نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

داووس ۲۰۲۳؛ پایان گسترش جهانی شدن

گال لوفت محقق آمریکایی با بیان اینکه نشست داووس ۲۰۲۳ دیگر نشان‌دهنده نگرانی‌های واقعی اکثریت جمعیت جهان برای حل معضلات اقتصادی و سیاسی کشورهای دنیا نبود، گفت: این نشست نمایشی از پایان گسترش جهانی شدن و به نوعی آغاز رویکرد جهانی‌زدایی بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اسپوتنیک، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از ۱۶ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۶ تا ۳۰ دی) در داووس برگزار شد. گال لوفت مدیر مؤسسه تحلیل امنیت جهانی مستقر در واشنگتن در گفت‌ وگو با اسپوتنیک به طور خلاصه به بررسی و تحلیل پیام اصلی این گردهمایی پرداخته است.

لوفت گفت: همایش امسال وضعیت جدید جهان را نشان داد: متفرق، سرخورده، ترسناک و غم‌انگیز.

وی افزود: داووس به رختکن تیمی غرب تبدیل شد و مجمع جهانی اقتصاد بیش از هر زمان دیگری از سایر کشورهای دنیا جدا افتاده است.

این محقق آمریکایی با بیان اینکه داووس ۲۰۲۳ دیگر نشان‌دهنده نگرانی‌های واقعی اکثریت جمعیت جهان نبود، گفت: وسواس آن نسبت به تغییرات آب و هوایی، عدالت اجتماعی و بیداری باعث شده است که این مجمع به اسباب مضحکه و خنده بیشتر ملت‌های جهان تبدیل شده و از سوی آنها تحقیر شود.

به نوشته اسپوتنیک، مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و لابی‌گر است که در ژانویه ۱۹۷۱ توسط اقتصاددان آلمانی کلاوس شواب تأسیس شد. در ابتدا این نهاد «انجمن مدیریت اروپا» نام داشت اما در سال ۱۹۸۷ نام خود را به مجمع جهانی اقتصاد تغییر داد.

این انجمن با گرد هم آوردن مدیران تجاری، رهبران فکری و سیاستمداران برجسته به دنبال تبدیل شدن به یک پلت فرم جهانی برای رهبری ایده‌های جهانی شدن و حل معضلات اقتصادی و سیاسی کشورهای دنیا بود. با این حال به عقیده برخی از مفسران حتی غربی، این انجمن به سرعت به یک باشگاه نخبه‌گرای تکنوکرات (فن‌سالار) جهانی تبدیل شد که به دنبال دیکته کردن قوانین برای بقیه جهان بود.

مدیر مؤسسه تحلیل امنیت جهانی ادامه داد: جهانی شدن بر اساس پذیرش گسترده نهادها، هنجارها و قوانین جهانی و همچنین جریان آزاد کالاها، پول و اطلاعات است. هر یک از اینها در چند سال گذشته اولا با دور شدن آمریکا و چین از یکدیگر و تقابل روز افزون آنها و ثانیا با افروخته شدن آتش جنگ در اروپا به خطر افتاده است،

این محقق آمریکایی افزود: ما در سراسر جهان به دو اردو تقسیم شده‌ایم؛ اردوی کشورهای غربی به اضافه اعضای افتخاری آن و اردوی مقابل که متشکل از سایر کشورهاست. ظهور نهادها، اتحادها، ابزارهای مالی، بلوک‌های تجاری و مجموعه‌های جدید نیز برخاسته از همین جبهه‌بندی و اردوکشی دوگانه است.

وی با تاکید براینکه هیچ بازگشتی به سیستم پس از جنگ جهانی دوم وجود ندارد، گفت: علاوه بر این ما شاهد انکار گسترده پدیده جهانی شدن از سوی برخی از نهادها و افرادی هستیم که بیشترین ارتباط را با جهانی شدن داشته‌اند.

لوفت همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر نه‌تنها شاهد رونق و گسترش «جهانی شدن» در میان کشورهای دنیا نیستیم بلکه حتی نوعی «جهانی‌زدایی» نیز در مقابل آن شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: رویکرد جهانی‌زدایی از آنجا شکل گرفت که میلیاردها نفر در سراسر جهان دست رد بر سینه ایده‌ها، اخلاقیات و ارزش‌های غربی زدند چرا که به عقیده آنها این ایده‌ها، اخلاقیات و ارزش‌ها نه‌تنها عامل ثبات و وحدت نیستند بلکه تفرقه و بی‌ثباتی را با خود به ارمغان می‌آورند.