارنموده است میباشد. هکذا این پولیس دنبال ۹۰۰ زندانی فراری اند که از زندان فرار نموده اند.  هکذا پولیس انترپول دنبال دختری بنام  است بنام شگوفه که یک میلیون یکصدو پنجاه هزار دالر را از نام عزیزی بانک بنام فامیل خود انتقال داده سپس از بانکها و مراجع مختلف پولها را گرفته از کشور خارج شده است میباشد.
جوان تحت نام مستعار ولید کرزی دختران رافریب داده از آنها عکسهای سکس می گرفت . سپس از این دختران بنام حق وسکوت مقدار ۱۰-۴۰ هزار دالر اخذ مینمود . پولیس انترپول در تعقیب وی است. پولیس انترپول دنبال صدیق چکری وزیر اوقاف افغانستان است که پولهای این وزارت را دزدیده است میباشد .

پولیس بین المللی بدنبال دزدان بانکی سپین بولدک قندهار میباشد. طوریکه در دافغانستان بانک قندهارمدیربانک  و سه تن از کارمندان نمایندگی دافغانستان بانک در سپین بولدک، پول را از خزانه سرقت نمودند.این دزدان اول  خانواده های شان را به پاکستان انتقال داده و پس از سرقت پول، خودشان هم فرار نمودند. فعلا  پاکستان یگانه کشوریست که هزاران مجرمین جهان درآنجا مخفی گردیده است.

تحویلدهی لست مجرمان جنگی وتروریستان به رئیس پولیس انترپول

پولیس ملی افغانستان بتاریخ ۲۴ حوت سال ۱۳۹۵  فهرست تمام گروه های تروریستی فعال در کشور را به سازمان پولیس انترپول  تسلیم کرد.
عبدالرحمن رحمن معین ارشد امور وزارت امور داخله این فهرست را در حاشیه نشست همکاریهای منطقوی در بنگله دیش، به جورين شتوك سكرتر جنرال سازمان انترپول تسلیم نمود. اکنون علاوه بر طالبان و داعش ۲۰ گروه تروریستی دیگر علیه دولت افغانستان می جنگند. مهمترین این گروه طالبان  مربوط  ملا منصورکشته شده  وطالبان ملا رسول ، تحریک طالبان پاکستان  ،القاعده، (امو) یا جنبش اسلامی ازبکستان، حرکت الجهاد الاسلامی، حزب اسلامی افغانستان، حزب اسلامی خالص، شبکه حقانی، لشکر طیبعه، لشکر اسلامی،  گروه کشمیری عبدالعظیم و شهید بری گیت، جنبش ترکستان شرقی (اویغورستان)، جهیش محمد، تحریک طالبان پاکستان (مخالفین پاکستان در سواد)، اعمارات اسلامی وزیرستان (حقانی)، سپاه صحابه پاکستان، تحریک نفاز شریعت محمدی (صواد)، اتحاد جهاد اسلامی، لشکر جهنگوی، حرکت المجاهدین، گروپ ملا داداله وغیره میباشد.

 

وظایف مشخص پولیس بین المللی
سرمایه‌ مالی سازمان انترپول بالغ بر ۵۹ میلیون دلار آمریکا ئی میرسد که از طریق کمکهای کشورهای عضو تهیه شده است. سهم آمریکا در این میان ۵٫۵ میلیون دلار است. تمرکز اصلی اینترپل بر امنیت عمومی، تروریسم، جنایات سازمان یافته، جنایات جنگی، پولشویی، جرائم کامپیوتری، جرائم مالکیت معنوی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر است.
اساسی ترین وظیفه بین المللی انترپول بالای موضوعات ذیل متمرکز می باشد.
1. امنیت عمومی کشورهای عضو 
2. مبارزه با تروریسم
3. دستگیری جنایات سازمان یافته.
4. جنایات جنگی.
5.پول شویی 
6.جرائم کامپیوتری
7.جرائم مالکیت معنوی
8.قاچاق اسلحه و مواد مخدر است

مهم‌ترین وظایف این سازمان به شرح زیر است:
1.انجام کلیهٔ امور پولیسی در سطح دنیا
2.تهیه بانک اطلاعاتی از اطلاعات واصله از کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف از جمله شناخت مجرمین بین‌المللی.
۳. موترهای مسروقه، اموال فرهنگی مسروقه، شبگرد مجرمین و غیره

۴.برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی در زمینه‌های فنی و تخصصی پولیسی

۵.تدوین و صدور نشرات تخصصی در زمینهٔ جرائم بین‌المللی

۶.ایجاد ارتباط و هماهنگی با مراجع قضایی کشورها در رابطه با مجرمین متواری از کشوری به کشور دیگر

۷.استرداد مجرمین

۸.پیشگیری و کشف سرقت‌ها نظیر سرقت موتر ، آثار هنری، بانک، سرقت مسلحانه و غیره

۹. مبارزه با مواد مخدر (کشت، تولید، قاچاق، ترافیک و مسیرهای ترانزیت)

۱۰.کشف موارد جعل مدارک هویت (پاسپورت ، روادید و سایر مدارک)

۱۱. کشف جعلسازی پول بانکی

۱۲.اقدام برای یافتن گمشدگان بین‌المللی

۱۳.شناسایی اجساد کشف شده

۱۴. تعقیب بین‌المللی

۱۵.ردیا یابی و شناسایی افراد مورد تقاضا

۱۶.ایجاد ارتباط سریع و آنی با کشورهای عضو

۱۷.فراهم ساختن امکان مسافرت افسران . تحقیق در دوسیه های تحت پیگرد به کشوری که متهم یا متهمان به آنجا متواری شده‌اند.

۱۸. سایر موصوعات جنائی داخلی که با خارج ارتباط داشته باشد.

شناسائی مجرمان ملزمان و مظلومین توسط رنگها
۱.رنگ آبی : اعلان آبی یا استعلام در زمانی صادر می‌شود که فردی تحت نظر پولیس یک کشور باشد و این کشور بخواهد اطلاعات بیشتری راجع به او به دست آورد.

۲. رنگ سبز :برای این‌که پولیس کشورهای عضو از وضعیت یک فرد مجرم که محکومیت خود را گذرانده اما ممکن است دوباره در کشورهای دیگر مبادرت به ارتکاب جرم دست زده باشد.

۳.رنگ زرد: یا اعلان برای گمشدگان در خصوص افرادی صادر می‌شود که از محل معمولی خود گم شده و هیچ‌گونه اثری از آنها نیست.

۴. رنگ سیاه : یا اعلان برای اجساد گمشده. برای زمانی است که پلیس یک کشوری اجساد را در کشور خودپیدا کرده باشد.

۵. رنگ سرخ : یا اعلان برای افراد تحت پیگرد . با این اعلان می‌توان افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشورهای دیگر فرار می نمایند .این گونه افراد تحت پیگرد بین‌المللی قرار می گیرد.

نقایص پولیس انترپول در فعالیتهای مربوط به افغانستان

طی ۱۵ سال دولت مندان زور گویان  و  دزدان دولتی افغانستان به میلونها دالر را داخل  کشورهای امارات متحده عربی و پاکستان نموده است . متاسفانه آنهای که با پشتاره  دستگیر هم شده با همکاری دولت مندان افغانستان رها گردیده است.


تشکر از مطالعه تان