چرا «تورگنیف» با «داستایفسکی» ستیزه و اختلاف  داشت؟

سرگی میشنکوف ترجمه- رحیم کاکایی «داستایفسکی» و «تورگنیف» تقریباً هم سن و…

ویروس خزنده ی ویرانگر و خطرناکتر از بم اتوم

سلیمان کبیر نوری پیش تبصره: چه جالب شهره ی جهان شده است…

افغانستان در منطقه و جهان

در این مقطع زمانی تاریخ که جنگ ناتو به سرکردگی…

کی فراموش شود!

امین الله مفکر امینی       2024-20-02! کی فرامــــوش شود روزهای داغ نبـــــــرد درسنــگر که…

دلبرین عبدالفتاح علی

بانو "دلبرین عبدالفتاح علی" (به کُردی: دڵبرین عەبدولفەتاح عەلی بۆتانی)…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید سخنی از تبعید و تبعیدگاه و تبعیدیان تاریخ قسمت…

دیالوگ

https://www.youtube.com/watch?v=j-Nr0pI5vJ4&ab_channel=dparsa

خلوت دل

رسول پویان نمـی پـرســد ز احـوال دل تـنـهـایی تـنهایم نمی داند کسی…

تا کی ز دستِ!

امین الله  مفکر امینی       2024-20-02! تا کــی ز دسـتِ  مـــلا و محتــسب کشیم عـــذاب شرم…

بازی های جدید استخبارات پاکستان و اختلاف فریبنده ی اسلام…

نویسنده: مهرالدین مشید در این روز ها گزارش هایی به نشر…

اجلاس دوحه هیاهویی پوچ

سیامک بهاری اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی…

جمهوری متحد ضداستعماری عرب

دانیل (دَنی) شاو ــ پیش از سوم ژانویهٔ ۲۰۲۰ایرانی، ایرانی بود    …

زرع گندم در افغانستان

انواع گندم  در مناطق مختلف افغانستان پیشگفتار این کتاب برای چند منظور…

اسلام گرایان از نفی سیطره ی غرب تا نفی فرهنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید نفی سیطره ی غرب را نباید با نفی…

انبیق یادها

رسول پویان صـدای بلـبـل آبـی و شـالـیــزارانم دوباره زنـده کند خاطـرات دورانم ز…

هیچ انسانی غیر مجاز نیست!

سیامک بهاری «اتباع غیر مجاز حق اجاره کردن خانه و ملک…

نزدیک به ۶۰ اجماع سازمان برای افغانستان – نشست دوحه…

که ۶۰ هزار اجماع هم برگزار شود – تا عنصر…

واهمه

از شكستن غرور واژه‌های تو  عطر باغچه هم شكست و قنارهای سركش…

نشست های جهانی و نبود اجماع سیاسی و بی پایانی…

نویسنده: مهرالدین مشید اجماع سیاسی در سطح ملی و بین المللی…

از بلند پروازی تا سقوط

عبدالصمد ازهر                 …

«
»

اندیشه های شما در مورد زن

گروپ کاری کمپاین                                                                                                        7.3.2014

 کمپاین “تفکر، تحریر و عمل”

تبریکات گروپ کاری کمپاین “تفکر، تحریر و عمل” به مناسبت هشتم مارچ برای خواهران رنجدیدۀ افغانستان تازه نمودن تعهد شان برای پیکار در راۀ محو ستم انسان بالای انسان و تأمین عدالت اجتماعی در جامعۀ افغانی میباشد. بگذاراین روز بهانۀ باشد که هر افغان بیدار و با وجدان اولتر از همه درمورد وضع زنان محیط زیست خویش و بعداً در مجموع جامعه تفکر نموده،  نارسایی ها را درک و در مورد بهبود اندکی ازآنها تصمیم جدی اتحاذ نماید. در راۀ ایجاد عدالت اجتماعی یک قدم کوچک ولی با ثبات والاتر از صد بار اظهار مبارک باد میباشد.

