نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

از هیروشیما تا بغداد

پرچم سرخ

مبارز

از هیروشیما تا بغداد

انفجار تمی در هیروشیما

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

http://www.internationalnews.fr/article-12856670.html

دوچرخه ای که در موزه نگهداری می شود، به کودکی تعلق داشته که در انفجار بمب اتمی در هیروشیما کشته شده است.

بازماندۀ  سه چرخه کودک ژاپنی

در انفجار بمب اتمی روی شهر هیروشیما

 

پیشگفتار مترجم

اگر جنگ دوّم جهانی به شکست ارتش هیتلر و حزب نازی انجامید، با این وجود امروز با مشاهدۀ  تمام حوادث در صحنۀ بین المللی و حتی در زندگی روزمره نزد بیش از نود درصد ساکنین کرۀ زمین، این طور به نظر می رسد که چنین پایانی به مفهوم شکست و نابودی قطعی اندیشه های هیتلر و نازیسم نبوده و گویی چنین منازعاتی تنها بین رقبا صورت گرفته بوده است. و باز زایی نازیسم به نام نئو نازیسم (نازیست های جدید) چندان هم بی دلیل نبوده و تنها نام برای بازشناسی این هیولای بیمارآسا و نسل برانداز نیز نمی باشد. 

احتمالا چنین تعبیری با آگاهی از طبیعت ددمنشانۀ نظام سرمایه داری بیش از پیش به اثبات می رسد. و باید دانست که وقتی برخی می گویند : «نظام سرمایه دار دشمن نوع بشر» این شعار به چه مفهومی ست؟ آیا چنین شعاری برای تبلیغات حزبی و عقیدتی و گروهک بازی های تنگ نظرانه بوده و یا این که حقیقتی راستین و اجتناب ناپذیر در ژرفای آن نهفته است. این حقیقت کدام است؟  و مسئولیت هر یک از ما به عنوان عضوی از اعضای  جامعۀ جهانی کدام می باشد؟ پروندۀ حاضر مجموعه ای از گزارشاتی را در اختیار شما می گذارد که نمونه ای بارز از جنایت علیه بشریت است : استفاده از سلاح های اورانیوم ضعیف توسط نظام سرمایه داری به سرکردگی ایالات متحده و یارانش.؟

حمید محوی

 

 

از هیروشیما تا بغداد

 ۰۵/۰۹/۲۰۰۵

گسترش سلاحهای اورانیوم رقیق شده،

 مصیبت بهداشتی،

 مناطقی که از نقشۀ جغرافیایی

 حذف خواهند شد

« تمدن ماشینی به آخرین مرحلۀ توحش خود رسیده استاز این پس و در آینده ای کمابیش نزدیک می بایستی بین خودکشی دسته جمعی و استفادۀ هوشمندانه از پیروزیهای بشر، دست به انتخاب زد

 

آلبر کامو در فردای هیروشیما

در روزنامۀ مبارزه، 8 اوت 1945

انفجار بمب اتمی در هیروشیما

شصتمین سالگرد هیروشیما و ناکازاکی در آمریکا

شصتمین سالگرد هیروشیما و ناکازاکی در آمریکا در کمال احتیاط برگزار شد، و در فرانسه نیز رسانه ها کمتر شهامت داشتند تا از برداشت ها و تفاسیر رسانه های رسمی در رابطه با چنین واقعه ای فاصله بگیرند و به حادثه ای بپردازند که  جهان را به اوج بربریتی سوق داد که در تاریخ بشریت بی سابقه بود. در سال 1991 یعنی دقیقا در پایان جنگ سرد که تعادل وحشت آمیزی را حفظ کرده بود، جنگ اتمی جدیدی آغاز شد. ولی این جنگ در سکوت و با تبانی جامعه بین المللی به راه افتاد. این جنگ اتمی جدید در واقع علیه کشورهای بی دفاع به راه افتاد تا به بلند پروازی های استراتژیک آمریکا جامۀ عمل بپوشاند.

و باید دانست که در کوران چنین جنگ هایی به شکل گسترده از سلاح هایی استفاده  شد که اورانیوم ضعیف شده نامیده اند. اورانیوم ضعیف شده چیزی نیست به جز زبالۀ اتمی و فوق العاده مسموم کننده است.

این زبالۀ اتمی محیط طبیعی را برای چند میلیارد سال آلوده می سازد و نزد مردمانی که در مجاورت این ماده زندگی می کنند انواع و اقسام سرطان، لوسمی، تخریب سیستم تولید نسل و تولد هیولایی و نتایج آن روی خصوصیات ارثی ژنتیک را موجب می گردد که غیر قابل ترمیم است. به همان شکل که آلودگی تحت تأثیر آزمایشات اتمی و سوانحی نظیر چرنوبیل، اورانیوم رقیق شده مرز مشخصی ندارد و مردم نیم کرۀ شمالی عناصر اکسید اورانیوم را از سال 1991 تنفس می کنند . در عراق، در یوگوسلاوی و در افغانستان…

 

هیروشیما انقلاب علمی

5 سپتامبر 1945دیلی اکسپرس Dally Express

اولین روزنامه نگاری که پس از واقعه به هیروشیما راه یافت

ویلفرد بورشت Wulfred Burchett

هیروشیما بعد از انفجار اتمی  

« در هیروشیما، سی روز پس از انفجار اوّلین بمب اتمی که تمام شهر را به تل خاکستر بدل کرد و جهان را نیز در بهتی عظیم فرو برد، افرادی که از جهنم آنی جان سالم به در برده بودند، به شکل دیگری به حال مرگ افتادند. مرگی اسرارآمیز، دهشتناک و ناشناخته که هیچ اسمی نمی توانم برای آن پیدا کنم مگر طاعون اتمی. بی هیچ دلیل روشنی مریض می شوند. بی اشتهایی، ریزش مو، ظاهر شدن لکه های کبود روی اعضای بدن. و سپس  از ناحیۀ دهان و بینی و گوش …خونریزی می کنند.»

