نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

آزموده را آزمودن خطاست

فرهاد

خدا آن ملتی را سروری داد

که تقدیرش به دست خویش بنوشت

به آن ملت سروکاری ندارد

که دهقانش برای دیگران کشت

مردم ما بخاطر دارند که بعد از عودت قطعات محدود شوروی وقت به کشور آبائی شان ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بخاطر گسترش شعله های بیشتر جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج فیصله های ژنیف را که در زمان زمامداری دکتور نجیب الله شهید بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی عقد گردیده بود وزرآ خارجه امریکا و اتحاد شوروی بخاطر تطبیق آن در پای آن امضاء و تضمین نموده بودند پشت پا زده و با ناکام ساختن پلان پنچ فقره ای سازمان ملل متحد توانستند گماشته گان جنگ افروز فاسد و تشنه قدرت و ثروت را بر فرق ده ها میلیون میخکوب با راه اندازی جنگهای خونین و غارتگران شهرها و روستاها از جمله شهر کابل را به یک مخروبه مبدل به ارزش صدها میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم را غارت به پاکستان انتقال، قوای مسلح ششصد هزار نفری را که با ده ها هزار سلاح های ثقیل زمینی و هوائی و صدها هزار میل سلاح های مدرن خفیف مجهز بوده منحل صدها بال طیارات جنگی ترانسپورتی کشفی وهزاران چین توب و تانک محاربوی را انفجار به قیمت آهن کهنه به فروش رسانیده که ده ها هزار تن شهید، معیوب و معلول و میلیونها تن به کشورهای منطقه و جهان مهاجر گردیدند.

با انجام جنایات خونین فوق ادارات استخباراتی از جمله اداره آی. اس. آی، عربستان سعودی، ایران و غیره بسنده نکرده با مسلط ساختن گروه های سیاه عقب گرد زیرنام طالب بزرگترین جفای عظیم و جبران ناپذیر را بالای ده ها میلیون تن تحمیل که در جهان سابقه نداشته و ندارد، مبدل ساختن سرزمین انگور به سرزمین سوخته، انفجار بت های بامیان، کشتارهای جمعی در ولسوالی های یکاولنگ، قیصار ولایت بلخ، بسته نمودن دروازه علم و فرهنگ بر روی زنان، کیبل زدن زنان، قطع دست و پا، اعدام خودسرانه در محضر عام زیرنام تطبیق شریعت اسلامی و مبدل ساختن کشور به زندان سراسری مشت نمونه خروار میباشد. آنها با انجام جنایات خونین فوق روی سیاه تمام متجاوزین جهان از چنگیز، سکندر انگلیس و غیره را سفید ساختند. بعد از آنکه سریالهای خونین آنها بازار خویش را از دست داد کشورگشایان زیر بهانه فروریزی آسمان خراش های آمریکا که در سال 2001 میلادی صورت گرفت دست و پاچه بر زده با راه اندازی بازی های جدید زیرنام مبارزه با تروریزم القاعده، مواد مخدر، احیاء و بازسازی، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره با انجام حملات خونین و پیشرفته سلاح های ثقیل به کشور ما هجوم آورده در نتیجه تمام زیر بناهای اقتصادی، نظامی، تولیدی و خدماتی را که از گزند گماشته گان شان در امان مانده بود نابود ساخته با اتخاذ تصامیم پا در هوا غیر واقعی و غیر انطباقی از جلسه بن اول تا الحال گماشته گان غیرماهر، فاسد و آلوده را از کوچه های کشورهای غربی و وصوف های کوهای افغانستان بیرون بر فرق ده ها میلیون مردم یکبار دیگر تحمیل نمودند. در حالیکه در قانون اساسی از نظام اقتصاد بازار تذکر به عمل آمده آنها با ادعای بازار آزاد هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک دولتی، مختلط را به نرخ کاه ماش زیرنام خصوصی سازی لیلام به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی تثبیت مالیات غیرعادلانه، عدم تصویب قانون جلوگیری از احتکار انحصار، تورید مواد و اجناس بی کیفیت، غیرضروری، تجملی و یا اجناس و موادی که در داخل خواستهای هموطنان ما را مرفوع مینمود، عدم رعایت عدالت بین چهار نوع مالکیت یعنی سکتور خصوصی، دولتی، مختلط، کوپراتیف و بازاریابی در مارکیت های داخلی و خارجی شامل نساختن مارکیت های تولیدی، خدماتی، تجارتی، در ماستر پلان شهرها، تثبیت کرایه گزاف مارکیت های دولتی و خصوصی، عدم توجه به دستگاه های پروسس مواد غذائی، پیشه وری، گدام های ذخیره، هنگرها، منحل و غیر فعال ساختن بانک انکشاف زراعتی رهنی و تعمیراتی، صنعتی، شرکت توزیع تخم های اصلاح شده و ادویه زراعتی سبب شد که ده ها هزار آنها دستگاه های کوچک و بزرگ خصوصی پیشه وری صنعت کاران ورشکست، میلیونها کارمندان ماهر آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان مهاجرت نمایند که هزاران تن آن قربانی هوس های قاچاق بران انسانها شده که ده ها هزار تن در کشورهای منطقه و جهان در حالت بی سرنوشتی قرار داشته و دارند و هزاران تن در کشور های ایران، پاکستان، سعودی و غیره زندانی بوده، صدها تن آنها محکوم به اعدام شده اند.

