شمارۀ 57 سوسیالیسم کارگری

شمارۀ 57 سوسیالیسم کارگری نشریه سازمان سوسیالیست های کارگری…

خشم عمومی و سراسری علیه نژادپرستی در آمریکا و مبارزه…

روز ۲۵ مه جرج فلوید زیر فشار زانوی افسر پلیس…

نحوه ی فروش محصول

هدف از فروش محصول در اینجا به این معنی نیست…

افغانها از خواب غفلت بيدار شويد ؟؟؟؟

هموطنان  ، بيسيوادي مرض عظيم است در کشور ما کسان…

میهن و فرزندان نا خلف آن

وطن بیچاره و زارت نمودندبه درد و غم گرفتارت نمودندبسی…

ښاغلی رئيس درويش حسين خیل څوک دی؟

د سمیع الدین افغاني لیکنه مخکې لدې چې د ښاغلي …

نگاهی به ملیت شریف پشه یی

 بگو اهی تاریخ و اتفاق نظر مورخین شهیر کشور ،…

جسم بیمار

باد پائیزی ، بهارم را شکستمستی و شور و خمارم…

چرا حکومت های افغانستان از برخورد واقعی سیاسی با پاکستان…

نویسنده: مهرالدین مشید چگونه می توان پاکستان را از مداخله در…

«حافظه تاریخی» گمشده به آدمی باز گردانیده میشود! 

محمد عالم افتخار                        (مقدماتی بر تئوری های پساکرونایی ـ 5) پیشاپیش پارچه…

پیامدهای اجتماعی وسیاسی ویروس کرونا درجهان

                                                                                                                                                 نویسنده : -  محمد عوض نبی زاده بیماری ویروس کرونا سایه…

حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

طبیب بګو مرض ام چه وچاره ام چیست؟ 

نوشته :الحاج سمیع الدین  سعید افغاني سخن چند در مورد شخصیت…

صفحه ای از کتاب سینوهه پزشک فرعون

جلد دوم -ص 132 نویسنده : میکا والتاری مترجم:  ذبیح اله منصوری  وقتی…

فلسفه کانت،-انتقادی،روشنگر،اخلاقی

kant, immanuel 1724-1804 آرام بختیاری نبوغ فیلسوف بورزوایی، و یک جمله از…

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان 

میرعنایت الله سادات               …

گزینش نیرو از داخل یا بیرون سازمان

در هر نخستین طرح کسب و کار یک سازمان نو…

امید حکومت مشارکت ملی قربانی تجربه های ناکامی حکومت وحدت…

نویسنده: مهرالدین مشید در این تردیدی نیست که در این جهان…

«نمی‌ خواهم که دیگر یک انسان باشم!» 

محمد عالم افتخار                   (مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 4) برخ…

عدم همکاری صادقانۀ اسلام آباد باکابل سبب نگرانی واشنگتن…

نویسنده: مهرالدین مشید زمان پیوستن کشور های همسایه به کاروان مصالحه…

«
»

تهدید یک روزنامه‌نگار زن و مدافع حقوق زنان پس از انتقاد از رعایت نکردن قیود گشت و گذار از سوی ملا امام بنیادگرای هرات

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از مقامات مسوول حکومت خواهان حفاظت از ویدا ساغری روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان است که از سوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه ولایت هرات و هوادارنش برای انتقاد از رعایت نکردن قیود گشت و گذار و برگزاری نماز جمعه، تهدید شده است.

انتشار یک عکس و یک نوشته در شرح آن عصبانیت ملا امام مجیب رحمان انصاری را برانگیخته است. ویدا ساغری چون بسیاری دیگر از کاربران اینترنت بر روی فیس بوک عکس برگزاری نماز جمعه در روز نخست ماه رمضان در هرات را به دعوت و امامت مجیب رحمان انصاری منتشر کرد. این مراسم با وجود اعلام قیود گشت و گذار و ممنوع شدن برگزاری مراسم‌های مذهبی از سوی حکومت و بسیاری از مراجع و علمای دینی برگزاری شده بود. اما این ملا امام اعلام کرده است :« ویروس کرونا برای کافران است و نه برای مسلمانان.»  