8 اوت 1945 روزنامۀ لوموند Le Monde تخریب کامل و آنی هیروشیما را به عنوان «انقلاب علمی» قلمداد کرد. نابود ساختن دو شهر ژاپنی و «بحالت تبخیر در آوردن» ساکنین آنها(100000 نفر در هیروشیما و 50000 نفر در ناکازاکی) تا مدت ها به عنوان خشونتی ضروری برای پایان بخشیدن به جنگ جهانی دوّم معرفی می شد. امروز حتی روزنامۀ «نوول ابسرواتر» Le Nouvel Observateur که به محافل صنعتی وابسته است، اعتراف می کند که چنین جنایاتی علیه بشریت بیهوده بوده است و مفهوم واقعی آن را باید در منافع آمریکا جستجو کرد و به طور مشخص در خنثی ساختن اتحاد جماهیر شوروی (که به آمریکا قول داده بود علیه ژاپن وارد جنگ شود) و آغاز جنگ سرد. در واقع رئیس جمهور ترومن Truman از سوی سرویس های اطلاعاتی آگاه شده بود که تا تسلیم شدن ژاپن چند روز بیشتر باقی نمانده است. ولی انفجار دو بمب روی شهرهای ژاپنی فرصتی بود برای آزمایش بمب اورانیوم و بمب پلوتونیوم در موقعیت واقعی و در عین حال نمایشی بود از قدرت مطلقۀ آمریکا در مقابل جهانیان.

عکس قارچ اتمی روی هیروشیما از فاصلۀ 80 کیلومتری

6 اوت 1945 در ساعت 8 و 15 دقیقه

امروز حدود 300000 نفر در ژاپن هنوز از تأثیرات تشعشعات اتمی رنج می برند و آن چه بیش از همه ندیده گرفته شده، بعد روانی آن است. مقامات رسمی ژاپن تمایلی به طرح چنین مسائلی ندارند و «ایباکوشا» Ibakusha یعنی افرادی که تحت تأثیر تشعشعات اتمی هستند گویی که به جامعۀ ژاپنی تعلق ندارند. در سال 1950 تعداد قربانیان بمباران اتمی در هیروشیما به دو برابر رسید (200000) و در ناکازاکی به سه برابر افزایش پیدا کرد (140000). بمباران های «درسدن»(در آلمان)    در 13 و 14 فوریۀ 1945 (135000) و یا توکیو در 10 مارس که زیر بمب های آتش زای آمریکا به خاکستر تبدیل شده بود بین 80000 تا 100000 کشته بر جای گذاشت هیچ کدام توجیه نظامی نداشت. با این وجود تفاوت این نوع بمباران ها با بمباران اتمی که در 6 اوت 1945به وقوع پیوست، این است که تشعشعات اتمی هنوز پس از پایان جنگ قربانی می گیرد.

 

اورانیوم ضعیف شده جنگ نوین اتمی

لورن موره Leuren Moret متخصص تشعشعات اتمی، ژوئیه 2004 ، می گوید :

«…ایالات متحدۀ آمریکا و متحدان نظامی اش  علیه کشورهایی که می خواستند تحت سلطۀ خود در آورند، با به کار بستن بمب ها و سلاح های کثیف چهار جنگ اتمی به راه انداختند . این تسلط از راه پراکندن گردهای معلق در هوا تحقق پذیرفت، اورانیوم ضعیف شده به شکل دائمی مناطق گسترده ای را مسموم خواهد کرد و مردمانی را که در این مناطق زندگی می کنند از حق وراثت ژنتیک خود محروم خواهد ساخت. و به این ترتیب است که حاکمیت ایالات متحدۀ آمریکا و یارانش تثبیت می شود.»

پس از آزمایش سلاح های اورانیوم ضعیف شده در صحنۀ واقعی جنگ در خلیج فارس، به سال1991، به کار بستن این نسل از سلاح های اتمی به حالت عادی و رایج در آمد و در بی تفاوتی عمومی گسترش یافت. هر جنگ جدید «بشر دوستانه» ( بوسنی، کزووو، افغانستان…) فرصت تازه ای بود برای آزمایش سلاح های جدید با توان تخریبی بیش از پیش عظیم تر.

مسموم شدن مناطق به اورانیوم ضعیف شده تا چندین میلیارد سال دوام خواهد آورد و نتایج آن برای مردمانی که در این مناطق و در مجاورت آن زندگی می کنند عبارت است از : افزایش سرطان، لوسمی (لوکمی که از جمله سرطان های علاج ناپذیر است)، بیماری های متعدد دیگر، و مختل ساختن سیستم تولید نسل و تولد هیولایی…(مترجم : کمابیش مشابه به آنچه در آسیای دور کودکان دی اکسین نامیده اند) 

آلبرت اسپیر Albert Speer وزیر جنگ در زمان هیتلر به سال 1943 قصد داشت برای ساخت بمب هایش به جای تونگستن Tungstène که دیگر نمی تواست از کشور پرتقال وارد کند، مادۀ اورانیوم را به کار ببندد. از سوی دیگر مقامات طرح مانهاتان نیز قصد داشتند برای ساخت بمب هایشان از اورانیوم استفاده کنند. هدف آنها از ایجاد چنین سلاحی وارد آوردن بیشترین خسارات و تلفات به مردم کشور متخاصم بود.   

لورن موره توضیح می دهد که « هدفشان این بود که از اورانیوم به عنوان گاز جنگ استفاده کنند، به این ترتیب که آن را به شکل عناصر میکروسکوپی در سطح زمین پراکنده ساخته و سپس آن را به آتش  ببندند. جراحاتی که از این راه می توانست به افراد  وارد شود حتی امروز با تمام امکانات پزشکی موجود نیز علاج ناپذیر است. چنین رؤیایی پنجاه سال بعد جهت برتری نظامی آمریکا تحقق پذیرفت.»

در حال حاضر سلاح های اورانیوم ضعیف شده به دلیل خصوصیات آن واجد دو برتری نظامی است. اولا این سلاح در هر جداری نفوذ می کند و آتش زاست. به راحتی در جدارۀ زره پوش و تانک نفوذ کرده و آن را کاملا به آتش می کشد. چنین گلوله هائی جزء تجهیزات تانک های آبرام است.

تانک آبرام ام یک آ یک

مضافا براین که در جدار پناهگاه های بتونی و بونکرهای زیر زمینی به قطر چندین متر نیز نفوذ می کند (با توجه به نوع بمب و نوع استحکامات). و برتری دوّم این نوع سلاح ها در این نکته نهفته است که ساخت آن به بهای بسیار نازلی تمام می شود.