نهادها کشور ما را در ردیف فاسدترین کشورهای جهان معرفی به نسبت کشت دوصد و نه هزار هکتار زمین کوکنار کشور ما در جمله نود فیصد تهیه کننده مواد مخدر جهان معرفی شده که با تأسف عاید سرشار آن را سران عده از  ادارات استخباراتی مافیای مواد مخدر و صدها میلیون دالر گروه های هراس افکن که زیرنام طالب با انجام حملات انتحاری به کشتار مردم بیگناه ما ادامه میدهند به دست میاورند. از جانب دیگر نود فیصد تریاک در نقاط کشت میشود که قوت های امریکائی کانادائی و انگلیسی در آنجا مستقر میباشند. مردم می گویند چطور هزاران تن مواد مخدر از طریق زمین و هوا  به کشورهای آنها، اروپا و امریکا و غیره انتقال داده میشود؟ و صدها تن مواد کیمیاوی که بخاطر مبدل ساختن تریاک به هروئین داخل کشور میشود؟ چرا با موجودیت صدها هزار تن قوت های خارجی و داخلی جلو آن گرفته نمیشود؟

ده ها میلیارد دالر زیرنام کمک به افغانستان سرازیر از گاو غدود آن به مصروف نرسیده از همین سبب است که در زندگی ده ها میلیون خانواده تغییرات وارد نگردیده بلکه چندین مرتبه نسبت به سوابق خراب شده. مردم میگویند اگر امریکاییها طی دوازده سال به جای 648 میلیارد دالر چهل و هشت میلیارد آنرا صادقانه بخاطر مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، احیاء و بازسازی، تقویه قوای مسلح کشور مصرف مینمودند امروز ترورستان و مافیای بین المللی مواد مخدر توان آن را پیدا نمیکردند چنین جنایات خونین را در کشور و منطقه انجام دهند. بیش از چهار میلیون هکتار زمین توسط غاضبین زمین غضب شده که غضب بزرگترین تفریح گاه مکروریان سوم یک مثال برجسته میباشد در حالیکه زمین متذکره سه دهه قبل توسط دولت وقت استملاک به ساحه پارک صدها باشنده گان منظور گردیده بود حالا توسط غاضبین به حمایت ارگ نشینان بر علاوه از ناحیه خسارات برق، مرکز گرمی کانالایزاسیون، آب آشامیدنی صدمات بزرگ را به صدها بلاک رهایشی وارد بلکه ساحه را بحیث یک زندان نیز برای باشنده گان بخصوص زنان مبدل ساختند. باشنده گان ولایت فراه به نسبت غضب بیست و نه هزار جریب زمین توسط دو تن مقامات ذیصلاح دست به مظاهره زده، آنها میگویند در حالیکه ما باشنده گان اسناد چندین صدساله بدست داریم حالا غاضبین زمین میخواهند با ارایه اسناد جعلی آنرا غصب نمایند.

