آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

«
»

سپهر همدلی

رسول پویان

گر تعصب خـانه در دل ها کند کین آورد

داعـش و بوکوحـرام و وحـشتِ دین آورد

طـالـب مـدرســه را آدمکـش دوران کـنـد

کودکان را بهـر قـتل خلـق مسکـیـن آورد

عشـق و آزادی ربایـد از کف نسل جوان

تفتیش انـدیشـه را با ضرب قـمچین آورد

زن سـتیزی را بزیر نـام دیـن جاری کند

بردگی را بار دیگـر هـمچـو پیشین آورد

فـتـنۀ جنگ صفـیـن و کـیـنۀ جنگ جمـل

شـیخ ظالـم با سـمِ فـرهـنگ و آیین آورد

کین ایـران و سـعـودی را نمـایـد آتـشـین

در عراق و شـام و لبنان و فلسطین آورد

رخـش رسـتم را به زیر ران تازی افکند

دیـو را در جامۀ دیـن بـر سـر زین آورد

جنگ فارس وترک وتازی را بنام کیشها

ازعرب تا هند و روس وخطۀ چین آورد

ازبک وتاجیک وپشتون راکندباهم رقیب

در فغـانسـتان نفـاق و جنگ خونین آورد

هندو وسیک ومسلمان را کند از هم جدا

از دل طالب ستان امراض چرکین آورد

زیـر نام مذهـب و قوم و نژاد و واژگان

کـیـنه و تبعـیض و اسـتبداد ننگـین آورد

جذبۀ عشق ومحبت را زدل بیرون کشد

جای آن شمشیر خـونین و تبرزین آورد

لطف رحمان  رحیم را قهرجباران کند

بـر سـر افـرشـتگان ظلم شـیاطین آورد

از بهاران تازگی دزد خزان را اعتدال

مرگ گلـزار و انـارسـتان رنگین آورد

رقص شاد و نغمۀ مستی بود آخرحرام

برسرگورخموشان سوگ ویاسین آورد

الحذراز فتنه و تزویر ایـن شب باوران

جای شورِ زندگانی مرگ ونفرین آورد

در دل انسانیت جایی ندارد ظلم و کین

عشق وآزادی به میهن مهردیرین آورد

درخراسان نورِخورشیدِ حقیقت را نگر

از سـپهرهمـدلی هـا ماه و پروین آورد

5/7/2014