در اول مارچ سال روان ” کمپاین تفکر، تحریر و عمل” در مطبوعات افغانی مؤفقانه آغاز گردید. این کمپاین توسط یک گروپ کاری متشکل از زنان و مردان افغان در داخل و خارج کشور به پیش برده میشود. این اشخاص از قوم ها و زبانهای مختلف وطن ما بوده و با طرز دید های متفاوت میباشند. آنچه این شخصیت ها را باهم پیوست نموده است، احساس مشترک شان در مورد مسئلۀ زن افغانستان است. که این خود گواه کلتور عالی سیاسی آنها بوده و نوید آور همکاری های بعدی شان میباشد.

کمپاین در اکثریت سایت های افغانی به دو زبان ملی کشور به چاپ رسیده است. همچنان در فیس بوک بصورت فعالانه از طرف هموطنان ما تعقیب میگردد.

در مدت یک هفته یک تعداد نظریات هموطنان ما از داخل و خارج کشور مواصلت نموده  است که در اینجا به آگاهی خوانندگان عزیز رسانیده میشود.

گروپ کاری کمپاین از شما خوانندۀ عزیز تمنا مینماید تا افکار خویش را در مورد زن در قالب مقوله های مؤجز به این آدرس به ما بفرستید:

grupekarikampain@outlook.de

علاوتاً پورتال افغان جرمن لطف نموده و دریچۀ نظر سنجی را در مورد کمپاین باز نموده است. شما میتوانید مقوله های تانرا در این بخش هم به نشر برسانید. بعداً نظریات شما توسط گروپ کاری کمپاین  به سایر رسانه ها و برای تمام هموطنان عزیز ما پخش خواهد گردید.

همچنان دوستان دیگری با جدیت تمام در صفحات فیس بوک شخصی شان و در سایت های فیس بوکی از جمله ” بانو”، “کانون مباحثاتی آسمایی” و”تابش نو” این کمپاین  را فعالانه تعقیب مینمایند.  ما همچنان منتظر نظریات شما در فیس بوک میباشیم.

قسمتی از اندیشه های هموطنان در اینجا بازتاب خواهد یافت که در آینده هم شما را در جریان این نظریات خواهیم گذاشت. البته تمام نظریات رسیده به نوبت به دسترس شما قرار خواهد گرفت:

اگرمیخواهید دختران تان به مشکلات روانی وجسمی دچارنگردند، باید از ازدواج زیر سن آنها خوداری کنید .

زرغونه احمدزی-از کابل

خداوند به زن بخشی از توانایی اش را در تولد انسان و بقای نسل هدیه نموده است. در قفس سینۀ هر زن قلب مادری، دختری، خواهری و همسری عاشقانه در تپش است. توهین به زن، توهین به بهترین شاهکار خداوند است.

زرغونه عبيدی

حذف خشونت عليه زنان مستلزم آنست که نخست بر آزادی، امنيت، وقار وحيثيت ذاتی زنان معترف ومعتقد بود. زمانی ميتوان به چنين حقوق مسلم لبيک گفت: که حقوق مدنی وسياسی زنان مراعات شود و حقوق يکسان آنان درجامعه به وسيلهء قانون واخلاق اجتماعی تسجيل يابد

ناهید علومی

ښخه په افغانی ټولنه کی د مینی ،مهربانی ،صداقت او حیا بیلګه دی.

زرغونه ژواک

زن را پیش از همه به حیث یک موجود مستقل و انسان تام الحقوق برابر با مرد باید در نظر گرفت وسپس به حیث مادر،‌خواهر،‌ همسر و یا دختر!

حمیدالله عبیدی

تمدن مخلوق مشترک و دوشادوش زنان ومردانی است که خستگی ناپذیر وپرتوان در عرصهءاجتماع درخشیده وهر یک به اندازهء توان ونیروی خود,سنگی بر بنای آن نهاده است.

شمع جاویدان

ددی لپاره چی دافعانو میندو او ښځو ژوند له ناخوالو خلاصی ومومی باید دنن ورزی دماشوم په ښه روزنه زیار وویستل شی او سالمه پالنه یی وښی.

حمیده ځلا- از مزار شریف

 راههای بیرون رفت خشونت دربرابرزنان: قانون منع خشونت علیه زنان تصویب و هم چنین قانون خانواده طرح وتصویب شود باید قوانین نافذه کشور صد درصد دردست اجرا قرارگیرد.

