بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

«
»

موج مقاومت‌ناپذیر!

نویسنده:
خوزه اسپینوزا
برگرفته از :
لو گران سوار، ١ دسامبر ٢٠١٨‬

پس از اعلام رسیدن آن، موجی که همه چیز را با خود خواهد برد (١) از راه رسید. هر روز که می‌گذرد، گروه اجتماعی دیگری به جنبش می‌پیوندد: دانش‌آموزان و دانشجویان، حقوق‌بگیران، کشاورزان، قضات، معلمان، پرسنل بیمارستان‌ها، رانندگان آمبولانس‌ها، رانندگان مختلف، پیشه‌وران، صاحبان شرکت‌های کوچک، کاسب‌کاران، بیکاران،  مشاغل آزاد. خلقی در حال فوران! این موجی نیرومند است، زیباست، تأثیر‌گذار است. از طریق مطالبه‌هایشان، هریک حساسیت، تجربه‌ها، سخن و گفتمانش را به جنبش وارد می‌کند. خلق فرانسه دوباره خود را گرد ارزش‌های سخاوتمندانه جمهوری می‌سازد. و این آن چیزیست که طبقات حاکمه را به وحشت می‌اندازد. ماکرون لحظات دشواری را می‌گذراند. اگر بخواهد با خود  رو‌راست باشد، مستقیماً با دیوار برخورد می‌کند. او باید فوراً راه‌حل‌های عینی‌ای  را در پیشِ رو بگذارد. اگر این کار را نکند، «فرانسه» را به آتش خواهد کشید.‬

«جلیقه زرد‌ها» کره ماه را طلب نمی‌کنند. آنها دیگر از مدت‌ها پیش به آن باور ندارند. چیزهایی را که طلب می‌کنند، بسیار ساده است. بالا بردن قدرت خرید (افزایش ٢٠٠ یورو حداقل دستمزد) (٢)، برقرار کردن مالیات بر ثروت اغنیاء، دموکراسی بیشتر با ایجاد مجلس‌های شهروندی محلی، منطقه‌ای شهرستانی و ملی.‬

سه ایده‌ای که ریشه در تاریخ انقلاب بزرگ فرانسه (سال ١٧٨٩) دارد. ماکرون ما را «گُلی‌های سرکش» تصور می‌کند (٣). در حالی که ما همگی از اهالی گُل نیستیم بلکه همگی جزو معترضانیم. اعتراض کردن به معنای رد کردن نیست. اعتراض کردن به معنای پیشنهاد کردن نیز هست. و پیشنهاد‌ها کم نیستند. کافیست به بازیگران جنبش گوش فرادهیم. خواهیم دید که راه‌حل‌ها خود‌به‌خود پدیدار می‌شوند.‬

این جنبش ریشه در دهکده‌ها و شهر‌های کشور دارد. این اتحاد خلق فرانسه است که برقرار می‌شود. چه باد نوینی برای کشور و چه پویشی برای شهروندان! ما می‌رویم که تغییراتی را که این همه در انتظارشان بودیم، تجربه کنیم. ‬

١ـ برتولت برشت می‌گوید: «سیل همه چیز را با خود می‌برد. آن را خشن می‌نامند. ولی هیچ‌کس کناره‌هایی را که آن را در خود می‌فشارد، خشن نام نمی‌نهد.» (مترجم) ‬
٢ـ ١٤٠٠ یورو ناخالص در حال حاضر ‬
۳ـ Gaulois réfractaires ‬