نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

علت دشواریهای موجود چه میباشد؟

فرهاد

چرا تا کی چنین بر ظلم و بیداد

چرا مرگ خدا (ج) برده از یاد

چرا وجدان قلب تان ز سنگ است

چرا کردارتان هر لحظه جنگ است

                                          کریم حمید

در این روزها بازار کمپاین انتخاباتی هر لحظه گرم تر شده میرود. با استفاده از آن یک عده لافوکان دروغ افکنان خصوص آنعده افراد، اشخاص و گروه هایی که سالهای سال تمام هست و بود مردم و کشور ما را قربانی هوس های شوم و دستیابی به ثروت و قدرت بیشتر نموده و می نمایند با اظهارات سخنان ریاکارانه غیرواقعی میخواهند به چشمان ده ها میلیون مردم خاک زنند تا بتوانند غاضبین زمین، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، عاملین فساد گسترده، ناقضین حقوق بشر، جنگسالاران، عاملین خشونت های خانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، خرد ستیزان و گماشته گان فاسد و غیرماهر وابسته اجانب را یکبار دیگر بر فرق ده ها میلیون میخکوب نمایند. از همین لحاظ است با نشخوار نمودن سخنان دور از واقعیت و نشر و پخش دروغهای شاخ دار مسئولیت گریزی از  واقعات و جنایات خونین گذشته و حال علت دشورایهای موجود را دگرگون جلوه داده تا بتوانند گناه آن را بالای دیگران اندازند.

در حالیکه مردمان آگاه و با وجدان کشور و جهان بعد از سپری شدن بیشتر از چهاردهه جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج حالا پی برده اند که علت دشواریهای موجود و گذشته در کشور انجام پلان های خصمانه و توسعه طلبانه کشورگشایان از جمله ادارات آی. اس. آی، عربستان سعودی، ایران و سایر متحدین منطقه و جهانی آنها بر علیه کشور ما و کشورهای منطقه و جهان بوده که با تأسف هنوز هم ادامه دارد که کشت دوصد و نه هزار هکتار زمین کوکنار، مبدل شدن کشور به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، آزمایش انواع ایدولوژی و سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان یک مثال زنده میباشد.

نهادها کشور ما را در ردیف سه کشور فاسد جهان معرفی کرده اند، فقر، بیکاری، بیماری رو به افزایش بوده، بیش از یک میلیون تن به مواد مخدر و قریب هفتاد فیصد به امراض روانی و فزیکی مبتلا شده، صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی، مافیای مواد مخدر به مخالفین مسلح پیوسته کسر فاحش بیلانس تجارتی نشان میدهد که بیش از شش میلیارد واردات و قریب به یک میلیارد دالر صادرات کشور میباشد.  به نسبت موجودیت چهل هزار لانه های تروریزم که در آنطرف خط دیورند توسط ادارات استخباراتی آی. اس. آی، و کشور عربستان سعودی و سایرین تمویل، تسلیح آموزش و پرورش میگردند سیل خون در کشور جاری، در صدمتری ارگ ریاست جمهوری مردم احساس مصئونیت کرده نمیتوانند در این رابطه چند مثال از رویدادهای هفته آغاز ماه حوت سال جاری را خدمت خوانندگان گرامی یادآور میشوم.

در حالیکه یک هفته قبل از موجودیت دوصد و هفتاد و دو گروپ مسلح مخالف که به دستور اداره آی. اس. آی که تعدادشان قریب به چهارهزار میرسید وسایل اطلاعات جمعی در یک عده ولسوالی های ولایت کنر خبر داده بودند اما به نسبت عدم توجه مسئولین، صدها تن هراس افکن با  استفاده از وضع طبق پلانهای خصمانه اداره آی. اس. آی و سایر کشورهای متخاصم در بامداد یکشنبه 4/12/1392 حملات خونین را بالای پسته های اردوی ملی مقیم ولسوالی غازی آباد انجام داده که در نتیجه بیست و یک تن سربازارن شهید چهار تن را با خود برده اند. آگاهان امور و مردم انجام حملات متذکره را انتقام جویی سران اداره آی. اس. آی و نظامیان پاکستانی در رابطه به سر بریدن بیست و دو تن سربازان شان که توسط طالبان پاکستانی صورت گرفت میخوانند، از جمله شهدای متذکره یک تن آن 18 سال عمر داشت در این روزها میخواست پدر و مادرش عروسی وی را نمایند، از یک تن دیگر آن یک اولاد چند ماهه باقی مانده، خانم و مادر و پدر آن می گویند که پسر ما نان آور خانواده ما بود فامیل یک تن دیگر آن توان انتقال جسد آن را از مرکز ولایت تخار به ولسوالی مربوطه آن نداشت، مردم می گویند مسئولین مقامات بلند دولتی چند روز قبل جسد وزیر خارجه طالبان را توسط هلیکوپتر به ولایت تخار انتقال و آن را شهید خواندند، با تأسف حالا عده ای آنها حاضر نشدند فامیل های شهدا را از نزدیک دلجویی نمایند. می افزایند حامد کرزی و تیم همکار آن اگر یک مافیای مواد مخدر، غاضبین زمین جنگسالار فوت نماید در مراسم و جنازه و فاتحه اش فورا اشتراک اما فامیل های شهدای متذکره را صرف با ابراز تسلیت گفتن میخواهد قناعت دهد. یک هفته قبل در برخورد مسلحانه بین طرفداران سیاف و مارشال فهیم در سرکوتل خیرخانه صورت گرفت سه تن مردم بیگناه شهید شدند. مردم علت آنرا افزایش رقابت های انتخاباتی، عده ای دیگر دعوا بالای زمین خوانده اند.

