طبع غزلساز

رسول پویان دلی دارم که مسـت واژه و معـنـا و گفتار…

خالد ملا عبدالرحمن فاتحی

استاد "خالد فاتحی" (بە کُردی: خالید فاتیحی) با نام کامل…

دورنمای صلح و پایان منازعه در افغانستان

 نویسنده: مهرالدین مشید طالبان و حکومت همه شمول و دراز راه…

چند شعر کوتاه از لیلا طیبی (صحرا) 

دلتنگ که می‌شوم  حس پرواز به سرم می‌زند  افسوس! من پرنده‌ی محبوسم، زخمی‌ی میله‌ها. (۲) شبی…

مامۆی تەنها شاعر کُرد عراقی

آقای "حاجی جلال گلالی" (حاجی جلال گڵاڵی) با تخلص "آقای…

پښتون قامی( قومي) جرګې بري ته سترګې په لار

عبدالصمد ازهر                 …

اختلال شخصیت در عرفان

دکتر بیژن باران عرفان اوج خودشیفتگی در ردای نزدیکی به…

نقد رادیکال چپ به نیچه و آثارش

Nietzsche, friedrich (1844-1900) آرام بختیاری نیچه، زاده کلیسا، زرتشت توهمی، سخنگوی اشرافیت. فریدریش…

کــارمل بود یک جوهرِناب!

امین الله مفکر امینی      2024-09-10! بیاد جوانی ام صفـــــحه برداشتم از زنده…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

زیر باران قدم می‌زنم، درختان در گوشی می‌گویند:      -- هوا…

جنگ های بیهوده ایکه زیر نام دین چندین نسل را…

نویسنده : مهرالدین مشید جنگ هاییکه رزم آوران رهایی بخش را…

نشست فارمت مسکو؛ از دید ابزاری طالبان تا نگاه خوش…

عبدالناصر نورزاد   روز جمعه، فارمت مسکو با اشتراک ده کشور  آغاز…

انسانیت را فرض دانیم !

امین الله مفکر امینی       2024-01-10 بـدنیــــــــایی مجــاز نبینــــــی جزدرد وغم وافسـرده گـــی که…

هفتم اکتوبر روز تجاوز عریان آمریکا و ناتو

که ملت افغان را ۲۰ سال بخاک و خون نشاند نباید…

ابونصر محمد بن محمد فارابی کی بود؟

انجنیر حبیب فتاح ابونصر محمد بن محمد فارابی، مشهور به «فارابی»…

بکر علی

زنده‌یاد "بکر علی" (به کُردی: به‌کر عه‌لی) شاعر کُرد شهید،…

افزایش خطر تروریسم از افغانستان و رویکرد های رقابت محور…

نویسنده : مهرالدین مشید نجات افغانستان در گرو فرصت ها و…

دلگیر

دلم آنقدر.    از   دنيا   گرفتهتو گويي كس گلويم را…

وفاق ملی و همگرایی ملی

افغانستان برامده از جنگ های ۴۳ ساله اعم از تجاوز…

ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی

«
»

هستی ما مظهر أراده خداوند!

جدی بگیریم٬ آنچه بایدن رییس جمهور آمریکا در مورد أفغانستان گفت: این مردم نفرین شده اند که متحد نمی شوند…

شرح مطلب:

اینکه در امر شر و خیر نیروی عمل ما٬ از جانب حق است که داده شده برای ما٬ و اینجاست وجودی ما در حالات حیوانی و انسانی٬ محک أراده ما بسوی منفور و مقبول شدن حق٬ که بارها شاهد این بوده ام٬ چون عده بخاطر صد دلار آمریکای تذکره خودرا به کاندیت های پارلمانی می دادند. و یا اینکه اکثریت به منظور کامیاب شدن فرد که از سمت و زبان شان است منشاء انتخابات در أفغانستان بود. 

با این حال در مقدم شناسای جهل٬ عمق قدم دانایی ماست که جمهوریت را شرف و فضیلت لازم٬ زیرا ماکیاولی در فقدان یا در عدم رسیدن به شرف جمهوریت حالتی را استنتاج کرده که جمهوریت در این حالت: أعضاء جامعه یکدیگر شان را نیست می کنند. مثلاً أفغانستان بعد ۱۹۹۲ و بعد ۲۰۱۴ که قطعاً عدم ایده های ملی و سیر ملت سازی به گونه سازماندهی شده در جامعه ما سلب می شود. 

اینرا بارها گفته ام٬ آنان که در تضاد طالبان اند اکنون روی اهداف دست یافتنی به وحدت برسند٬ تغییر بسوی تعامل در سیاست های طالبان پدیدار می شود. زیرا گروه حاکم با کشوری توده ای روبروست که پدیداری دیکتاتوری از جهل جامعه است٬ و پاسخگو کردن قدرت و پدیداری عدالت اجتماعی ریشه  در سرشت مقبول نه نفرین انسانی ریشه دارد٬ همانا آزادی… و آزادی خود سعادت نیست وسیله به سعادت است یعنی حاکمیت قانون٬ که روح حاکمیت قانون آگاهی مردم از حقوق بنیادین شان که وجه مشترک آن یا خرد جمعی را حاکمیت ملی گفت٬ و سیر حاکمیت فردی تا مردمی تا ملی فقط با نیروی اگاهی اندیشه دست یافتنی بوده و فرهنگ مطالعه از یافته های تحقیق٬ برق آسای سیر حاکمیت فردی به ملی است.

محمدآصف فقیری