گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

قهرمان تنهایی؛ قهرمانی از تبار قهرمانان دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید قهرمان دخت روز های تنهایی در یکی از صبحگاهان…

نوای پدران!

امین الله مفکرامینی       2025-14-01 ما شـــــما را ای فرزندان دلبنــد، پروریــــــدیم این تخـــــــم…

حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

مناسبات افغانستان با هند چرا رشک خشم آلود پاکستان را…

تاسیس یا انکشاف مناسبات میان دولت‌ها از صلاحیت‌های قبول شده…

د نوموتي تاریخپوه پوهاند محمد حسن کاکړ د اتم تلین…

. په کابل کې د روانې اونۍ د تیرې سه شنبې…

روزای خونین؛ میان نامه های زندان و تئوری انقلاب

Rosa Luemburg (1871- 1919) آرام بختیاری فدایی سوسیالیسم؛ 14 کتاب خانم روزا-…

بگذارید ادیان و فرهنگ ها بدور از سایه ی سیاست…

نویسنده: مهرالدین مشید جنگ ادیان باطل و برتری جویی هر دینی…

سیاست خارجی بی‌طرف و اقتصاد محور

در طول سه و نیم سال جوابگوی عاجل موقف افغانستان…

واخان سر و گردن أفغانستان است !

میرعبدالواحد سادات واخان سر و گردن أفغانستان است ! همه ما ،…

لوږه او جګړه

ليکنه: حميدالله بسيا لوږه، فساد، جنگونه او په نړۍ کې اقليمي…

پیورزگرا

نوشته : دکتر حمیدالله مفید داستان کوتاه  ————— ———— احمد خان خراسانی به فرماندهی …

   خالق تروریست های اسلامی؛ الله یا امریکا؟

بخش دوم سلیمان کبیر نوری      پس از افشاگری ریچارد هیدن بلک، از…

هر تفنگدار طالب هم پولیس و هم سارنوالی و هم…

نویسنده: مهرالدین مشید حاکمیت اختاپوتی ملاهبت‌الله و آینده ی ناروشن افغانستان مردم…

عشق وطن 

از زنده‌گیم دلتنگ وز زمزمه بیزارم  نه حوصلهء حرفی نه ذوق…

واخان

طی هفته اخیر سال عیسوی توسط شبکه های خبر رسانی…

نانوشته

       پس از دیر باز ، شعرقشنگ و پراُبُهَتی از" حسیب…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری ټول پوهيږو چې د بريالۍ سياسي مبارزې له…

ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

«
»

در دفاع و حمایت از مردم افغانستان بپا خیزیم

برآمدن ارتجاع مذهبی و اشغال بخش بزرگی از خاک افغانستان؛ دو دهه پس از اشغال و فرار امپریالیست ها؛ یک فاجعه انسانی ست. این فاجعه که تازه آغاز شده است، روشن نیست تا کی ادامه خواهد یافت و چه تعداد از کودکان و زنان و مردان افغانستان را قربانی خواهد کرد، تنها مساله مردم کشور اشغال شده و ستمدیده افغانستان نیست. این فاجعه در آغاز هزاره سوم میلادی، مساله همه شهروندان دهکده کوچک جهانی ست و تنها راه کوتاه کردن این فاجعه، کمک شهروندان آزادیخواه دهکده کوچک جهانی در حمایت از کودکان و زنان و انواع مقاومت در مقابل سیل خانمانسوز ارتجاع اسلام انفجاری ست.

باری امروز بر ماست که از تجربه چهار دهه مبارزه با ارتجاع مذهبی ایران در کشورهای میزبان خود استفاده کنیم و افراد و تشکل های ایرانی آزادیخواه را به ایجاد کارزاری در دفاع و حمایت از اشکال گوناگون جامعه مدنی افغانستان، بسیج و فعال کنیم. تردید نکنیم که فاجعه انسانی در نتیجه اشغال امپریالیستی و رشد بی وقفه ارتجاع اسلام انفجاری در افغانستان، با تلفات آزادیخواهان افغانستان قابل مقایسه با 43 سال گذشته در ایران نیست و نخواهد بود. مقایسه امروز افغانستان با دیروز ایران مقایسه ای نادرست است و تسلیم شدن به تهاجم سیاه ارتجاع مذهبی، به بهانه «رشد نیافتگی» جامعه افغانستان و طرح «ضد منطق» لزوم طی کردن مراحل «تکامل و سازمانیافتگی اجتماعی» در افغانستان منطقی غیرعلمی و بویژه در دوران انقلاب علم و تکنولوژی و ارتباطات، بغایت نادرست است.

از این رو من به سهم کوچک خود، از افراد و تشکل های آزادیخواه ایران و دیگر کشورهای منطقه و سراسر جهان، برای همکاری جهت ایجاد کارزاری در دفاع و حمایت از مقاومت مردم افغانستان دعوت می کنم. برای ایجاد فوری این کارزار جهانی در دفاع از مقاومت مردم افغانستان، شایسته است مقدمتا افراد و تشکل های آزادیخواه کشورهای گوناگون دست به دست یکدیگر دهند. برای آغاز کار، علاقمندان به اقدام فوری جهت ایجاد این کارزار در دفاع و حمایت از مردم افغانستان را به کلاب هاوس «زنده باد مقاومت در افغانستان» در روز چهارشنبه 8 سپتامبر 2021 از ساعت 18 بوقت اروپای مرکزی دعوت می کنم.

جواد قاسم آبادی 

آموزگار تبعیدی در فرانسه

ghassemabadi@yahoo.fr