 

اسلحۀ کلاسیک یا زبالۀ اتمی باز سازی شده

زبالۀ اتمی

 از نظر شیمیایی مسمومیتی که اورانیوم ضعیف شده تولید می کند دو برابر دیگر فلزات سنگین است. ولی قویا مسمومیت رادیوآکتیو تولید می کند. اورانیوم ضعیف شده عبارت است از زبالۀ رادیو آکتیو که از اورانیوم غنی شده برای رآکتورهای نظامی و غیر نظامی به کار می برند،(در بمب ها اورانیوم غنی شده تا 99,75% اورانیوم 235 به کار می برند). عموما حاوی تقریبا 99,75%   اورانیوم 238 و حاوی0,2%   اورانیوم235 است. آن را اورانیوم ضعیف شده می نامند زیرا فعالیتش نازل تر از اورانیوم طبیعی است، ولی چنین مقایسه ای به هیچ عنوان به این معنا نیست که خطر کمتری برای سلامتی انسان و محیط زیست دارد.

در واقع اورانیوم طبیعی به مقدار 1 تا 3 در میلیون در طبیعت وجود دارد، در حالیکه مواد معدنی هزار بار غلیظتر است.(اورنیوم طبیعی وقتی که تنها حاوی ایزوتوپهائی است که در طبیعت وجود دارد، در کل 14، که تمامشان رادیو آکتیو هستند یعنی اورانیوم 238، اورانیوم 235، و اورانیوم 234.) تنها اورانیوم 235 که حاوی 0,72%  از اورانیوم طبیعی می باشد (این رقم بر اساس منطقه تغییر می کند) شکسته می شود. اورانیوم ضعیف شده به شکل مضاعف مسموم کننده است : از نظر شیمیائی مانند فلزات سنگین دیگر (سرب، آرسونیک…) موجب مسمومیت می شود، ولی به ویژه قویا دارای تشعشعات مسموم کننده است.  

علاوه بر این، به جای تنزل پیدا کردن، فعالیت اورانیوم به دلیل تشکل سریع مشتقات آن در  انفجار، طی زمان افزایش می یابد. اگر خاصه پرتوهای آلفا متصاعد می کند (با نفوذ اندک ولی با پرتو افکنی بالا)، در حالت خالص، دو عنصر از مشتقات آن پس از چند ماه ظاهر می شود، توریم (توریم 234) و پروتاکتینیوم (234) که فرستندۀ هایی هستند که زندگی کوتاهی دارند (24 روز و یک دققیه و چهار ثانیه)، بتا و گاما در نتیجه نفوذ زیادی دارند. اورانیوم ضعیف شده  که در سلاحها بکار می رود در صورتی که با اورانیومی که محصول فعالیت مراکز غنی سازی و حاوی اتمهای شکسته شده مخلوط شود که قویا رادیو آلکتیو است، مثل اورانیوم 236 و پلوتونیوم238Plutonum و 239 و تکنتیوم 99 Technétiumیا روتنیوم 106Ruthénium خطرناکتر و مسمویت آن نیز بیشتر خواهد بود. بر این اساس، فعالیت اورانیوم ضعیف شده چهار هزار برابر بیشتر از میزان قابل قبول اعلام شده در منشور حفاظت پرتو افکنی است.

 

اسطورۀ جنگ پاک

اسباب بازی الکترونیکی که در بمباران جزغاله شده 

متعلق به یک کودک عراقی بوده است  

سلاح های نوین اورانیوم ضعیف شده از عناصر اسطورۀ جنگ پاک و جراحی کننده است، و آن را تنها به این علت در جدول سلاح های کلاسیک قرارداده اند که مثل بمب اتمی کلاسیک موجب به وجود آمدن آن قارچ غول آسا نمی شود.

ولی باید دانست که ضایعاتی که بوجود می آورد به همان اندازه مخرب و گسترده است. پس از آزمایشات اولیه در سال های 1970 در لوس آلاموس ( در آمریکا)، این سلاح ها به شکل واقعی در جنگ علیه عراق به سال 1991 و سپس در سال 1994و 1995 در بسنی و در سال 1999 در کوسووو و در صربی و افغانستان آزمایش شد و تمام بمب های پروازشی در این جنگ ها حاوی اورانیوم رقیق شده بوده اند. پس از اعلان رسمی پایان جنگ خلیج، ارتش آمریکا در طول سه روز بیش از یک میلیون بمب اورانیوم ضعیف شده به روی هزاران پناهنده و سرباز عراقی که در حال عقب نشینی روی جادۀ بصره بودند، پرتاب کرد ( که البته نقض مادۀ 3 قرارداد ژنو محسوب می شود). در میان شاهدان چنین قتل عامی کارول پیکو Carole Picou  که از اعضای خدمات بهداشتی ارتش آمریکا می باشد و خود او امروز در حد صد در صد معلول است، از فجیع بودن صحنۀ اتوبان مرگ گزارش می دهد و اجسادی را بیاد می آورد که کاملا سوخته و جزغاله شده بودند.

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت | نظر بدهید

از هیروشیما تا بغداد

 

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

مسمومیت اورانیوم رقیق شده

دو برابر است

تسلیحات اورانیوم رقیق شده

به گفتۀ پروفسور A.Durakovic رئیس بخش پزشک هسته ای در دانشگاهGeorgetownde  در نیویورک مشاور پنتاگون :

«اورانیوم ضعیف شده در صورتی موجب مسمومیت می شود که به شکل غبار وارد دستگاه گوارشی و یا در دم و بازدم وارد بدن شود، در این صورت از هر سمّی که تاکنون علم به شناخت آن نائل آمده، خطرناکتر است.» در حالیکه خصوصیت شیمیایی مسموم کنندۀ اورانیوم ضعیف شده پیوسته از جانب مقامات رسمی تکذیب شده است. پرتاب شونده های حاوی اورانیوم ضعیف شده، هنگام برخورد به هدف، تحت تأثیر اکسیژن آتش گرفته و حرارت خارق العاده ای تولید می کند  °1130که 10 تا صد در صدر اورانیوم را مبنی بر نوع بمب به حالت بخار در می آورد. وقتی که به روی زمین نشست می کند، به راحتی به حالت معلق در می آید. روشن است که باد و باران این مواد را در اطراف و در فواصل مختلف تا صدها کیلومتر با خود حمل می کند…مخازن آب زیر زمینی، آب، گیاهان و حیوانات( حیوانات را مبتلا به همان بیماری هایی می سازد که نزد انسان مشاهده می شود) و به طور کلی طبیعت و تمام زنجیر تولیدات غذایی را مسموم می سازد. آلودگی به اورانیوم ضعیف شده از سه راه امکان پذیر است : تنفس، و نوشیدن آب یا شیر و به طور کلی غذای آلوده، و از راه جراحت ( اورانیوم ضعیف شده وارد جریان خون می شود). از راه تنفس از همه خطرناکتر است. مسمومیت شیمیایی در وحلۀ نخست به کلیه مربوط می شود (و سپس کبد) و  مسمومیت رادیو اکتیو به شش ها می انجامد.