گسترش فرهنگ معافیت، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، موجودیت زورمندان، جنگ افروزان، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین انواع خشونت های خانوادگی، دامن زدن خشونت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، در جامعه انجام تقلب گسترده در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی، پارلمانی، مداخلات صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور کشور ما، موجودیت چهل هزار لانه های تروریزم که زیر نام مدارس دینی توسط ادارات استخباراتی آی. اس. آی، سعودی و غیره در آنطرف خط دیورند تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش داده میشود و غرض انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند، افزایش رقابت های خصمانه و توسعه طلبانه بین کشورهای پاکستان، ایران، سعودی، انگلیس، امریکا، روسیه، چین بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه، بلند رفتن قیمت اجناس و مواد مورد ضرورت، توزیع مواد سوخت یعنی گاز مایع و تیل بی کیفیت در بازار، فرار مغزها و سرمایه و اسعار به خارج کشور، پول شوئی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، نشر و پخش اخبار گمراه کننده زیرنام خروج قوت های خارجی در اخیر سال 2014 که فضای ترس و وحشت را خلق کرده به گرو گرفتن صدها هزار تن مردم در روستاها و ولسوالی از جمله ولسوالی جوند ولایت بادغیس و ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا توسط هراس افکنان زیرنام طالب، عدم تعریف مشخص از تروریزم به واسطه مسئولین مقامات ذیصلاح و سران ادارات استخبارات کشورهای منطقه و جهان، تشدید نمودن بحران های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، منحیث وسیله فشار بخاطر وادار ساختن ده ها میلیون مردم به اطاعت کورکورانه، اعمال نفوذ زورمندان، جنگسالاران، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده در ادارات بخاطر دستیابی به اهداف شوم آنها که میتوان از بازیهای امتحانات کانکور در ولایات لوگر و غیره طور مثال یادآوری نمود، عدم رسیدگی به دوسیه های زندانی های بی واسطه و توان اقتصادی ندارند و اختلافات عمیق بین سران ادارات و احزاب جمهوری خواه و دموکرات امریکا در عملکرد مبارزه با تروریزم، بخاطر حضور قوت هایشان در افغانستان و غیره که از بزرگترین عواملی اند که سبب افزایش بحران های خونین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور گردیده با تأسف هنوز هم ادامه دارد. نماینده سازمان ملل متحد به نسبت چهارده فیصد افزایش تلفات ملکی در سال 2013 اظهار نگرانی نموده، مردم میگویند جای تأسف است که نماینده متذکره با اظهارات نمایشی و فرمایشی میخواهد رفع مسئولیت نماید. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از یک طرف حمایت خود را از تدویر انتخابات اعلان نموده، از جانب دیگر مسئولیت حمله انتحاری ساحه پل چرخی شهرکابل را که به تاریخ 21/11/1392 صورت گرفت چندین کشته و زخمی از خود به جا گذاشت پذیرفته است.

در مناظره که پنج تن از کاندیدان صورت گرفت از طریق وسایل اطلاعات جمعی به نشر رسید اکثریت کاندیدان ریاست جمهوری به کلی گویی ادامه داده تا هنوز بخاطر بیرون رفت آن پیشنهادات مشخص ارایه نکرده. ریگستانی میگوید آنها در رابطه به امنیت سیاست داخلی محافظه کارانه برخورد نموده از دشمن و تروریزم تعریف مشخص ارایه نکرده علت و انگیزه کشتار مردم بیگناه را که به واسطه گروه های هراس افکن صورت گرفته، عدم تطبیق یکسان عدالت اجتماعی در کشور خوانده اکثریت شان نظام ریاستی را نسبت به صدارتی، پارلمانی، و فدرالی بهتر خواندند. در مبارزه با مواد مخدر تأکید صورت نگرفت در رابطه به تأمین صلح و ثبات واقعی یک استراتیژی مشخص ارایه نکرده از تعهداتی که بخاطر کشت قاچاق مواد مخدر، افزایش فقر، بیکاری و طالبان که مردم به آن مواجه میباشند تماس لازم نگرفته اند. اشرف غنی احمدزی میگوید که مردم افغانستان خواستار یک تغییر و تحول در کشور میباشند. مردم بخصوص جوانان نسبت به سایر کاندیدان از آقای اشرف غنی احمدزی امیدواری بیشتر دارند و خواهان توضیحات نظریات شان بوده که گفته اند (رهبران واقعی، رهبران تغیر و تحول اند؛ مردم افغانستان آماده یک تغیر و تحول اند) از جمله شعارهایی هست که توجه مردمان آگاه و ترقی پسند جامعه را جلب کرده است.

برداشت ما چنین است تجربه چندین دهه بخصوص سیزده سال گذشته که اعتبار یک نهاد، سازمان، حزب و شخصیت ها به دادن وعده های سرخرمن بلند نرفته بلکه به مدیریت موفق، اقتصادی و سیاسی اش بستگی دارد. طوری که مشاهده میشود در گذشته مسئولین زیرنام بازار آزاد و تن دادن به خواستهای سران کارشناسان کشورهای توسعه طلب توانستند بزرگترین ضربه مهلک و کشنده را بر پیکر جامعه زخمی ما وارد نمایند، از این لحاظ مردم خواهان دستیاب شدن به تغیرات و تحولات بنیادی بوده و میباشند نه شکلی، داکتر صاحب محترم طرح هایی را که شما روی دست دارید بخاطر آگاهی مردم از طریق وسایل  اطلاعات جمعی به نشر برسانید. یک تن از کاندیدان که متهم به کشتار مردم بیگناه و غارت ثروت های مادی و معنوی کشور میباشد در هنگام معرفی اهدافش گفت: ما از لحاظ مادیات و معنویت نسبت به همه کشورهای جهان پیش قدم هستیم زیرا که ما بودیم که چندین کشورهای جهان را از اسارت شوروی نجات دادیم و از تطبیق حقوق بشر و زن نیز یادآوری نمود مردم میگویند آنهائیکه ادعا می نمایند دیوار برلین را از بین برده جهان را از شر کمونیزم نجات داده پس چرا حالا توان دفاع از خود را در صد متری ارگ ریاست جمهوری ندارند؟