شیرین نظری

در افغانستان جهان زن، جهان تنهایی و جهان بی صدایی است.

اعظم سیستانی

زن(مادر)، بوجود آورنده، رشد و تربیه کننده، نزديکترين حمايت کننده و اولين آموزگار کودک، یعنی تمام بشریت است. پس زن را بايد به زيور علم آراست.سپردن كودك به مادر بيسواد، در حقيقت فرد بيسواد ديگرى را به جامعه افزودن است!

هما سپارتک

چطور میشود اصالت هشت مارچ را پذیرفت، وقتی در سرزمین من دستان سلاخ نما گوش، بینی و لبهای یک زن را میبرد.

 خاتول مهمند

آرزومندم کہ زنان و دختران کشور عزیزم در راستای احقاق حقوق برابر با مردان و پسران از تمام دستاوردھای حقوقی و مدنی در ساحات اجتماعی , سیاسی و اقتصادی ؛ بھرہ مند گردند.

ناصر تیموری

وقتی حجم بزرگی از اجتماع را در یک روز باید تجلیل کنی، کاستن  از این حجم است و زن ها را همین اجتماع کم می کند با تجلیل .

                                                                                             اسرار حامد مقتدر

 کار تربیوی ، اجتماعی وآموزشی در میان اتباع کشور اعم از مردان وزنان به خاطر جلوگیری از خشونت چه در مقابل زنان وچه در جامعه باید در صدر وظایف حکومات وسازمانها قرار داده شود.
سيده طلوع

موږ به په ټول توان د «تفکر، لیکنې او عمل» د کمپاین د مفرداتو د پلي کولو له پاره ستاسو مبارزو ، وطن پرستواو انسان دوستو خویندو سره ګامونه او چت او مخ په وړاندې روان یو.
ارواښاد الفت صاحب وایی
ښځه حق لری د ژوند او کار کولو—لکه نر د لیاقت څرګندولو

امیر محمد ګران

در سرزمینی که فرهنگ سنتی نا درست حاکم باشد و قانون مدنی آن ، حافظ و پاسدار قوانین ارتجاعی ، زنان را کر ، کور ، گُنگ و مردان را سلطه گر ، ممتاز و زمانی هم بیغیرت می سازد.

میر غوث الدین میر

 دانش قوی ترين وسيله قدرت مند ساختن زنان است.

ناهید علومی

تنها در تساوی حقوق زن و مرد و احترام متقابل به همدیگر میتوان بخش عمدۀ ناملایمات زندگی زنان را در افغانستان کاهش داد.

زرغونه عبيدی

انسانی به مثابه زن ، حق دارد زنی به مثابه انسان باشد.

عزیز احمد عزیزی

من عقیده دارم که یگانه راه اصولی و اساسی بیرون رفت زنان از خشونت گسترش تعلیم و تربیه و آگاهی زنان و مردان خانواده است تا از حقوق همدیگر آگاه شوند و زنانی که مورد خشونت قرار میگیرند بتوانند از حق خود با منطق و استدلال دفاع نمایند.

یلدا کرزی

حق مشروع زن با  بی مبالاتی ها، هرزگی ها و بی بندوباری های تقلید شده و وارد شده مغالطه نگردد. این خود زن افغان است که تمام شرائط جامعۀ خودرا واقع بینانه شناسایی نموده برای تأمین حقوق مشروع خود توأم با عزت، وقار و کرامت مبارزه نماید.

عارف عباسی

 یوه پوه ښځه نړی له ناخوالو څخه دخلاصون لور ته بیو لی شی ؛نو دښځو لپاره پوهه تر لاسه کول اړین دی.

حمیده ځلا

وقتی زن را که نصف پیکر جامعه است، بی پیکار میسازند، وقتی افکار پر ماجرا دست و پای و افکار او را با خشونت فزیکی و لفظی میشکند، وقتی شهر ها، حانه ها و هر مکان دیگر برای او جهنمی بیش نیست، چطور میشود به آن درد دیده گان این روز را تهنیت گفت؟

خاتول مهمند

بایدهشتم مارچ را به روزاعتراض زنان ستمدیدۀ ما علیه هر گونه نابرابری و ستم  تبدیل کنیم

ملیحه ترکانی

چطور میشود اصالت هشت مارچ را پذیرفت، وقتی در سرزمین من دستان سلاخ نما گوش، بینی و لبهای یک زن را میبرد.