نتایج یک گروه تحقیقاتی در شش منطقه در جنوب عراق نشان داده است که گیاهان سه برابر بیش از حد معمول رادیو آکتیو متصاعد می کنند. در این مناطق 900000 تن از گیاهان و یک سوم حیوانات آلوده شده اند. بین کودکان کمتر از پانزده سال که مورد آزمایش پزشکی قرار گرفته اند،  هفتاد در صد آنان در مجاورت تشعشعات آلوده شده اند

در اواخر سال 1991، در جنگ خلیج، سرباز عراقی فرصت خارج شدن از تانک را پیدا نمی کند و به زغال تبدیل می شود.

مردمانی که در مناطق بمباران شده زندگی می کنند محکوم به تحمل پرتوهای رادیو اکتیو هستند. تفاوت مردمان بومی و سربازان کشورهای اشغالگر در این است که مردم این مناطق در تمام طول زندگی خود در مجاورت آلودگی رادیو آکتیو خواهند بود، در حالی که سربازان پس از مدت کوتاهی به کشورشان باز می گردند. تفاوت دیگر آنها در این جاست که سربازان به محض باز گشت می توانند به شکل جامعه مدنی و در خواست غرامت کنند و سپس تحت معالجه قرار گیرند. در حالی که مردم بومی چنین مناطقی غالبا حتی از وجود چنین خطری ناآگاه هستند. بیمارستان های عراقی، یعنی بیمارستان هایی که از بمباران جان سالم به در برده اند، توان عملیاتی ندارند. پیش از دوران جنگ عراق واجد مدرنترین بیمارستان های منطقه بود و مجرب ترین پزشکان عراقی در آن جا فعالیت می کردند. بسیاری از این پزشکان مانند متخصصان و روزنامه نگاران سیستماتیکمان  به شکل اسرار آمیزی به قتل رسیده اند.

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت | نظر بدهید

از هیروشیما تا بغداد

از هیروشیما  تا بغداد

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

باد بان

جهانی شدن آلودگی رادیولوژیک

اگر چه سمّی بودن اورانیوم همواره از جانب مقامات رسمی تکذیب شده، با این وجود در سال 1974 گروه تحقیقاتی وابسته به وزرات دفاع آمریکا در مورد مسمومیت مضاعف این ماده هشدار داده بود. زمانی که گلوله اورانیوم به هدف اصابت می کند، در مجاورت اکسیژن حرارت فوق العاده ای متصاعد می سازد (5000 درجۀ سانتی گراد) که موجب تبخیر 10 تا 100 درصد اورانیوم براساس نوع گلوله می شود. به این ترتیب هر گلوله ای که از یک تانک آبرام شلیک می شود بین 1000 تا 3000 گرم غبار تولید می کند. براساس تحقیقات لئونارد دیتز Léonard Dietz تنها 5 میکرون از این عنصر یعنی وزنی معادل 300 بار بیشتر از حد مجاز برای کارکنان مراکز تولید انرژی هسته ای در طول یک سال. عناصر مولکولی غیر قابل حل و تخریب ناپذیر به علاوه مخلوطی از رادیو نوکلئیدها Radionucléides در آتمسفر پراکنده می شوند. هنگامی که به زمین نشست می کنند، به راحتی به حالت معلق در آمده و سپس بر حسب جریانات طبیعی مثل باد و باران و عبور و مرور حیوانات و پرندگان تا ده ها و حتی صدها کیلومتر پراکنده می شود : زمین ، آب و مخازن آب زیر زمینی، گیاه و حیوانات(به بیماری هایی مشابه نزد انسان مبتلا می شوند)، و تمام این موارد به این معنا است که زنجیرۀ تولیدات کشاورزی و مواد غذایی کاملا آلوده می شود. آلودگی منطقۀ خلیج فارس به همان شدتی است که بمباران های روباه صحرای ویلیام کلینتون در سال 1998 و حملات پیاپی در مناطقی که به شکل غیر قانونی توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه برای عراق ممنوع شده بود. و محاصرۀ جنایتکارانۀ جامعۀ بین الملل در سال 1990 هر گونه اقدام پیشگیری کننده ای را در این زمینه ناممکن ساخت و مواد مولکولی با باد و باران در طول پانزده سال در حال پراکنده شدن هستند. کشورهای همسایه طبیعتا از چنین فاجعه ای در امان نیستند.

نتایج چنین آلودگی در پی جنگ های پیاپی علیه یوگوسلاوی، افغانستان و عراق به دروازه های یونان رسیده است، اسرائیل، عربستان صعودی، پاکستان، ترکیه، سوریه، لبنان، آلبانی، مقدونیه، فلسطین، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، چین و هند. امروز پیشبینی ها حاکی از این امر است که آلودگی اورانیوم رقیق شده به سوی نیم کرۀ شمالی در حال گسترش است و به زودی تمام کرۀ زمین را احاطه خواهد کرد.

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |

از هیروشیما تا بغداد

از هیروشیما  تا بغداد

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

ژنوسید

AIEA  مرگ بیش از نیم میلیون نفر

را در عراق پیشبینی می کند

آلودگی محیط زیست برای اهالی منطقه در حال توسعه است. برخی مناطق جنوبی عراق (مناطق کشاورزی آبیاری شده که تقریبا در چنین سرزمین خشکی نادر به نظر می رسد) بر اساس آمار، ابتلا  به سرطان 700 درصد و تولد کودکان معلول 400 درصد و ابتلا به لوسمی ( لوکمی) 350 درصد افزایش داشته است. افزایش وضع حمل نابهنگام توسط زنان باردار و تولد اطفال مونگولی به شدت افزایش پیدا کرده است، حتی در بین بانوان کمتر از 25 سال. کودکانی که با باقیماندۀ سلاح های منفجر شده بازی کرده اند، همگی به لوسمی مبتلا شده و مرده اند و یا خواهند مرد، دورۀ آشکار شدن آن چند سال بطول می انجامد. آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی می کند که تحت تأثیر یک میلیون گلوله اورانیوم در سال 1991 یعنی بین 350 تا 800 تن اورانیوم ( براساس بنیادLeake d’Amesterdam). در چند سال آینده باید در افغانستان و بالکان شاهد نتایج مشابهی باشیم.

