داستان «مدل میلیونر»

نویسنده «اسکار وایلد» مترجم «هستی حجت» جذاب بودن فایده ای ندارد،…

داستان «ثروتمند و فقیر»

 نویسنده «تی. اس. آرتور» مترجم «آرزو کشاورزی» تابستانی گرم و سوزان…

رهبران دالر

رسول پویان با رهبران دالـر و پول اعتماد نیست دیگـر تجـارتی بـه…

به کی و به چه میتوان اعتماد نمود و به…

نوشته از بصیردهزاد یک تبصره و پیام این پیام من برای کیست؟…

بشما گویم طالبان !

امین الله مفکر امینی 2021-23-09 گــرشمـــا طالبان اید و حافظ دیـــن…

روایت از شهری که از برج و بارویش درد فواره…

نویسنده: مهرالدین مشید  کابل اندوهبار یا شهری ارواح با روایتی دیگر این…

قضاء وچگونگی آفرینش عدالت

 پژوهش ونگارشی ازسخی صمم:   قسمت چهاردهم   ***  چالشهای عمده درعملکردوکارمسلکی دادگاه درراه تأمین عدالت:  پژوهش ودریافت این…

واندالیسم،- یعنی تخریب آثار فرهنگی و تمدنی دیگران

  آرام بختیاری نیچه میگفت، پدیده ای قابل تعریف است که فاقد…

یما « سعیدی » کمربند قهرمانی اتحادیه بوکس اروپا ؛…

بتاریخ  «  24 .09 .2021  »  یما «  سعیدی » …

تصفیه ی قومی ، هدف اصلی اشغال است

 نوشته ی : اسماعیل فروغی      اشغالگران پاکستانی وطالبان ، بخاطراستقرارنظام متمرکزقومی…

گفت‌وگو با پروفسور مسرّت در مورد رویدادهای اخیر افغانستان

بخش نخست بیش از ۴۰ سال است که در جوار میهنِ…

مقرره ۱۱ ماده‌ای تحمیل شده بر رسانه‌ها راه را بر…

طالبان مقرره تازه‌ای در یازده ماده برای کار خبرنگاران اعلام…

ندای مردم و پرچمداران حق!

امین الله مفکر امینی! 1202-20-09 طالـــبان عــــاری زعلم و…

خواب ملا نصرالدين

نوشته نذير ظفر  خواب ديدم ملاي نصرالدين  به سر خر سوار…

نامه اعتراضیه

                   …

خیام – اخلاق، منطق، زیبایی در رباعیات

دکتر بیژن باران با ارجاع به رباعیات فلسفه خیام از 7…

پنجشیر به نور د واحد او مقتدر افغانستان خوږ ګوته…

لیکنه: قاضي نجیب الله جامع د تیرې اګسټ میاشتی په ۱۴مه…

آزادی زنان

رسول پویان آزادی زنـان وطــن افـتــخـار ماسـت کسب حقوق حقۀ زن ها…

جغد آمد از خرابه، جلالتمآب شد!

کمباور کابلی روز پسین، دعای غنی، مستجاب شدجغد آمد از خرابه…

منع مكتب

نوشته نذير ظفر  بگو از من به نفرين طالبان را  ز…

«
»

حکومت طالبان حکومت شدیداً قوم محورخواهد بود

  نوشته ی : فروغی

      حدود دوهفته ازتسلط طالبان برکابل می گذرد ؛ اما تاهنوزآنان موفق به تشکیل حکومت و معرفی خط مشی اولیه ی آن نشده اند.

      طالبان اذعان می دارند که رأی زنی ها برای تشکیل حکومت همه شمول ادامه دارد؛ اما نمی گویند که این رأی زنی ها تا چه زمان؟ ( چندروزوچندهفته ی دیگر) ، در کجا ؟ ( درقندهار، دراسلام آباد ، درقطرو یا درکابل ) وبا حضورکیها ؟ (با حضور ملاهیبت الله ، ملا برادر ، جنرال قمرباجوا ، استانکزی ویا چه کسان دیگر… ) ؛ این رأی زنی ها جریان دارد.

      بی تردید درین چندروزیخن کنی های زیادی بین رهبران طالبان- که حالا طالبان یک دستِ سالهای 90 نیستند ، صورت گرفته است. 

    ــ طالبانی که بیشتر به قوم درانی وابسته اند ،

    ــ طالبانی که ازغلجایی ها نماینده گی می کنند ،

    ــ وطالبانی که مافیای سلاح ومافیای موادمخدرراتحت رهبری وکنترول خوددارند ؛ هرکدام درمورد شکلِ نظام ، نام حکومت ، درموردتعین رهبر، تعین رییس شورای دوازده نفره ، تعین پایتخت مملکت ، تعین وزرا ووالیان وموارد بسیاردیگر؛ سلیقه های خاص و متفاوتی دارند. این سلیقه های متفاوت وخاص سبب شده است تا اعلان حکومت ، اعلام شورای عالی دوازده نفره ، اعلام نامهای امیرو رییس شورا ، وزرا ووالیان به تأخیرافتیده ، یخن کنی ها ورأی زنی ها میان ملا ها ومولوی های آموزش دیده وتربیت یافته در پاکستان همچنان ادامه یابد . ( درحالی که در اکثرادارات دولتی و بانکها درکشوربی سرپرستی ، بی سرنوشتی و بی سروسامانی همچنان ادامه دارد .)

      ازسوی دیگر، طالبان وحامیان پاکستانی شان خوب می دانند که آنان نمیتوانند با فورمول کهنه ی سالهای 90 درافغانستان حکومت کنند . لهذا سعی میکنند تا با معرفی برخی چهره ها ازاقوام دیگردرتشکیل حکومت ، ازخود چهره ی نرم ترومدنی تری به نمایش بگذارند . آنان سعی خواهند کرد تا مقداری سهم به اقوام دیگرنیزقایل شوند؛ اما هرگزموفق نخواهند شد تا ازمشخصه ی برجسته ی شان که قوم محوری و پشتون محوری خاص است ، فراترگام بردارند.

      باساس حقایق وشواهد تاریخی وحقایق وشواهد موجود ، رژیمِ زیرسایه ی طالبان و حکومتِ گویا همه شمول آنان ـ هرطوری باشد ، دین محوروقوم محورخواهد بود.

     مقام امارت ، مقام ریاست شورای دوازده نفره ، وزارت ها ، ولایت ها و پوست های کلیدی اکثراً دراختیاریک قوم خواهد ماند و مردم کشوربازهم همانند حکومت قومگرا وفاسد جمهوری سه نفره ی غنی ـ محب ـ فضلی ، ( وحتا بدترازآن) ازجورِحکومت طالبی ـ قومی ، شدید ترین عذاب ها را متحمل خواهند شد . مگرآنکه تمام مردم ( ازهرقوم وهرگروه ) با براه انداختن مقاومت ملی دربرابرتروریستانِ صادرشده ازپاکستان که میخواهند هستی افغانستان را به بادفنا بدهند ، به پا خاسته ، درهرمحله و شهر ، درهرکوی و برزن ازهویت وهستی خود وهویت وهستی افغانستان پاسداری نمایند.