شیفته ی ترانه های مردم

 برنامه ی رادیو تلویزیون شهر تاشکند جمهوری اوزبیکستان در مورد کار…

گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

قهرمان تنهایی؛ قهرمانی از تبار قهرمانان دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید قهرمان دخت روز های تنهایی در یکی از صبحگاهان…

نوای پدران!

امین الله مفکرامینی       2025-14-01 ما شـــــما را ای فرزندان دلبنــد، پروریــــــدیم این تخـــــــم…

حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

مناسبات افغانستان با هند چرا رشک خشم آلود پاکستان را…

تاسیس یا انکشاف مناسبات میان دولت‌ها از صلاحیت‌های قبول شده…

د نوموتي تاریخپوه پوهاند محمد حسن کاکړ د اتم تلین…

. په کابل کې د روانې اونۍ د تیرې سه شنبې…

روزای خونین؛ میان نامه های زندان و تئوری انقلاب

Rosa Luemburg (1871- 1919) آرام بختیاری فدایی سوسیالیسم؛ 14 کتاب خانم روزا-…

بگذارید ادیان و فرهنگ ها بدور از سایه ی سیاست…

نویسنده: مهرالدین مشید جنگ ادیان باطل و برتری جویی هر دینی…

سیاست خارجی بی‌طرف و اقتصاد محور

در طول سه و نیم سال جوابگوی عاجل موقف افغانستان…

واخان سر و گردن أفغانستان است !

میرعبدالواحد سادات واخان سر و گردن أفغانستان است ! همه ما ،…

لوږه او جګړه

ليکنه: حميدالله بسيا لوږه، فساد، جنگونه او په نړۍ کې اقليمي…

پیورزگرا

نوشته : دکتر حمیدالله مفید داستان کوتاه  ————— ———— احمد خان خراسانی به فرماندهی …

   خالق تروریست های اسلامی؛ الله یا امریکا؟

بخش دوم سلیمان کبیر نوری      پس از افشاگری ریچارد هیدن بلک، از…

هر تفنگدار طالب هم پولیس و هم سارنوالی و هم…

نویسنده: مهرالدین مشید حاکمیت اختاپوتی ملاهبت‌الله و آینده ی ناروشن افغانستان مردم…

عشق وطن 

از زنده‌گیم دلتنگ وز زمزمه بیزارم  نه حوصلهء حرفی نه ذوق…

واخان

طی هفته اخیر سال عیسوی توسط شبکه های خبر رسانی…

نانوشته

       پس از دیر باز ، شعرقشنگ و پراُبُهَتی از" حسیب…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری ټول پوهيږو چې د بريالۍ سياسي مبارزې له…

ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

«
»

باز گویا روز شد نو روز شد

ظلمت شب  نا   گذ شته  روز  شد       رسم   و  آیین  کهن   نو  روز  شد

از چی تبریکم به این نوروز گفت        دیده را بر بست و شب را روزگفت

اندر آنجا   که خبر از روز نیست        آن شب تار است وآن نوروز نیست

تا هنوز اهریمن شب  جا  بجاست        بر رخ   خور شید  موج ابر هاست

تا هنوز از وحشت  دد های مست       هی هیء  چو  پان  نمی آید ز دشت

تا هنوز کو ها پر از زاغ  و زهر       بلبل  و  قمری   شکسته   بال   وپر

تا هنوز هر زنده جانی   در خطر       باز  و  با  شه  هم   رود سوی قطر

تا هنوز سر ما و   ابر   تیره گی        بسته    چشم  انداز   راه   رو شنی

شاخ لرزان و  چمن  در   انجماد        غنچه     افتا د ست در چنگال   باد

لاله  زاران  پای مال دیو ها ست        گرچه عطرش جاودانه درفضا ست

تا    زمین    فکر  یخبندان   بود        جوهر  ا ند  یشه    در  زندان  بود

در میان   خون  و آتش ها و دود        روز  نو را چون ؟  پذیرایی   نمود

کار می خواهد همی نسل   جوان        خانه ،   درمان   لباس  درس ونان

بر بساط   مستمندان  روز نیست        بر غریبان  وطن   نو روز   نیست

بر ضعیفان نیست  گر مای  بهار       جز  که   تا بلو های پر نقش و نگار

کو ؟  فروغ  روز نوروزیی  ما        کو    هما  هنگی   و  همسو یی  ما

نیست  وجه  کهنه  کاری با نوی        تیره   شب    را  نسبتی  با روشنی

شب ، را با شب  پرستان واگذار        دیده   بگشا  سوی  خورشید   بها ر

کار می  بالد  به پیشآ هنگ  کار        بهتر  از کار است  دستا  ورد  کار

دانهء   همسویی   باید    کاشتن         حا  صلا  ت   همد  لی   بر داشتن

تا  که هر روز وطن نوروز باد         روز    نوروز  وطن     پیروز باد

من  همیگویم   بهاران   شاد باد         کشورم    آزاد   و مردم    زنده باد

عبدالو کیل کوچی