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت | نظر بدهید

از هیروشیما  تا بغداد

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

اسرار نظامی

سلاح کشتار جمعی

در حال توسعه

سلاح کشتار جمعی با شارژ اورانیوم ضعیف شده در ردۀ سلاحهای متعارف یا کلاسیک (غیر اتمی) دسته بندی شده است. در حال حاضر علاوه بر ایالات متحدۀ آمریکا چندین کشور دیگر در حال گسترش چنین سلاح هایی هستند از جمله : اسرائیل، ترکیه، روسیه،پاکستان، فرانسه.  در فرانسه دو هزار و صد آزمایش در فضای باز در منطقۀ Gramat در  Lot و در Bourges انجام گرفته است

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |
 

از هیروشیما تا بغداد

 

 

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

هوپیمای شکارچی تانک حامل مهمات اورانیوم رقیق شده

 

فرصتی تازه برای صنایع هسته ای :

مبدل ساختن کشورها

به زباله دانی رایگان

برای زباله های رادیو اکتیو

استفادۀ نظامی از اورانیوم برای صنایع هسته ای که در سال 500000 تن از این نوع زباله ها تولید می کنند، گشایش بسیار مطلوبی به نظر می رسد. ذخیرۀ جهانی حدودا  بالغ بر یک میلیون و نیم تن می شود که 70000 تن از آن در ایالات متحدۀ آمریکا است. کشورهای اتمی با حمله به برخی کشورها بخش  قابل توجهی از ذخایر خود را به رایگان و به شکل بمباران صادر می کنند که نگهداری از آنها بسیار گران تمام می شود، و به این ترتیب این کشورها و مناطق را به زباله دانی اتمی و مجانی مبدل می سازند.  با این حساب که عمر اورانیوم چهار  و نیم میلیارد سال است. کویت جهت پاک سازی سرزمین کم وسعت خود تا کنون 14 میلیارد دلار خرج کرده است، با نتایج ناچیز

آمریکایی ها جهت پاکسازی 23 تانک خود سه سال وقت گذاشتند و چهار میلیون دلار هزینه کردند، در حالی که پنج هزار تانک عراقی که در طول جنگ تخریب شده بودند و قویا رادیو اکتیو بوده و هنوز بر جامانده است. با آگاهی به این امر که در فوریۀ 2003 آمریکائی ها در مورد مناطق آلوده شده در عراق از خود سلب مسئولیت کردند. در هر صورت خسارات وارد آمده به محیط زیست غیر قابل ترمیم هستند.

در افغانستان طوفان شن از تمام کشور عبور کرده و آلودگی های پیاپی  را به  رودخانه ها منتقل می سازد. رود کابل و رود اندو از پاکستان عبور می کند و از ذخایر آب کشاورزی و آب آشامیدنی به شمار می آید. تیم های «هسته ای – بیولوژیک – شیمی» جهت اندازه گیری درجۀ آلودگی در افغانستان حضور پیدا کردند ولی گروه خبرنگارانی را که تا پیش از ورود آنها در کنار متفقین کار می کردند، محبوس کردند. در اکتبر سال 2001 پزشکان افغان مرگ سریع عده ای را اعلام کردند که درجۀ آلودگی آنها بسیار زیاد بوده است

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت | نظر بدهید

از هیروشیما تا بغداد

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

 

سکوت و تحریف و سانسور

اورانیوم ضعیف شده

سکوت

فقدان بررسی، تحریف و سانسور

گزارشات سازمان ملل متحد برای حفظ محیط زیست (PNUE) دربارۀ موضوع آلودگی رادیو اکتیو در کزوووKosovo در آغاز امر از 72(هفتاد و دو) صفحه به 2 (دو) صفحه کاهش پیدا کرد! در نوامبر سال 2000 (سال دو هزار) هیئتی از PNUE ( سازمان حفظ محیط طبیعی وابسته به سازمان ملل متحد) مأموریت بازرسی از 11 (یازده) منطقه از 112 (صد و دوازده) منطقۀ در کزووو را به عهده داشت که در سال 1999 توسط نیروهای ناتو بمباران شده بود. این بازرسی تحت نظارت مسئولان ناتو انجام گرفت و در مناطقی که آنها انتخاب کرده بودند، از شانزده ماه پیش با دقت کامل توسط ده اکیپ پاکسازی های لازم را تا جایی که برایشان ممکن بود انجام داده بودند. پس از برسی 355 نمونه براداری از خاک، آب، گیاهان و شیر، هیئت بازرسی PNUE نتیجه را اعلام کرد که بر اساس آن تشعشعات رادیو اکتیو پیرامون مراکز بمباران شده ضعیف است و آلودگی به غبارهای اورانیوم نیز به همین نسبت ناچیز به نظر می رسد.  با وجود پلوتونیوم موجود در بمب های به کار برده شده، هیئت بازرسی اعلام کردند که نتایج اخطار کننده نیست. با این وجود خطر آلودگی آب های زیر زمینی و آب آشامیدنی را تأیید کردند که تحت تأثیر سلاح های مدفون شده ممکن است آلودگی آنها به ده برابر و حتی صد برابر افزایش پیدا کند . از جانب دکتر Chris Busby کریس بازبی که متخصصی با اعتبار جهانی است در کتابی به نام «بال های مرگ» دربارۀ تشعشعات ضعیف، که نتایج بررسی های او مورد تأییدRoyal society de Londres  (جامعۀ سلطنتی لندن) قرار گرفت، گزارش می دهد که در ژاکوا Jacova آلودگی رادیواکتیو صد برابر بیشتر از حد معمول است و ده برابر توریوم Thorium (از مشتقات اورانیوم) بیشتر از اورانیوم ضعیف شده است. پس از بمباران افغانستان PNUE سازمان حفظ محیط زیست وابسته به سازمان ملل متحد، جهت ارزیابی درجۀ اورانیوم ضعیف شده در مناطق بمباران شده  از OMS سازمان جهانی بهداشت در خواست بودجه کرد ولی پاسخی از جانب Gro Harmel Brundtland که ریاست آن را به عهده داشت دریافت نکرد. بنا به اظهارات Robert J.Parsons به تأخیر انداختن چنین موردی از این جهت بود که عوارض قربانیانی که قویا آلوده شده بودند بسیار مشاهده می شد و علاوه براین دو دهه جنگ مردم منطقه را از نظر بهداشتی در موقعیت شکننده ای قرار داده بود. دولت هایی که باعث و بانی چنین جنایاتی هستند پیوسته اثرات جرم و کاربرد سلاح های کشتار جمعی و تأثیراتشان در لفافه ای از سرب پنهان می کنند. ناتو در سال 2000 اعلام کرد که افکار عمومی جهانی ممکن است در برخورد با استفاده از سلاح های رادیو اکتیو، عکس العمل منفی نشان دهد…