برگزاری این مراسم واکنش‌های بسیاری را بر انگیخت به ویژه که هرات یکی از کانون‌های نخستین همه‌گیری کووید نزده با تلفات و مبتلایان بسیار بوده است. ویدا ساغری در زیر آن عکس نوشته بود :« میشه لطف کنید و به قتالی صاحب بگید که از همان قبرهایی که آماده می کند، گور مجیب‌الرحمان انصاری را اول از همه و خوب  عمیق بکند. این جاهل طاعون سالار مردم را بکشتن می‌دهد. در همه دنیا مردم همان توده‌ی عظیم با مغز معمولی و ابتدایی هستند. این رهبران و پیشوایان هستند که این گله بزرگ را کج و یا راست، درست یا غلط هدایت می‌کنند. پیشوایان و مدیران در قبال جامعه ممسئول‌اند.»

اما این نوشته با  پاسخ تند و تهید‌آمیز مجیب الرحمان انصاری در فیس بوک روبرو شد : « ویدا ساغری یک بانوی بد تربیت و بد حجاب است همیشه از دهنش کلمات زشت و نا ملایم بیرون میشود. هرچند تمام مخاطبان اش او را روسپی و فاحشه میداند اما من تا کنون هیچ موردی به آن عنوان از ایشان ندیدم پس متهم نمیکنم. (…). این روز ها ده‌ها مورد در باره من و مسلمانان نوشته است که باید نماز ادا نکنیم که تجمع ما باعث بروز ویروس کرونا میگردد. خانم ویدا ساغری خطرناک تر از کرونا فعالیت های ضد اسلامی شما است به زودی حساب این همه اسلام ستیزی را از شما خواهم گرفت. (….) یا خود را اصلاح کن یا اینکه از زیر چتر اسلام بیرون ات میکنم خانم بی حیا؛ افسار ات دست هرکسی است به زودی دستان اش را قطع میکنیم.»

با انتشار این پیام کارزار پر خشونت و آزارگری سایبری علیه ویدا ساغری آغاز شد. و از آن تاریخ وی قربانی توهین و تهدیدها و حتا تهدید به مرگ از سوی پیروان مجیب الرحمان انصاری به ویژه در شبکه های احتماعی شده است.

 این نخستین بار نیست،مجیب‌الرحمان انصاری پیش از این نیز با گفته‌ها و اقدام‌های زن‌ستیز جنجال داشته است. وی در ماه جدی سال گذشته «کمیته امر به معرف و نهی از منکر» را برای تطبیق شریعت درست کرد که بیشترین تاکیدش بر « رعایت حجاب » برای زنان بود. در نشست خبری هم که برای توضیح در باره عمل‌کرد این کمیته برگزار کرده بود، از حضور خبرنگاران زن جلوگیری شد. او در همین نشست گفته بود « که اسلام به زنان اجازه نمی‌دهد که در بین مردان و در کنار مردان حاضر شده و کار کنند. »

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران RSF در این باره می‌گوید :« سکوت مقامات حکومتی در برابر رفتارهای بنیادگرایانه و تهدید آزادی رسانه‌ها که در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان تضمین شده است، قابل پذیرش نیست. لحن گفتاری انتقاد‌های ویدا ساغری را تایید کنیم یا نه، اما حمله‌هایی که وی امروز قربانی آن‌ها شده است غیر قابل پذیرش هستند و باید همه تمهیدات در حفاظت از او بکار گرفته شود.»

مرکز حمایت از خبرنگاران زن در افغانستان که خواهان حفاظت از این روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان شده است در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که در پی همه‌گیری ویروس کرونا بیش از بیست فیصد زنان روزنامه‌نگاران زن در افغانستان کار خود را از دست داده‌اند.  

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.