 خاتول مهمند

از آنجائيكه تعليم و تربيت زنان، هميشه از لحاظ مذهبى و ساختار جامعهء سنتی ما با موانع مواجه اند، لذا لازم است اين معضلۀ بزرگ اجتماعى، مطابق قانون و تائيد مقامات معتبر عدلى و قضائى كشور، به شكل اجبارى و به مثابه يك مكلفيت براى عموم زنان، درج قانون اساسى كشور گردد!

هما اسپارتک

من بغض ترکیده انسان ستمدیده افغانستان هستم؛ به خصوص انسانی که در وطن ما جنس دوم تلقی می شود. یعنی

زن افغان.

 سیمین بارکزی

تحقیر زن تحقیر کردن انسانیت است

حمیده ځلا- از مزار شریف

ندای برحق زنان چون جرقه يی نهضتهای اجتماعی وسياسی را رنگ وسيمای تازه بخشيده و طنين آهنگين آن کاخ ستم وخرافات را به لرزه در آوده است.

صديق وفا

برای محو خشونت علیه زنان باید اولتر از همه سطح آگاهی مرد ها بلند برده شود تا ارزش زن را بدانند و احترام و حرمت به شخصیت زن را یاد بگیرند.

نسرین شالیزی

د افغانی ښځو غږ باید چی ټول افغانان سره یوځای پورته کړی۰ دا ښځه ده٫ چی مور٫ لور٫خور او میرمن ده او د هری ټولنی نیمایی او اساسی قشر جوړوی۰ که ښځی ارامه او هوسا واوسی په هماغه اندازه ټولنه او کورنی ارامه وی۰ یوه ټولنه هیڅ کله هم پرمختګ نه شی کولای ترسو چی ښځی په کی فعاله برخه و نه لری۰

گل رحیم صافی

 نقش زنان با افتخار و پیشتاز در هر زمان به خاطر آزاد خواهی و سازندگی در جهان و در کشور ما اثر گزار میباشد.

نسرين اسحق زی

جنبشها وحرکتهای زنان مانند کمپاين ( تفکر، تحرير وعمل) می تواند توجه جامعه وجهان را به ماهيت خشن وابعاد خشونت عليه زنان معطوف داشته وبرای دستيابی به برابری حقوقی، اجتماعی،سياسی و اقتصادی زنان گامهای موٍثر بردارد.

ناهيد علومی

برای حذف خشونت علیۀ زنان در قدم اول محو بیسوادی و بلند بردن سطح آگاهی مردم در  کشور ضروری میباشد

رحیمه صافی

زنان می باید در اقتصاد خانواده سهیم شوند تا به حیث عنصر مفید و فعال در فامیل، جامعه و مملکت شناخته شوند.

یلدا کرزی

قلم بدستان که شمع های روشنگر در ظلمات جامعه هستند، باید مسئولانه در نشست ها ، مهمانی ها وهرجایکه با مردم ودوستان ملاقی میشوند. با مغز سرد وقلب داغ عوامل پیدایش خشونت را همانطوریکه عینیت دارد واضح سازند. از ذهنی گری و خواسته های خود اکیدا ً پرهیز نمایند . ضرورت وخواست جامعه را اولویت بدهند

مسعود فارانی.

زموږ په هیواد او نورو ورته هیوادونو کی د ښځی دنده دومره بی ارزښته حسابیږی چی ګواکی ښځه هیڅ نه کوی. علت یی دادی چی د کور ښځی په نیغه په تولید کی برخه نه لری، په دی مانا چی سمدستی نغده پیسه کورته نه راوړی.

ابراهیم نعیمی

هرگاه َپرهای یک بال شاهینی را بکنی، با وجود داشتن بال دومی، او دیگر شاهین بلند پرواز نیست.

من تعجب نمیکنم که چرا جامعۀ افغانی در چنین مصیبتی دست و پا میزند، چونکه یک بال او با زنجیر های تعصب بسته شده است.

شیما غفوری

پایان بخش اول