به این ترتیب شاهد سانسور رسانه هایی هستیم که غالبا وابسته به صنایع نظامی هستند مثل France Serge Dassault و Matra Lagardère و یا در صنایع ساختمان مثل Bouygues که اورانیوم ضعیف شده را ماده ای کاملا معمولی می دانند. چنین سکوتی به کشورهایی که مسئول بمباران ها و آلودگی ها هستند اجازه می دهد تا از مخارج پاکسازی شانه خالی کنند و بخصوص ساخت و کاربرد سلاح هایی از این دست را امری عادی جلوه دهند که تا مدت ها پیش از جنگ در خلیج فارس پرهیزه  به حساب می آمد. کشورهایی که هدف بمباران قرار گرفتند و به همین گونه سربازانی که در چنین جنگ هایی شرکت داشتند، هیچ کدام از خطر آلودگی مطلع نشدند. استفاده از اورانیوم ضعیف شده در جنگ خلیج 1991 تنها هشت ماه بعد از جنگ، توسط روزنامه های بریتانیایی آشکار شد. هیچ روزنامۀ فرانسوی از به کار گرفتن اورانیوم ضعیف شده حرفی نزد. از 580000 ( پانصد و هشتاد هزار) سرباز آمریکایی که در جنگ خلیج شرکت داشتند 325000 سیصد و بیست و پنج هزار) نفر از آنها دچار عوارض دائمی شده اند، و 11000 (یازده هزار نفر) کشته شده اند یعنی با ریتم 140 سرباز در ماه. ده سال پس از مداخله در خلیج بیش از نیمی از سربازان دچار عوارض دائمی شده اند. در حالی که در منازعات قرن گذشته چنین عوارضی در حد 5 درصد ( در ویتنام 10 درصد) بوده است. بر اساس تحقیقات جامعۀ رزمندگان قدیمی نشان می دهد که پس از جنگ خلیج 67 درصد از اطفالی که به دنیا آمده اند، نقص عضو داشته اند. روزنامه مستقل آنها  اعلام می کند که 40 درصد از سربازانی که در حملۀ سال 2003 شرکت داشتند، شانزده ماه پس از بازگشت، دچار عوارضی شدند که نمایانگر منتهی شدن آنها به سرطان است. جوامع مدنی سربازان آمریکایی مثل( Veterans For Peace (VFP علیه کاربرد سلاح های رادیو اکتیو و برای صلح فعالیت می کنند.

Ramsey Clark : «برای جلوگیری قطعی ساخت و به کار بستن چنین سلاح هایی، باید اردوگاه اطلاعاتی سراسری در تمام جهان ایجاد کرد زیرا سرنوشت بشریت بدان بستگی دارد.»

با این وجود بر اساس قوانین بین المللی نظارت بر سلاح ها، اورانیوم ضعیف شده که شیمیایی و در عین حال اتمی می باشد، غیر قانونی است ((conventions de La Haye de 1899 et 1907, de Genève de 1925 et 1949, Charte de Nuremberg de 1945, convention des Nations-Unies du 10 octobre 1980, dite « Convention des armes inhumaines ») به این علت که درد و رنج و خسارات بی فایده به بار می آورد و قابلیت تفکیک نیز ندارد و محیط زیست را برای دراز مدّت آلوده می سازد، مثل مین که سال ها پس از منازعات قربانی می گیرد. کاربرد این سلاح در بیانیۀ اوت 1996  ، n°96/16  حقوق بشر در سازمان ملل متحد محکوم شده است. از سوی دیگر پارلمان اروپا در ژانویه 2001 استفاده از چنین سلاح هایی را منع کرده است ( ولی در ساختن آنها ممنوعیتی اعلام نکرده است).

بسیاری از شخصیت های بین المللی مثل روزالین برتل Rosalie Bertell متخصص کانادایی بیماری های مسری و بیماری های رادیو اکتیو (جایزۀ نوبل 1986) و رامسی کلارک Ramsey Clark مشاور سابق دولت آمریکا در امور قضایی و وکیل بین المللی و بسیاری از جوامع آمریکایی و به همین گونه در فرانسه تلاش می کنند تا افکار عمومی جهان را نسبت به چنین موضوعی جلب کنند «ممنوعیت بین المللی و بی قید و شرط پژوهش، تولید، آزمایش، حمل، نگهداری و استفاده از اورانیوم ضعیف شده در امور نظامی و بازشناسی آن به عنوان رادیو اکتیو خطرناک. پاک سازی مناطق آلوده و معالجۀ افراد آلوده شده.» اگر چنین فراخوانی در سطح جهانی انعکاس پیدا نکند، بیش از پیش مناطقی از صحنۀ جهانی و کرۀ زمین حذف خواهند شد و به زباله دانی رادیو اکتیو تبدیل می گردند و مردمان این مناطق نیز به مرگی آرام محکوم خواهند شد. و سرانجام همین مصیبت گریبانگیر تمام مردم جهان خواهد شد.

 

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |

از هیروشیما تا بغداد

ژوئل پنوشه

Joëlle Penochet

روزنامه نگار آزاد، محقق دانشگاهی

31 اوت 2005

ترجمه و گردآوری  توسط حمید محوی

دربارۀ نوزادان معلول مادرزادی

کودکان اورانیوم رقیق شده

دکتر محمد میراکی Mohamed Miraki در  Perpetuel Death from America   «مرگ دائمی صادره از آمریکا» از یک فرد افغان نقل قول می آورد : «اگر ما را تنها یک بار می کشتند، چندان اهمیتی نداشت، ولی آنها در حال نابود کردن ما برای چندین نسل آینده هستند.»

