پاکستان و ایران حاميان اصلی طالبان و عاملان فاجعه در…

نویسنده: مهرالدین مشید ابراز نگرانی پاکستان و ایران از گروه‌ های…

چند شعر از دارین_زکریا

برگردان چند شعر از #دارین_زکریا شاعر سوریه‌ای خانم "دارین زکریا" (به…

چهار هایکو

ترجمه‌ی چهار هایکو از #توروالد_برتلسن هایکوسرای دانمارکی* توسط #زانا_کوردستانی  آقای "توروالد…

فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

«
»

  حاصل موعظهّ خواجه عبدالله  « انصاری » که به  عبادت و معرفت و نظر به عواقب تعلق دارد 

 مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » 

« بخش اول »

 

موعظه ای  از شیخ الاسلام  خواجه عبدالله « انصاری »  که به عبادت و معرفت و نظر  در عواقب امور ارتباط دارد، ذیلآ  از نظرتان می گذرد : 

به راستی که عبادت حق است  و عبادات بدون معرفت مطلقآ عبث است . 

پس برتو لازم است که اولآ معرفت خدا را حاصل کنی ، انگاه طاعتش از جان و دل کنی .

درویش « قاتع ، معتقد و مقر » به وحدانیت وی باش . 

به جز از رضای او ؛ از هر مرادی قطع کن .  

هرگاه چیزی را بخواهی ؛ از خداوند بخواه .

اگر خودت را خواهی ،  به عاقبت امر خود متوجه باشی ؛ زیرا اصل کار ، نظر به عاقبت است  و بدون که مرتبه فقر ، دولتی است پایدار .

از کسی که از خدا نمی ترسد و از کسی که بدون مشورت به کاری اقدام می نماید ، بترس .

پوشاننده  عیوب باش ، نه جست و جو کننده عیوب .

هرگاه خوبیهای مردم را به زبان نمی آوری ، عیوبشان نیز به زبان نیاور .

انگاه خواجه  عبدالله « انصاری »  در این موعظت ، کلمات رمزی بلندی را بیان داشته است : 

ــ تشنه باش و منوش : « یعنی در دوستی خداوند تشنه باش و چیزی را که تو را از یاد او غافل کند ، منوش  » .

ــ  برهنه باش و مپوش : « یعنی از مکر و ریا عریان باش و لباس دروغ و ریا را برتن مکن ».

ــ آرد را  در بازار مفروش : «  یعنی مانند تاجران که  ما یحتاج زندگی مردم را  به فروش می رسانند، و ازبهار زندگی آنان بهره جویی می کنند مباش ، بلکه در کارهایت برای خدا خالص باش ». 

اگر از درویشان هستی ، پس چرا جبر می کنی ؟ 

اگر ارزش خود را شناخته ای ، پس چرا تکبر می کنی؟

اگر مستی ، در مستی خود را خالص کن . 

اگر خود را شناخته ای ، خود را ویران کن .

بیدار باش ؛ تا صحبت دنیا طلبان برتو تاثیر نکند و همدم درویشان باش . 

به  راستی که فقر و یژگی اهل تجرید است ، و تجرید وظیفه ارباب توحید است ، حالا  آن که بالاتر از توحید مقامی نیست .

توحید بدون معرفت صحیح نیست و اهل معرفت همان درویشان اند .

آنان معنای توحید را فهمیده اند ، زیرا آنان وقتی حق را شناختند ، از غیر آن بریدند .

پس کسی که حق را یافت ، علایق قلب دل از غیر آن برتافت و بر صحبت خلق نشتافت .

خواجه عبدالله « انصاری »  در آخرین این موعظه کوشیده است که روابط  مردم را با حق تقویت نماید و آنان را به صحبت صالحین متوجه سازد . 

***

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » 

کتاب شیخ الاسلام خواجه عبدالله « انصاری ـ هروی »

سال ۱۹۶۶ م ــ پوهنتون الازهر ـ مصر

ترجمه دری : عزیز الله علی زاده « مالستانی »

 

 

سلسله نشر موعظهّ خواجه عبدالله « انصاری » ادامه دارد .

تهیه و ترتیب کننده : برهان الدین « سعیدی»