یک جوان که جدیدا از صنف دوازدهم لیسه استالف فارغ شده بود در قریه خواجه میرک جسد آن یافت شد. به نسبت تنش های لفظی و تهدیدهای مسلحانه که بین دو قومندان در جنازه آن صورت گرفت اگر مردم فرار نمیکردند چندین تن دیگر کشته میشدند. یک خانم که به صفت افسر پولیس وظیفه انجام میداد در ولایت بغلان به واسطه شوهرش توسط تیشه کشته شد. پولیس شهر کابل از گرفتاری چندین تن عرب و پاکستانی که میخواستند بخاطر شکار پرنده گان و حیوانات قیمت بها به ولایات شمال سفر نمایند خبر میدهند. مسئولین اتاق تجارت ولایت خوست از ورود کالاهای غیرقانونی از طریق بندر آدم خان اظهار نگرانی نموده اند. وزیر اطلاع و فرهنگ کشور میگوید یک هزار و دوصد بناهای تاریخی در ولایت غزنی در حالت از بین رفتن میباشند. مردم میگویند یک عده کشورهای اسلامی از جمله سعودی به جای همکاری بناهای تاریخی اسلامی میلیاردها دالر غرض آموزش و پرورش و اعزام هراس افکنان به کشور ما مصرف نموده اند. با تأسف هنوز هم یک عده افراد معلوم الحال و شناخته شده غرض به وجود آمدن دشواریهای فوق در خدمت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان قرار داشته و دارند در جنگ های خونین و غارتگر شهرها از جمله کابل، غضب زمین و غارت دارائی های مردم متهم میباشند هنوز هم از انجام اعمال گذشته خویش نادم نبوده از مردم معذرت نخواسته بلکه آنرا بزرگترین دستاورد برای کشور و مردم ویرانی دیوار برلین و نجات جهان از شر کمونیزم میخوانند تا بتوانند یکبار دیگر بر فرق ده ها میلیون مردم بخاطر غارت ثروت های مادی و معنوی و ویرانی کشور و خدمت به اجانب از این بیشتر دستیاب شوند، از همین لحاظ است که صاحب کاروان هم میگوید یا خدا، دزد هم میگوید یا خدا.

به باور آگاهان امور و مردم یکی از عوامل عمده دشواریها و جنایات خونین گذشته و حال دادن رأی و اعتماد کردن ده ها میلیون مردم بالای یک عده افراد و گروه هایی که دستشان به خون ملت آغشته بوده و میباشد افراد و گروه های متذکره بعد از راه پیدا کردن در مقامات دولتی پارلمان و شوراهای ولایتی و ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم ما را غارت در داخل و خارج کشور شهرک ها، قصرها، بلند منزل ها، تجارت خانه ها، ترانسپورت های هوائی و زمینی و شرکت ها اعمار نمود و مینمایند بوده و میباشد.

سوال اینجاست چه باید کرد؟

به باور آگاهان امور رأی یک امانت است باید این امانت مقدس را به اهل آن سپرد که خیانت نکند. زیرا که سپردن این امانت به جنایت کاران، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، خرد ستیزان، زن ستیزان، عاملین خشونت های خانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، شریک شدن در جرم و جنایات گذشته و حال و آینده شان میباشد.

حالا وقت آن رسیده که تمام شخصیت ها، رهبران و نهادهای اجتماعی، سران اقوام و قبایل، علما، روحانیون که خواهان یک افغانستان آزاد و سربلند میباشند تمام آزرده گی های گذشته را کنار بگذارند، بخاطر کاهش دشواریهای فوق و بیرون رفت از وضع موجود ده ها میلیون مردم آواره و بیچاره ما را بخاطر انتخاب شخصیت های علمی، آگاه، مجرب، صادق، آزموده شده که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار ملی و بین المللی بهتر برخوردار باشد به ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی رهنمائی و همکاری نمایند. در غیر از آن با ادامه وضوع موجود و دوباره به قدرت رسیدن گروه های متذکره کشور و مردم از این بیشتر بسوی بحران های خونین، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی سوق و پیامد ناگواری را در پی خواهد داشت.