یک تن از این کاندیدان ادعای خدمت در حالی به مردم وعده میدهد که آقای داکتر جلال میگوید زمانی آنها توان پیدا کردن یک لقمه نان را نداشتند از برکت امریکائی حالا صاحب جاه و جلال شده که یک مثال آن داشتن یک هوتل بنام هلمند در امریکا میباشد. یکی از عوامل عمده دیگر وضع موجود راه اندازی جنگهای مسئولیت گریزی بجای مسئولیت پذیری بین حامد کرزی و سران قصر سفید میباشد آنها با زدن اتهامات علیه یکدیگر میخواهند انجام جنایات خونین دوازده سال گذشته را با راه اندازی فوق از انزار مردم کشور و جهان پنهان سازند. در غیر از آن سران ادارات قصر سفید و سایر ادارات آن در مقابل مصارف 648 میلیارد دالر و کشته شدن 2211 تن سربازان شان به مالیه دهنده گان و مردم امریکا چه جواب ارایه کرده میتوانند. از جانب دیگر حامد کرزی با به سینه زدن سنگ حقانیت میخواهد خواستهای خویش را یکبار دیگر بالای ده ها میلیون مردم و قصر سفید تحمیل نماید تا از محاسبه ملت در آینده در امان باشد.

مردم می گویند زمانی که قطعات محدود شوروی به کشور خویش عودت نمود یکصد و چهل و سه پروژه های بزرگ و حیاتی قوای مسلح ششصد هزار نفر مجهز با سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی به مردم و دولت ما از خود باقیماند. حالا که چهل و سه کشور میخواهند زیرنام خروج میدان را به هراس افکنان جنگسالاران، مافیای مواد مخدر اقتصادی، غاضبین میلوینها هکتار زمین، عاملین فساد گسترده و سایر جنایت کاران و حامیان خارجی شان خالی سازند، از خود به غیر افزایش هزاران تن مواد مخدر، گسترش تروریزم، فساد گسترده، افزایش فقر، بیکاری، بیماری، تشدید شدن بحران های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جاری شدن سیل های خون چه دستاوردی از خود برای مردم ما به جا گذاشته اید؟

نظر به شهادت تاریخ پرافتخار کشور ما مردم افغانستان در هر زمان توانسته اند بینی بزرگترین دشمنان خویش را بر زمین بمالند و مثالهای زیاد ثبت زرین تاریخ گردیده اما به نسبت اعتماد بیجا بالای افراد و شخصیت تصنعی، غیرماهر، آلوده، گماشته، فاسد، حریص معامله گر در هنگام اتخاذ تصامیم های حیاتی شکست های ننگین و جبران ناپذیر را متقبل شده اند.

با تأسف مشاهده میشود که یک عده افراد که در انجام جنایات فوق متهم بوده از مردم معذرت نخواسته شامل لست کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی میباشند. افراد فوق می خواهند با وعده های دروغین و بلندبالا یک بار دیگر مردم ما را اغفال تا زمینه غارت بیشتر را برای خویش مساعد سازند. حالا وقت آن رسیده که مردم ما با اراده قوی، اسلامی، انسانی و افغانی تصامیم عاقلانه و عالمانه را بخاطر جلوگیری دسترسی همچو افراد باید اتخاذ نمایند زیرا که نیاکان ما گفته اند آزموده را آزمودن خطاست.

غرض کاهش دشواریهای فوق و بیرون رفت از وضع موجود این امانت مقدس یعنی رأی خود را به شخصیت های که از صداقت، شهرت  نیک، دانش عالی و اعتبار خوب نسبت به سایر کاندیدان در جامعه و جهان برخوردار باشند، باید دهند تا نزد خداوند جل جلاله و مردم آن مسئول نشوند زیرا که اعتماد و دوستی با مخالفین مردم جنایت و مخالفت با مخالفین مردم، دوستی با مردم اجر و ثواب میباشد.