تثبیت اورانیوم ضعیف شده روی جنین زن باردار رشد آن را دچار اختلال می کند و موجب تولد نوزادانی معلول مادرزادی می شود که هرگز دیده نشده است و یا بسیار نادر بوده است. به این ترتیب بسیاری از این اطفال بدون سر به دنیا می آیند، بدون عضو ( مثل قربانیان تالیدومید Thalidomide در سالهای 50) …وقتی یک زن عراقی بچه ای به دنیا می آورد، اولین سؤال او این نیست که دختر است یا پسر بلکه می پرسد آیا کودک من معمولی ست یا …

 

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |

سقوط هواپیما

و

باز هم اورانیوم رقیق شده

ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی

 

هواپیما

بر اساس گزارشات ماهنامه های فرانسوی «علوم و زندگی» (Sciences et Vie) و «علم و آینده»(Siece et Avenir) در ماه فوریه 2001، پس از فوت تعدادی از سربازان OTAN در بالکان در اثر ابتلا به سرطان لوسمی (لوکمی)، اورانیوم رقیق شده که در سلاح ها به کار رفته بود و به همین منوال در صنعت هواپیما سازی غیر نظامی موضوعیت پیدا کرد.

اورانیوم ضعیف شده فلزی متراکم است و همین کیفیت از سال 1960 موجب شد تا از آن به عنوان وزن تعادلی (یا وزن گرانشی) در قسمت دم و بال متحرک هواپیما کاربرد پیدا کند.

سازندۀ آمریکایی بوئینگ مدت ها آن را برای 747 به کار می برد تا این که در سال 1980 به تنگستن Tungstène رو آورد که به محصولی رقابتی تبدیل شده بود و از روسیه و چین صادر می شد.

بر اساس Nuclear Regulatory Commission هیئت آمریکایی که به امور قوانین و آیین نامه هسته ای می پردازد، 168 (صد و شصت و هشت) مک دونل- دوگلاس DC-10 و 60 لاکهید L-1011 و 202 بو ئینگ 747 حامل اورانیوم ضعیف شده به عنوان وزن تعادلی است. چند فروند از این هواپیماها فعال هستند؟ ماهنامۀ «علوم و زندگی» معتقد است که پاسخ به چنین پرسشی بسیار مشکل است. با این وجود حدس زده می شود که حداقل 380 تن اورانیوم ضعیف شده در بالای سر ما در گردش است با حساب اینکه 320 تن در صحنۀ جنگ خلیج فارس در سال 1991 پراکنده شده است. این حجم از اورانیوم ضعیف شده وقتی که هواپیماها در حال پرواز هستند خطرناک نمی باشند : اورانیوم ضعیف شده بیشتر به خاطر مسمومیت شیمیایی آن خطرناک است تا به خاطر پرتو افکنی های رادیو اکتیویته اش. مشکل زمانی شروع می شود که هواپیما دچار سانحه گردیده  و اورانیوم ضعیف شده آتش می گیرد. تنفس این غبار در شش ها به شکل دراز مدت نشست می کند. در چنین حالتی تنها یک بخش از غبار اورانیوم ضعیف شده قابل حل بوده و در طول سه روز از خون و از طریق ادرار خارج می شود، ولی بخش نامحلول به شکل اکسید پراکنده می شود و به طور مشخص روی استخوان ها ثابت می ماند. چنین عناصری به ویژه به کلیه حمله می کند.

پس از سانحۀ بوئینگ 747 El Al در آمستردام، به سال 1992 چندین هزار نفر به بیماری هایی مزمن مبتلا شدند( تهوع، سر درد، اختلال در خواب، بیماری های گوناگون عصبی). بر اساس گزارشی رسمی در سال 1999 مرتبط بودن بیماری های مزمن بین این افراد را با سانحۀ هوایی تأیید می کند.

ار فرانس کارگو خطر...

وقایع شناخته شده است شمار قابل توجهی از هواپیماهای ار فرانس Air France نیز مشمول همین خطر هستندبا این وجود ماهنامۀ «علوم و زندگی»هشدار می دهد که بریگادهای آتش نشانی و گروه های نجات به تجهیزات مناسب برای رویایی با چنین خطری آماده نشده اند.

 

سقوط کنکورد

در مورد هواپیمای کنکوردی که تابستان گذشته در پاریس سقوط کرد، «علوم و زندگی» خاطر نشان می کند که در این هواپیما اورانیوم ضعیف شده به کار نرفته بوده است زیرا شکل دلتایی بال هواپیما عهده دار وزن متعادل کننده استالبته دراین تاریخ هواپیمای کنکورد کاملا بازنشست شده است.

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |
 

 

 

پرچم سرخ

مبارز

 

به گزارش حمید محوی

 

اخبار دربارۀ اورنیوم ضعیف شده

 

افغانستان در خطر انقراض نسل

(آقای برنارد کوشنر از اورانیوم ضعیف شده چه می دانید؟)

 

پیش از این در مقاله ای زیر عنوان «هیروشیما بغداد» مطالبی را که  ژوئل پنوشه روزنامه نگار آزاد پیرامون موضوع کاربرد سلاح اورانیوم ضعیف شده جمع آوری کرده بود، به زبان فارسی منتشر کردیم، در اینجا به گزارش دیگری در این زمینه می پردازیم که به سال گذشته باز می گردد.

در وبلاگ روزنامۀ فرانسوی «لیبراسیون» به تاریخ 3 دسامبر 2007 مطالبی دربارۀ حضور نظامی فرانسه در بین نیروهای حاضر در صحنۀ افغانستان می خوانیم (1) :

 

«اسرار وزارت دفاع فرانسه»

 

«اطلاعاتی را که وزارت دفاع سعی در پنهان ساختن آن داشت، در سایت نیروی هوای ایالات متحدۀ آمریکا منتشر شد. بر اساس این گزارشات، هواپیماهای فرانسوی، بطور متوسط 20 بمب در ماه روی افغانستان پرتاب کرده اند، یعنی در مجموع از ماه آوریل 150 بمب پرتاب کرده اند، و باز هم یعنی یک بمب در هر 36 ساعت. در مجموع تعداد هواپیماهای فرانسوی که در اتحادیۀ ناتو در این منطقه شرکت دارند، شش فروند گزارش شده است که آشیانه های آنها در پایگاه قندهار است. این هواپیماها عبارتند از از سه میراژ 2000-د از پایگاه نانسی و سه میراژ اف 1 از پایگاه رایم. هواپیماهای اف 1 قاعدتا برای مأموریت های شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند، ولی در افغانستان در مأموریت های پشتیبانی شرکت می کنند، و حتی تیراندازی با آتش بار را نیز با بمباران ترکیب می کند. بمب ها از نوعGBU-۱۲ می باشند که وزن آن 250 کیلو و از هدایت لیزری بهره می برد.»

بمباران با گبو 12

 

توضیح دربارۀ بمب

GBU-12

گ ب و 12

در خلال توضیحاتی که در مجلات مختلف نظامی می توانیم مشاهده کنیم، یکی از خصوصیات این بمب علاوه بر دقت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف، سنگر کوب بودن آن است. «سنگر کوب» در واقع اصطلاح جنتلمنانه ای است که برای پوشاندن واقعیت چنین سلاحی به کار می برند. زیرا حداقل از سال 1991 تا کنون آمریکا و ناتو در چهار جنگ از این نوع سلاح های به اصطلاح سنگر کوب استفاده کرده اند، که در واقع شارژ آنها تماما به اورانیوم ضعیف شده مسلح بوده است. و باید دانست که آمریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو و از جمله فرانسه هنوز استفاده از چنین سلاحی را قانونی می دانند. در حالی که بر اساس گزارشات دیگری، این نوع سلاح ها نسل برانداز بوده و قدرت تخریبی آنها در طول زمان آشکار می گردد ( برای اطلاعات بیشتر به مقالۀ هیروشیما بغداد مراجعه کنید).یادآوری می کنیم که عمر اورانیوم رقیق شده بیش از چهار میلیارد سال است. نتیجه این که برنارد کوشنر وزیر فعلی امور خارجۀ فرانسه، که خود او پزشک نیز هست، حتما به چنین واقعیاتی آگاهی دارد. اگر ما در محاسبات و اطلاعات دچار اشتباه شده باشیم، در این صورت می توانیم بگوییم که اخبار اشتباهی در اختیار ما گذاشته بودند. ولی اگر چنین اخباری واقعیت داشته باشد، پیمان ناتو و با آن آقای وزیر برنارد کوشنر، پزشک فرانسوی، به جنایت علیه بشریت متهم خواهند بود.

 

حمل گ ب و توسط نیروی موتوریزه

بدون شرح

+ نوشته شده توسط ترجمه و گردآوری توسط حمید محوی در و ساعت |

نوزاد آمریکائی بی دست به دنیا آمد،

و اخیرا نوزاد عراقی نیز بی مخ به دنیا آمد

لورن موره نتیجه می گیرد که : «در عراق، وضع بدتر از این است. در آنجا کودکان بی مخ به دنیا می آیند، اعضای بدن در بیرون از بدن است، و بانوان «قطعات گوشت» به دنیا می آورند. در سال 2002، تولد نوزادان کور (آنوفتالمی) 250000 بار بیشتر از میزان عادی آن بوده است، یعنی 20 مورد در 4000 مورد، در حالی که میزان طبیعی یک مورد تولد آنوفتالمی در 50 میلیون تولد است.»

مرکز تحقیقات پزشکی اورانیوم در حفره هایی که در اثر انفجار به وجود آمده اند، در رودخانه ها اطراف و در بدن غیر نظامیانی که زیر بمباران متفقین به رهبری ایالات متحده در افغانستان بوده اند، اورانیوم صنعتی پیدا کرده اند. غیر نظامیانی که مورد ازمایش قرار گرفته اند، آنهائی که در مجاورت بمباران بوده اند، عوارض کلاسیک آلودگی درونی به اورانیوم را نشان داده اند.

حضور اورانیوم صنعتی در نمونه برداری ها از محیط زیست و بیولوژیک نشان داده است که مهمات بمب های سنگر کوب  («بانکر باستر») که در افغانستان به کار برده شده است، از اورانیوم ضعیف شده بوده است. اورانیوم عنصر مسموم کننده، در سطح پرتو افکنی و شیمیائی است. تحقیقات علمی در عرصۀ شیمی نشان داده است که اورانیوم صنعتی موجب چندین نوع سرطان و تولد نوزادان هیولائی می شود.

آلودگی درونی به اورانیوم مسئول انواع مشکلات سازواره ای و اندام واره ای انسانها بوده، ولی هرگز از سوی برنامه های بهداشتی وزارت دفاع و مبارزان قدیمی به عنوان «عوارض جنگ خلیج» بهر سمیت شناخته نشده است. عوارض آلودگی به اورانیوم نزد اهالی عراق و افغانستان و سربازان قدیمی ایالات متحده و هم پیمانانش یکسان است و همه از «عوارض جنگ خلیج» رنج می برند.

وزارت دفاع ایالات متحده تمام قدرت خود را به کار انداخت تا از انتشار تحقیقات مرکز تحقیقات پزشکی اورانیوم جلوگیری کند، و علاوه بر این با اردوی تبلیغاتی از طریق رسانه ها به تحریف گزارشات مرکز تحقیقات پزشکی اورانیوم پرداخت و ازمایشگاه های تحقیقات علمی را زیر نظارت خود در آورد تا نتایج را مردود اعلام کند و اعتبار علمی این مرکز تحقیقاتی و کارمندان علمی و پزشکان عضو را نیز زیر علامت سؤال ببرد.

مرکز تحقیقات پرشکی اورانیوم نخستین سازمان تحقیقاتی مستقل بود که آثار اورانیوم ضعیف شده را در بدن سربازان قدیمی که در جنگ علیه عراق شرکت کرده بودند، تشخصیص داده بود (سربازان ایالات متحده، انگلستان و کانادا).

مرکز تحقیقات پزشکی اورانیوم، بعدا، پس از عملیات «آزادی در عراق» در آب، زمین و هوای عراق، و به همین گونه در نمونه برداری از عناصر طبیعی که مردم عراق در اختیار آنها گذاشته بودند، اورانیوم ضعیف شده کشف کرده بود.

توضیحات

1)

Uranium Medical Research Center

http://umrc.net/

2)

NDU, non-depleted uranium

3)

(DU, depleted uranium)